sness Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Dette er noe jeg er meget irritert over. Her på fredag fikk jeg et brev i posten. Rettere sagt en regning. Et "testgebyr" fra pcutstyr.no på 310kr. Jeg undersøker hva dette er for noe og dette er en sum jeg må betale fordi jeg har levert inn et hovedkort som det visstnok ikke var noe galt med. I oktober bestilte jeg et hovedkort fra pcutstyr.no. Dette fikk jeg hentet og tok det gledelig med hjem etter å ha hentet det på deres varelager. Jeg monterte det i maskina mi og alt var klart montert. Plugget i strøm og hovedkortet lyste. Jeg slo på maskina, men ingenting skjedde. Jeg feilsøkte det jeg kunne, men fant ikke ut noe galt. Fikk skrivd innlegg her på forumet etter tips og hjelp via en venn av meg...ingen løsning å finne. Jeg satte inn igjen mitt gamle hovedkort, som lyden for øvrig hadde streika på. Derfor nytt. Dette startet opp igjen med en gang. Så jeg dro til pcutstyr.no i Fredrikstad igjen og leverte inn kortet med feilbeskrivelse. Kjøpte et nytt kort (nesten helt likt) med et lite mellomlegg. Fikk jo garanti. Dette monterte jeg og fikk start med en gang. Så da var det ute av verden for min del. Nå tre måneder senere får jeg en regning i posten fra pcutstyr.no om at de har fått testa kortet og det fungerte, derfor må jeg betale et testgebyr på 310kr (som for øvrig er på 150 kr hos komplett, men mer om det senere). Dette irriterer meg grundig, av flere grunner. For det første så var jeg sikker på at det ikke funket, ellers ville jeg aldri levert det inn igjen. Det er kanskje verdt å nevne at hovedkortene det er snakk om her er nesten helt like, så ikke noe utnytting for å fornye systemet mitt ytelsesmessig eller noe sånt. For det andre kan jo pcutstyr.no gjøre dette med alt de får inn av defekte varer, og påstå at det er i orden for så å kreve gebyr fra kundene sine. For det tredje så irriterer det meg at jeg skal bli straffa med 310kr for noe jeg trodde var en ærlig gjerning. Om jeg hadde visst om dette hadde jeg selvfølgelig heller benyttet meg av angrefristen min. Da ville kortet blitt levert til dem og blitt lagt ut som demovare.. Så om det da hadde vært defekt så ville noen andre fått en defekt vare. Jeg var sikker på at hovedkortet mitt var defekt, så jeg trodde jeg gjorde det rette. Dette må jeg altså betale 310kr for. Jeg er _lite_ fornøyd med pcutstyr.no sin service. Jeg skriver dette her fordi jeg vil dere andre skal få vite om dette. pcutstyr.no skriver på sin faktura at om jeg er fornøyd med min handel så skal jeg fortelle det til andre. Jeg er ekstremt misfornøyd og forteller det nå til andre. Jeg skal også sende dem en mail om saken om litt. En venn av meg bestilte noe fra komplett som han ikke fikk til å fungere. Han ringte inn til service der og de sa at han bare skulle ta det på angreretten istedenfor å vente på retur osv. Om han skulle tatt det på retur og det ikke hadde vært noe feil så hadde det likevel kosta kun 150kr i forhold til pcutsyr.no sine 310kr. Jeg synes det er vanvittig dårlig gjort av pcutstyr.no å straffe meg for noe jeg trodde var rett. Hadde jeg visst at varen ikke var defekt ville jeg naturligvis ikke sendt den inn, og nå må jeg betale 310kr fordi jeg gjorde det. I tillegg har de brukt 3 mnd på det som jo er elendig service med tanke på retur. Dette er aller siste gang jeg benytter meg av pcutstyr.no selv om jeg bor i Fredrikstad. Takk for handelen! Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Ikke bra kundeservice fra Pcutstyr sin side...Dette hadde aldri hent hos Netshop(som jeg bruker) er jeg sikker på...Nei drit i hele Pcutstyr og finn deg en webshop som er seriøse.... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Det er flere som har klaget på den "fine" kundeehandlingen til pcutstyr :/ Lenke til kommentar
frustata Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Merkelig praksis... Jeg kommer ihvertfall til å styre unna Pcutstyr.no, det er ikke første gangen kundebehandlingen der kommer i negativt fokus. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Mm.. Virker til tider litt useriøse de folka der. Holder meg til Komplett og Netshop, jeg Lenke til kommentar
candymann Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Here we go again..... pcutstyr er nok ute og sykkler. Det dykker med jevne mellomrom opp skikklige klager på dem. Jeg vil i hvert fall ikke kjöpe noe fra dem, det er sikkert!! Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Kjøpte faktisk et demo hk på pcutstyr, som jeg mente jeg betalte med visa, men ingenting skjedde så jeg sendte mail, og fikk svar (innen timen på lørdag) at det ikke var noen ordre på meg inne. Så jeg legger inn en ordre og får varen noen dager senere.. Ble heller ikke trekt for hk to ganger. Konklusjonen er at dem hvertfall svarer veldig kjapt på mails om ikke noe anna Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Hadde vært spennende å få en uttalelse/forklaring fra PCUtstyr ang. denne oppførselen, jeg regner at det finnes de som handler hos dem siden de fortsatt eksisterer som bedrift, og da er det sikkert greit å la de svare for seg/forklare seg. Hva om du legger ved link til denne tråden i en mai ldu sender dem, trådstarter? Lenke til kommentar
Selle Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Har selv hatt retur til PC-utstyr.no, og klager ikke. Det tok litt for lang tid (ca en måned, men det var i jule-nyttårs tider), men ellers førnøyd. Sendte inn et GeForce 4Ti 4800SE som jeg kjøpte nytt for kr 1500, og fikk et GeForce FX 5900 som kostet 1900 akkurat da Lenke til kommentar
sness Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Hva om du legger ved link til denne tråden i en mai ldu sender dem, trådstarter? Mail er nå sendt og link er lagt ved, så får vi se om vi får noen uttalelse fra deres side, evt hva slags tilbakemelding jeg får. Ganske utrolig at de fortsatt er en bedrift om de praktiserer slik kundeservice som dette. Jeg betaler heller ekstra for god kundeservice om det er det. Endret 9. januar 2005 av sness Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Er jo ganske morsomt at du starter med å lage tråd her først, før du tar kontakt med pcutstyr for å høre hva det egentlig er som har skjedd. Uansett, et nøkkelspørsmål her er om du ble opplyst av pcutstyr.no da de tok inn kortet at du kunne bli fakturert om de ikke fant feil på kortet? Ble du IKKE det, så har de ikke lov til å ta et slikt gebyr. Fra forbrukerkjøpsloven: § 30. Gjennomføring av avhjelp Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 PCutstyr har jo full rett til å ta testgebyr hvis de opplyser om dette. Men når du allerede har fått en ny vare mot et eventuelt mellomlegg, er det utrolig svakt og fakturere for testgebyr i etterkant. Du har jo allerede fått erstatning på garantien, og derfor burde returen hos PCutstyr være godkjent i form av at kunden skulle få ny vare siden denne varen var defekt. Hvis det er slik som historien presenteres, at trådstarter i etterkant får gebyr tilsendt etter å ha gjort seg ferdig med en klagerettssak, er det bare latterlig. Vanlig praksis er jo at butikken tester varen defekt/OK før det eventuelt gis erstatning, IKKE etter at kunden har fått ordnet retursaken. Dette er i så fall KUN sløvhet fra butikkens side, som de bør ta på egen kappe. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Japp, er helt enig med deg play, siden man allerede har fått et nytt kort, så burde man annta at retur var godkjent. Men om trådstarter ikke er opplyst om dette gebyret, så får man saken ut av verden fortest . Lenke til kommentar
sness Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Uansett, et nøkkelspørsmål her er om du ble opplyst av pcutstyr.no da de tok inn kortet at du kunne bli fakturert om de ikke fant feil på kortet? Ble du IKKE det, så har de ikke lov til å ta et slikt gebyr. Jeg ble ikke opplyst om noe slikt da jeg var og byttet mitt "defekte" kort mot et nytt et som jeg betalte noe ekstra for å få. Jeg har ikke lest noe om det noen steder før nå når jeg gikk bevisst inn på sidene deres og så etter noe skriv om den slags. Det står på hjemmesidene deres at man kan bli belastet med et slikt gebyr men jeg ble på ingen måter gjort obs på dette da jeg var hos de, for 3 måneder siden. For min del var saken helt ute av verden der og da jeg gikk hjem derfra med mitt nye kort. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg skal ikke kommentere på resten av saken, men jeg finner det veldig usannsynlig at PCutstyrs medarbeidere har noen interesse av å fakturere folk for feil som ikke finnes (eller motsatt i dette tilfellet). Hver enkelt medarbeider ser aldri noe til disse pengene, så dermed blir det vanvittig lite insentiv til å gjøre noe sånt. Da måtte i såfall være på pur faenskap, som å spytte i maten på McDonalds kjøkkenet. Jeg velger dog å tro at ansatte i netbutikker ikke er mer onde enn resten av befolkningen... At de har tabbet seg ut er jo en mulighet selvfølgelig, men det er jo noe helt annet. Det er veldig lett å "tro" at du har prøvd absolutt alt når du har feilsøkt, men så har du glemt noe grunnleggende. Du kan jo kanskje spørre PCutstyr hva de gjorde for å få liv i det... Synes i allefall at det blir litt feil å automatisk ta kundens side i denne saken, uten å vite de tekniske detaljene. (no offence, bare min mening ^_^ ) -Stigma Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hvis kortet ble levert inn/byttet innen angrefristen (2 uker), er jeg enig med trådstarter at denne fakturaen ikke burde kommet. Men dersom det er etter denne fristen, så skal ikke bedriften dekke noe som kunden "trodde ditt, og trodde datt". Det blir som å levere bilen på verkted fordi du trodde at det var noe galt med girkassen. Det er klart at verkstedet skal ha penger for jobben de har gjort. Du kan ikke regne med å få det gratis. Hvordan skulle verden vært hvis alle fikk gratis kontroll av sakene sine, fordi en tror det er noe galt med det. Jeg er forøvrig en fornøyd kunde hos PCUtstyr, og har ikke noe å utsette på deres kundebehandlig, og ikke minst prisene som er blant de beste. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg skal ikke kommentere på resten av saken, men jeg finner det veldig usannsynlig at PCutstyrs medarbeidere har noen interesse av å fakturere folk for feil som ikke finnes (eller motsatt i dette tilfellet). Hver enkelt medarbeider ser aldri noe til disse pengene, så dermed blir det vanvittig lite insentiv til å gjøre noe sånt. Da måtte i såfall være på pur faenskap, som å spytte i maten på McDonalds kjøkkenet. Jeg velger dog å tro at ansatte i netbutikker ikke er mer onde enn resten av befolkningen... At de har tabbet seg ut er jo en mulighet selvfølgelig, men det er jo noe helt annet. Det er veldig lett å "tro" at du har prøvd absolutt alt når du har feilsøkt, men så har du glemt noe grunnleggende. Du kan jo kanskje spørre PCutstyr hva de gjorde for å få liv i det... Synes i allefall at det blir litt feil å automatisk ta kundens side i denne saken, uten å vite de tekniske detaljene. (no offence, bare min mening ^_^ ) -Stigma enig. Lenke til kommentar
Han Henning Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hei, folkens! Det er helt vanlig med gebyr for undersøkelse av varer som viser seg å ikke ha noen feil. PCutstyr opplyser da også om dette gebyret på siden sin og jeg tror nok man må legge til grunn at kunden måtte kjenne til dette da reklamasjonen ble foretatt. (Selger kan ikke kreve gebyr dersom han ikke på forhånd har opplyst om at han tar slike gebyr). Hvis man ikke skal legge til grunn at kjøperen kjenner salgsvilkårene, så vil det jo bli altfor lett form ham å sno seg unna ved å trekke på skuldrene og si; det viste jeg ikke! (Annerledes kanskje, dersom vilkåret er nevnt langt inne i en kilometerlang remse med svada, men hos denne forretningen fremgår vilkåret nokså klart). I _utgangspunktet_, utfra overstående isolert sett, må kunden derfor belage seg på å betale, men kanskje kan det tenkes grunner til at han også kan slippe: I alle avtaleforhold gjelder det at partene etter hvert har krav på ro omkring avtalen. Etter en viss tid skal man ikke lenger behøve å bekymre seg for at det skal komme noen krav fra den andre. I forbrukerforhold er selgeren beskyttet av en absolutt frist på to eller fem år, avhengig av type vare. Selgeren er videre beskyttet ved at kjøperen må reklamere innen rimelig tid etter at han oppdaget mangelen. Denne fristen er lovbestemt til ikke å være mindre enn to måneder. Det er imidlertid mer naturlig å se hen til reglene for undersøkelsesplikt iht kjøpsloven av 1988 når man skal definere forretningens plikter i dette tilfellet. God forretningsskikk tilsier at man undersøker gjenstanden innen rimelig tid for å avklare om man eventuelt har noen krav. Unnlater man å gjøre dette, mister man kravet, selv om man er godt innenfor den generelle foreldelsfristen, som er tre år. Når det gjelder hva som er rimelig tid, så vil jeg anta at man ser ulikt på dette, alt ettersom hvilken part det er snakk om, (og hva slags vare). Man må nok forvente raskere handling og en mer profesjonell tilnærming fra en som er forretningsdrivende, enn en som er forbruker. Jeg synes altså at 3 måneder er i lengste laget. Jeg kan ikke se noen grunn til at selgeren trenger så lang tid på å områ seg. Hovedkort kommer i stadig nye utgaver og for selgeren er det derfor viktig å få kortet inn i sirkulasjon igjen så fort som mulig. Man kan videre spørre seg om ikke forretningens omlevering representerer en aksept av reklamasjonskravet. Dersom de ga kjøperen inntrykk av at de godtok kravet uten å behøve å kontrollere det, så taler det selvfølgelig til kjøperens fordel. Det mest vanlige er jo at man leverer det man klager på, og så vurderes saken og man får varen til slutt i retur. Dersom man hopper litt bukk over denne prosessen (til kundens fordel) er det kanskje på sin plass å påpeke at selv om man utleverer ny vare med en gang, så innebærer ikke det noen aksept av reklamasjonskravet. Her har selvfølgelig forretningen som den profesjonelle part et ansvar for å tydeliggjøre vilkårene. Jeg synes det er vanskelig å konkludere. Vi vet jo heller ikke nøyaktig hva som ble sagt i forbindelse med omleveringen. Jeg holder imidlertid en bitteliten knapp på kjøperen, men overvekten i hans favør er altså usikker, etter min vurdering. Men uansett, så synes jeg altså forretningen har framsatt kravet for sent, (under forutsetning at vi snakker om tre reelle måneder; innpå 100 dager). HH Lenke til kommentar
sness Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Hvis kortet ble levert inn/byttet innen angrefristen (2 uker), er jeg enig med trådstarter at denne fakturaen ikke burde kommet. Tror jeg har skrevet det, men kortet ble bestilt på en dato. Ca to dager senere hentet jeg det i deres utlevering i Fredrikstad. Naturligvis var det første jeg gjorde når jeg kom hjem å montere hovedkortet da jeg er rimelig avhengig av å være online til alle døgnets tider. Problemet med det forrige kortet var imidlertidig at lyden hadde streika, så ingen krise sånn sett. Men da jeg ikke fikk det til å fungere feilsøkte jeg naturligvis etter all kunstens regler, da jeg ville spare meg et par dager med ekstra venting. Dessverre fant jeg ikke ut av det. Kortet leverte jeg tilbake i deres mottak dagen etter jeg hadde hentet det, så det er vel svar på spørsmålet ditt Da dro jeg også hjem med et nytt kort som jeg betalte et par kroner ekstra for. Dette fungerte for øvrig fint (samme produsent og nærmest samme modell). Lenke til kommentar
sness Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg kan jo tilføye at da jeg var i deres mottak for levering og henting av kort fikk jeg ingen beskjed om at jeg kanskje ble påkrevd et "testgebyr". Dette ante jeg ingen ting om. Så da jeg leverte kortet, fikk et nytt, betalte mellomlegg, gikk ut derfra; var saken ute av verden for min del. Derfor et lite sjokk for meg å få denne i posten 3 måneder senere, noe jeg ikke var forberedt på i det hele tatt. Kortet kostet forresten en 5-600, noe som tilsvarer kun det dobbelte av testgebyret. Hadde jeg vært klar over at det ikke var noe feil med det, eller at jeg risikerte dette gebyret, hadde jeg jo selvfølgelig beholdt hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå