hifiman Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Skal bytte ut noen deler fram maskina mi.. så jeg lurte på om noen hadde synspunkter på dette oppsette jeg har satt opp.. Dette vurderer jeg å kjøpe: Hovedkort: Soltek SL-K8AN2E-GR nForce3 250GB socket 754 CPU: Amd Athlon 64 3000+ Ram: Corsair Value Select 512Mb DDR PC3200 Vurderte også denne ram brikken: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114948&cks=SER Harddisker: Western Digtal Raptor 36GB Western Digtal 200JD S-ata PSU: NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 CPU-Kjøler: Thermaltake Silent Boost K8 Totalt sånn ca: 5200 KR Har følgende komponter fra før av: Skjermkort: Radeon 9600XT Dvd-brenner: Nec 2500A CD-Brenner: LG-52X Pluss 4 Kabinett Vifter Ser dette bra ut..eller bør noe byttes ut ??? Edit: Skal ikke overklokke noe .. PC`en skal brukes til spill,websurfing etc.. Maks budsjett er 6000 Kr... Endret 8. januar 2005 av hifiman Lenke til kommentar
WipeOut- Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg ville heller valgt socket 939 i og med at det er mer fremtidsrettet, her har du omtrent samme oppsettet bare i 939, noen hundrelapper dyrere, men innenfor budsjettet http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn....waggon_id=11872. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Socket 939 uten tvil! MSI K8N NEO2 + A64 Winchester 3000+ 90nm + OCZ PC3200 Rev2 og annet stæsj Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Socket 939 uten tvil! MSI K8N NEO2 + A64 Winchester 3000+ 90nm + OCZ PC3200 Rev2 og annet stæsj Kingston HyperX, 1695kr.... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Kingston HyperX, 1695kr.... Ja greit det hvis Kingston bruker Samsung sine TCCD brikker, som OCZ Rev2 bruker. Edit : leif Endret 9. januar 2005 av Betroz Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) http://compatible.corsairmemory.com/ Nå må det bli slutt å planlegge maskiner med for dårleg RAM.... Alle seriøse levrandører/fabrikanter har anbefalinger om hva som virker. Å gå utenom dette er tull. Siden jeg har det liggende: Her er hva OCZ sier her er hva Geil sier (og det er ikke mye)? Her kan du navigere deg fram til Crusial sin anbefaling... Og her kan du navigere deg frem til hva Kingston anbefaler... Endret 9. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Like mange poster sveinsel....1870 Endret 9. januar 2005 av Betroz Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Like mange poster sveinsel....1870 Gratulerer VI er god Lenke til kommentar
whom Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Jeg Anbefaler også S 939, men spiller du, blir det meningsløst å kjøpe S 939, uten PCIE, Hvis du er en av dem som til tider kjøper nytt grafikkort for bedre flyt AGP, er nemlig sterkt på vei ut, og når du vil gå fra ditt 9600XT, så ender det uansett med at du må oppgradere hele systemet. Kjøper du 939, vil systemet være framtidsrettet på CPU fronten, men det gjelper lite, hvis du også da tenker på nytt grafikkort. Derfor når du først oppgraderer nå, bør du få med deg PCIE generasjonen i tillegg til s 939. Det betyr at du må nok gi slipp på ditt 9600 XT, hvis du nå velger å oppgradere. Med det i tanken, har jeg satt opp et system http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn....waggon_id=11052 Spill ytelsen, vil bli heftig i forhold Merk: Det kan ta litt tid før Nforce4 brikkesttet jeg valgte kommer inn på lager (blitt lansert, men veldig stor pågang), men jeg mener det er verdt å vente. Når det gjelder valg av harddisk, så mener jeg at for de fleste, er det ikke forsvarlig å kjøpe lillebror Raptor, da ytelsen mellom den og Maxtoren med NCQ støtte (NCQ, støttes på Nforce4 brikkesett), varierer på forskjellige områder, men er ikke stor Raptor er også dyr pr. gb, så jeg ville gått for bare Maxtoren. Hvis du derimot ikke vil ut med et så stort beløp, og vil ha pcen med en gang, vil jeg faktisk heller anbefale et S 775 system, som har billigere HK+CPU, av den grunn som tidligere nevnt. (Det er så godt som ingen ytelsesforskjell mellom PCIE - AGP og s 775 - 939) (Forutser som sagt, at du spiller, men har mindre penger; Oppgraderer du neste gang, må du garantert bytte HK, GPU og CPU, noe som du kanskje ville gjort uansett om du kjøper alt up to date ) Lykke til med PC byggingen En helt annen sak: Hvis du bare er etter budsjett; spillytelse pr kr, tørr jeg påstå at det beste er å kjøpe AMD XP på bruktmarket, demo eller en av de igjen på lager med et billig HK på samme innkjøpsmetode. dette clocker du så langt du kan. Med de sparte pengene fra å kjøpe S 754 eller s 939, kjøper du et hakk dyrere GPU. Du får da selfølgelig ingen oppgraderingsmuligheter, men du får god spill ytelse i 1 år framover mener jeg, da begynner ytelsen dessverre å avta veldig pga CPU, men da kjøper du TT Bigwater og klokker til blods , pcen holder dermed ut det restende Året. Da er tiden inne for å kjøpe et helt nytt up to date system til vannkjølesettet, eller kanskje gjøre det samme med med framtidige utdaterte S 939... :!: Edit: noen leifer, og vil bare nevne, har du peng så må du gå for mer og bedre ram Edit: mange leifer blir det heller. Edit: la til en finfin påstand Endret 10. januar 2005 av Deuz Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Jeg kjører to Raptor 36 i RAID 0 stripe 16bit og kunne ha lett for å anbefale den disken. Men en sånn alene har ikke noe for seg så kutt den ut. Du skal heller sette av en partisjon på en 10-15GB til systemdisk på den andre du har i bestillingen. Den blir da rask å vedlikeholde med virussjekk, defragmentering osv. (Når du installerer et spill eller noe så går du bare inn i installeringen og skifter ut C: med D: eller hva. Da får du en mappe for programfiler på den partisjonen) Nå fikk du råd til å kjøpe skikkelig RAM. Lykke til. Edit: Deuz Endret 9. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
gsn Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 skal du absoulut ha en raptor så velg heller 74gb løsning som faktisk gir litt mer merkbar ytelse forskjell fra nyere hitachi og maxtor disker, jeg ville uansett ikke anbefalt den disken i et system i den prisklassen Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Maks budsjett er 6000 Kr... Da blir det litt for dyrt å kjøpe nForce4 vet du Deuz siden han må bytte skjermkort også. Lenke til kommentar
hifiman Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Her var det mye spennede forslag gitt.. Angående Ram så har jeg følgende ram brikker jeg vurdere å kjøpe: Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value 1238 Kr http://www.psdata.no/ps.asp?it=106024 CAS 2.5 8-4-4 OCZ 512MB EL Platinum Edition R2 1195 Kr CAS 2-2-2-5 http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4041 Kanskje to stykker av denne brikken,men det blir for dyrt Corsair XMS3200C2 DDR400 512 MB 849 Kr Cas: 2.5-3-3-6 Eller Corsair Value Select DDR400 512 MB 649 Kr Usikker cas ? Hva mener dere vill ha blitt det beste valget ? Endret 9. januar 2005 av hifiman Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) http://compatible.corsairmemory.com/ Nå må det bli slutt å planlegge maskiner med for dårleg RAM.... Alle seriøse levrandører/fabrikanter har anbefalinger om hva som virker. Å gå utenom dette er tull. Siden jeg har det liggende: Her er hva OCZ sier her er hva Geil sier (og det er ikke mye)? Her kan du navigere deg fram til Crusial sin anbefaling... Og her kan du navigere deg frem til hva Kingston anbefaler... Hva mener du egentlig? At Corsair Value ikke er godt nok? Value-brikkene er jo anbefalt/godkjent for de fleste nForce3 250-hovekort av Corsair selv, så jeg skjønner ikke hva du helt vil fram til? At man skal bruke 1000,- ekstra for noen strammere timings man aldri vil legge merke til, da dette er "ordentlige" brikker? Jeg har solgt utrolig mange Corsair Value-brikker til folk som skal oppgradere både gamle og nye systemer. SOcket A, 478, 754, 939 osv. Har ikke fått noen i retur pga. inkompatibilitet. Twinmos og noname derimot... Får man kjørt 2x512MB Corsair/Geil/OCZ Value uten problemer, er det vel ikke vits i å satse på noe dyrere du aldri legger merke til? Edit: Corsair og andre produsenter anbefaler jo så klart de dyrere minnebrikkene først for å tjene mer penger på å selge et high-end-produkt. Men når jeg sjekker i kompatibilitetslista til Corsair skjønner jeg ærlig talt ikke hva du mener med å planlegge maskiner med dårlig RAM... Endret 9. januar 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 hifiman: Du skal ikke overklokke nei? Da kan du trygt gå for Boxed-CPU. Her følger det med en godkjent kjøler fra AMD som er mer enn god nok. Med Athlon 64 har du Cool´n´Quiet-mulighet som sørger for mindre behov for viftestøy, og du kan jo uansett sette vifta til å regulere seg etter temperaturen. Corsair Value-brikkene du har satt opp først er godkjent av Corsair selv til akkurat det hovedkortet du hadde satt opp. Hvis du ikke skal overklokke noe som helst trenger du ikke bruke 2500,- på RAM (OCZ rev.2), når du kan få så og si samme ytelse for 1500,- Syns oppsettet ditt så fint ut jeg. Lenke til kommentar
whom Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Maks budsjett er 6000 Kr... Da blir det litt for dyrt å kjøpe nForce4 vet du Deuz siden han må bytte skjermkort også. Det totale beløpet ble på 5742,- Jeg overskred ihvertfall ikke maks beløpet med nytt skjermkort. Vil han ikke betale så mye, ville jeg heller gått for et 754 system og spart noen hundre lapper Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Får man kjørt 2x512MB Corsair/Geil/OCZ Value uten problemer, er det vel ikke vits i å satse på noe dyrere du aldri legger merke til? For folk med ett stramt budsjett så er det greit med slike value brikker. Men for entusiaster som søker mest mulig ytelse og mulighet for å overklokke, så holder ikke de billig brikkene. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Forumet er fullt av folk med strammt budsjett som har forkjøpt seg på RAM-moduler. Etterhvert skjønner flere og flere at Twinmos ikke går i høgeffektmaskiner. Har man dårleg råd så må man kjøpe Sempronsystemer. Jeg har lagt ut linkene slik at man kan finne RAMmodulene man har bruk for. Det er foresten de med strammt budsjett som har minst råd til å eksprementere. Edit: Jeg vet at det ikker er Twinmos her, men billigram er billigram og tilhorer gårsdagens systemer. Endret 9. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
whom Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 En helt annen sak:Hvis du bare er etter budsjett; spillytelse pr kr, tørr jeg påstå at det beste er å kjøpe AMD XP på bruktmarket, demo eller en av de igjen på lager med et billig HK på samme innkjøpsmetode. dette clocker du så langt du kan. Med de sparte pengene fra å kjøpe S 754 eller s 939, kjøper du et hakk dyrere GPU. Du får da selfølgelig ingen oppgraderingsmuligheter, men du får god spill ytelse i 1 år framover mener jeg, da begynner ytelsen dessverre å avta veldig pga CPU, men da kjøper du TT Bigwater og klokker til blods , pcen holder dermed ut det restende Året. Da er tiden inne for å kjøpe et helt nytt up to date system til vannkjølesettet, eller kanskje gjøre det samme med med framtidige utdaterte S 939... :!: Jeg vil gjerne ha en liten debatt på min lille påstand her, hva tror dere? Lenke til kommentar
mylife Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Eneste jeg ville endret er å kjøpe den største Raptoren. Den gamle og minste er faktisk et par hakk tregere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå