G2Petter Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Hei. 1: Jeg har en SAMBA-share på CC-boksen min. Den bruker jeg som "mellomstasjon" for alt som skal fra en PC til en annen i huset, siden Windows-PC-ene sliter med å finne hverandre. Problemet er at den gjør nettverk-browsinga utrolig treg når jeg sitter i FC3. Jeg stoppet SAMBA på CC-boksen, og da gikk det fint å browse de andre maskinene. Hva kan jeg gjøre med dette? 2: Jeg har mappet //server/deltmappe, som er ressursen på samba-serveren til z: på alle maskinene i huset, sånn at den dukker opp i "min datamaskin" når Windows-maskinene logger på. Problemet er at noen ganger får den ikke til å koble til. Er det noen som har opplevd det samme selv? 3: Er det mulig å lage en share under samba som man har tilgang til kun med brukernavn og passord, sammen med den andre sharen, som er uten brukernavn og passord. Grunnen til dette er at jeg har en FTP-server som jeg bruker til å overføre min egne filer fra skolen etc. Disse filene skal bare jeg ha tilgang til. Jeg legger ved smb.conf her: [global] netbios name = server server string = server workgroup = HJEM security = share encrypt passwords = yes wins support = yes local master = yes os level = 255 preferred master = yes browseable = yes [deltmappe] path = /var/samba guest ok = yes writeable = yes Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Har kun svar på det siste spørsmålet ditt... Legg til dette i smb.conf: [min mappe] comment = Ligg unna min mappe!! path = /home/aleks/privat valid users = aleks public = no writable = yes printable = no Så må også brukeren aleks i dette tilfellet eksistere. Etter at den er opprettet/hvis den allerede eksisterer, skriv: smbpasswd -a brukernavn. Så skriver du et passord du vil at brukeren skal ha (gjelder kun for samba, dvs det trenger ikke være samme passord som brukeren har på systemet). Så må du restarte samba og så skal det funke.. Merk at win xp uten sp2 vil ha problemer med å koble til, da den automatisk setter DENNEMASKINEN\aleks som bruker, og da tror den at brukeren egentlig eksisterer på maskinen du sitter på. Så om det blir brukt xp uten sp2 så vil det ikke funke (vet ikke hvordan dette er med xp pro...) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Ang spm 2: Har du prøvd å bruke ip-adresser istedenfor hostname? Til _RebooT_: For at dette skal virke må man vel bytte til security=user, noe som er inkompatibelt med det første oppsettet hvor man har en public share. Det er mulig det går an å mikse de 2 oppsettene i samba på en eller annen måte, men jeg vet isåfall ikke hvordan. Security-parametren er tross alt global. Alt hadde vært så mye enklere hvis den kunne settes individuelt på hver share. Eller så kan man lage noe tilsvarende en public share ved å gi full tilgang til alle brukere på systemet, men det blir jo ikke helt det samme. Hvis f.eks en gjest kommer på besøk vil han/hun ikke komme inn på share'en uten litt triksing. Endret 9. januar 2005 av Langbein Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Ja, det fungerer med IP-adresser. Problemet er hvis dette er noe som kan komme til å dukke opp etter at jeg har flyttet ut, da de mindre tekniske individene i familien er avhengige av å kunne browse nettverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå