Gå til innhold

CPU'en følger med når jeg tar av vifta

j--

Anbefalte innlegg

Heisann!

Først må jeg bare si at jeg aner ikke hvor denne skal postes :p

Problemstillingen:

Da jeg skulle skifte cpu-kjøler for en stund siden så fulgte cpuen med opp :ermm:

Dette er et sokket 754-system. CPU-kjøleren er bygget sånn at man ikke får vippet opp "festearmen" på hovedkortet før man har tatt den av. Så når jeg tok av ribba, så satt cpu fast under ribba... Først var jeg livredd for at noen pins satt igjen i sokkelen, men alt ble med opp. Hadde ikke annen termisk pasta enn det jeg hadde første gangen, så det er akkuratt samme pasta som er på den nå. (as5)

Er redd for at det samme skal skje nå når jeg skal kjøpe vannkjøling, og jeg lurer på om dere har noen tips om hvordan jeg skal klare å ta av kjøleren uten at CPU'en sitter fast på den?

Og så lurer jeg på om jeg skal slenge med en ny arctic-silver5-tube, eller om jeg skal gå for Arctic Silver Céramique? Har lest at as5 er bedre, da..

Takker for innspill :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å bruke hårføner, tror dere det vil fungere?

Det står jo at as5 skal tåle temp på 180C, men jeg vet ikke om den slipper taket lettere da...

tja.. burde vel gå? jeg pleier bare å stresse cpu litt først.. funker fint for meg bruker foresten as5

Lenke til kommentar

Prøvd å vri kjøleren litt frem og tilbake før du løfter den?

Forsiktig, men hold den en liten stund med press i hver

retning. Da pleier den å gi seg mer for hver gang.

Dette funker til og med på kjølere som er limt med

dobbeltsidig tape. (Originalmonterte)

Lenke til kommentar
Prøvd å vri kjøleren litt frem og tilbake før du løfter den?

Forsiktig, men hold den en liten stund med press i hver

retning. Da pleier den å gi seg mer for hver gang.

Dette funker til og med på kjølere som er limt med

dobbeltsidig tape. (Originalmonterte)

Takk for tipset :)

Skal prøve det når jeg får vannblokka..

Lenke til kommentar
Helst IKKKE BRUK HÅRFØNER dersom dette kan med virke statisk elektrisk og ødelegge for en liten formue!! :no:

Jeg vil andbefale deg og bruke en annnen kjølepasta,en den som er stock på ribba.

Prøv en av articsilver sine har hørd at de er gode. :thumbup:

Eh, en hårføner lader opp hovedkortet med statisk elektrisitet? Det hørtes jo logisk ut.

Lenke til kommentar
Helst IKKKE BRUK HÅRFØNER dersom dette kan med virke statisk elektrisk og ødelegge for en liten formue!! :no:

Jeg vil andbefale deg og bruke en annnen kjølepasta,en den som er stock på ribba.

Prøv en av articsilver sine har hørd at de er gode.  :thumbup:

Eh, en hårføner lader opp hovedkortet med statisk elektrisitet? Det hørtes jo logisk ut.

Hvordan faen skal den gjøre det?

Lenke til kommentar
vel, vet du hvordan det lyner?

det har noe med (tørr?) varm luft som "gnikker" mot kald luft...

da lades ioner opp, (som en kondensator)

og når det blir stor nokk ladning, så bilir det overslag til bakken eller noe.. :)

Joda, men sjansen for at det skjer mellom en hårføner og en cpu da?

Lenke til kommentar

poenget var ikke at det skulle lyne der, men at det skjer en liten ladning på komponentene som lufta blåser på... (statisk elektrisitet)

og det tror jeg vil være der uansett, den oppladningen, det eneste er vel hvor mye oppladning, men jeg er ikke ekspert på området...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...