Gå til innhold

Stor forskjell mellom hodetelefoner?


Anbefalte innlegg

Har akurat fått meg nytt lydkort: Terratec Aureon 5.1 fun, kjempekort :yes:

Nå i kveld starta jeg filmen ringenes herre på pc'n og putta i hodetelefonene mine: Sennheiser PX100 og ble utrolig overasket over lydkvaliteten :!: Var mye bedere en creative høytalerne mine inspire t2900 til 500kr.

PX100 koster vel bare 300kr men er jo ti gang bedere en høytalerne. Detaljene, diskanten, alt var bedere. Broren min har Z-680 fra Logitech og dem er veldig bra koster litt over 1000kr men lyden ved film var ikke spesielt mye bedere en px100.

 

Det jeg lurer på er om jeg kommer til å merke stor forskjell om jeg kjøper hodetelefoner til 1000kr. Kan umulig fårstå hvordan lyden kan bli bedere en med px100,

må man være lyd ekspert for å høre forskjell?

Endret av Thom Merlin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder pis/lyd er det ingen tvil om at hodetelefoner slår høytalere, spesielt i den prisklassen. Jeg har ikke hørt PX100, men jeg har pappa's KOSS PortaPro i samme prisklasse å sammenligne med, som anses for å være det beste når deg gjelder pris/lyd i den klassen. Og svaret er ja, det er en klar forbedring med mine Sennheiser HD555 til 900kr, spesielt med en amp. Jeg tror du vil bli overrasket.

Lenke til kommentar

Et høytalersystem som skal kunne matche lydkvaliteten i en hodetelefon er gjerne 5-10 ganger dyrere. (enn hodetelefonen) Så hvis du ikke er så avhengig av at flere skal kunne høre når du sitter ved pcn burde du absolutt tenke på å investere i en hodetelefon.. Og når du først kjøper, kjøp gjerne en som koster litt over 1000 kr, da får du kvalitet. (som regel)

Lenke til kommentar

Det finnes mye billige høytalere som spiller bra. SinusLive 6x9" 2 veis, 4ohm, f.x., spillte fletta av de fleste bilhøytalersett i klassen under 10.000kr. De kosta bare 1200. De hang riktig nok ikke like mye med om man skrudde opp volumet, men spillte vanvittig pent ved normalt volum.

(Dette var i 1996-97 mens jeg ennå hadde interesse for bilstereo.)

 

De samme gjelder sikkert for hodetelefoner - Det finnes gullkorn til skrapjern pris.

Lenke til kommentar

Mnge gode svar :yes:

Når det gjelder pis/lyd er det ingen tvil om at hodetelefoner slår høytalere, spesielt i den prisklassen. Jeg har ikke hørt PX100, men jeg har pappa's KOSS PortaPro i samme prisklasse å sammenligne med, som anses for å være det beste når deg gjelder pris/lyd i den klassen. Og svaret er ja, det er en klar forbedring med mine Sennheiser HD555 til 900kr, spesielt med en amp. Jeg tror du vil bli overrasket.

Har hørt at det er utrolig vanskelig å høre forskjell på px100 og koss portapro, portapro har vel litt mer(men ikke bedere)bass

 

Hadde tenkt å oppgradere høytalerene mine men kan hende jeg får meg orntelige hodetelefoner i stedet :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er helt feil å si at Koss Portapro har mer bass. Portapro er åpene, noe som gjør at mye av lyden bare ''forsvinner'', mens Px100 er lukka, ettersom jeg vet, og med lukke hodesett blir det bedre lyd ettersom lyden holdes mer rundt øret ditt :thumbup:

 

Hvis du prøver deg ett par hodetelefoner til over 1000,- kr, vil du så absolutt få deg en overaskelse! :)

Lenke til kommentar
Det er helt feil å si at Koss Portapro har mer bass. Portapro er åpene, noe som gjør at mye av lyden bare ''forsvinner'', mens Px100 er lukka, ettersom jeg vet, og med lukke hodesett blir det bedre lyd ettersom lyden holdes mer rundt øret ditt :thumbup:

 

Mye av det du sier er helt feil.

 

PX 100 er åpen, PX 200 er lukket. Åpne hodetelefoner er en mer optimal konstruksjon en lukkede. Det du kaller at lyden bare forsvinner, eliminerer mulighet for resonans i hodetelefonene. Lukkede hodetelefoner er et bra valg hvis du har behov for å isolere ute støy rundt deg, f.eks trafikk eller ikke plage de rundt deg med musikken du spiller. Åpne konstruksjoner gir som regel best lyd.

 

edit: omformulerte innlegget.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
Det er helt feil å si at Koss Portapro har mer bass. Portapro er åpene, noe som gjør at mye av lyden bare ''forsvinner'', mens Px100 er lukka, ettersom jeg vet, og med lukke hodesett blir det bedre lyd ettersom lyden holdes mer rundt øret ditt :thumbup:

 

Mye av det du sier er helt feil.

 

PX 100 er åpen, PX 200 er lukket. Åpne hodetelefoner er en mer optimal konstruksjon en lukkede. Det du kaller at lyden bare forsvinner, eliminerer mulighet for resonans i hodetelefonene. Lukkede hodetelefoner er et bra valg hvis du har behov for å isolere ute støy rundt deg, f.eks trafikk eller ikke plage de rundt deg med musikken du spiller. Åpne konstruksjoner gir som regel best lyd.

 

edit: omformulerte innlegget.

Her har jeg nok møtt min overmann. :p

Men on topic igjen. Det kan godt hende at jeg har mixet Px100 og Px200 da vil jeg tro, jeg viste at en av de var lukkede.

Det jeg mente med ''forsvinner'' var at f.eks når du sitter på en benk midt i Oslo sentrum, så vil du alltid høre andre ting når hodetelefonene er åpne. Så jeg vil tro at litt av lyden vil forsvinne på grunn av bakgrunnstøy.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Har hørt at px100 er bedere en px200 selv om dem koster mer :D

Hvor langt i pris må man gå for å få noe brukbart mener dere da :hmm:

Det vil jeg tro, men det kommer selvsagt ann på hvilke lydkort du sammenligner.

 

Sennheiser HD 555 er mye for pengene, og kan lett drives av et lydkort.

 

Det jeg mente med ''forsvinner'' var at f.eks når du sitter på en benk midt i Oslo sentrum, så vil du alltid høre andre ting når hodetelefonene er åpne. Så jeg vil tro at litt av lyden vil forsvinne på grunn av bakgrunnstøy.

 

Enig med deg der, misforsto det du skrev tidligere litt.

Lenke til kommentar

Skal du ha det ultimate innen hodetelefoner og ikke har noe fornuftig å bruke alle pengene dine på et Grado RS1 det ultimate. Få "vanlige" høyttaleroppsett som matcher de. Men det kreves dog at du har en svært dugelig lydkort / forsterker for å utnytte de for det fulle.

 

Men som oftest vil hodetelefoner høres bedre ut enn høytalere mm. du har noe skikkelig dritt.

 

Mitt svar; Ja, du vil merke stooor forskjell om du kjøper de riktige hodetelefonene til 1000,-, men pass på, alt er ikke bra selv om det er dyrt.

Lenke til kommentar
QUOTE (Thom Merlin @ 09/01/2005 : 10:32)

Har hørt at px100 er bedere en px200 selv om dem koster mer inv_biggrin.gif

Hvor langt i pris må man gå for å få noe brukbart mener dere da hmm.gif/QUOTE

 

Det vil jeg tro, men det kommer selvsagt ann på hvilke lydkort du sammenligner.

Jeg redigerte bort det jeg skreiv først :blush: Fårstår hva du mener

 

Blir nok ikke med det første at jeg oppgradere til nye hodetelefoner men Sennheiser HD 555 ser ok ut

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

En annen ting som jeg opplevde når jeg bytta fra koss r70b (400kr) til sennheiser hd280 pro( 1200kr), var at jeg syntes ikke lyden i sennheisern var noe bedre egentlig. Men etter å ha hørt en del og sammenlignet senere, så måtte jeg nesten le litt av koss'n.. Huff, den var så mye dårligere. Så det er greit å være klar over at du kan føle deg litt skuffa med engang du kjøper deg en dyr hodetelefon. Men det er kun fordi du egentlig ikke vet hva som er bra og hva som er dårlig i en hodetelefon (antaglighvis)

Lenke til kommentar
Hvis du har lest gjennom tråden her så var det et meget dumt spørsmål du kom med der.. rolleyes.gif

Virker litt meningsløst å kjøpe høytalere nå :hmm: høytalerne jeg har nå(creative) virker ikke slik som det skal, lyden svinger opp og ned utrolig plagsomt. Komplett har dem ikke lenger og når jeg skal sende dem inn tenkte jeg å spørre om å få noe annet i stede(skal selfølgelig legge på litt ekstra penger) Er det noen brukbare hodetelefoner på komlpett til 1000kr da :hmm:

Endret av Thom Merlin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...