Gå til innhold

Hvilken rekkefølge vil gi best kjøling?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestillt meg en gpublokk, men jeg er litt usikker på hva som vil være det beste måten å koble dette opp på.

Har to alternativer, så vil gjerne høre deres synspunkt på dette.

Alternativ 1:

Pumpe-->cpu-->gpu-->radiator-->pumpe

Alternativ 2:

Pumpe-->y-ledd som splitter vannslangen slik at ene går til cpu, og andre går til gpu-->y-ledd for å få slangene til en igjen-->radiator-->pumpe

Hva tror dere vil gi best kjøling?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg tenkte å bruke ett y-ledd var for å slippe at vannet som skal til gpu er ferdig oppvarmet når det kommer så langt, og at begge vannblokkene får "kaldt" vann fra radiatoren, og ikke oppvarmet vann fra en tidligere blokk.

Har tenkt litt på dette med hvor radiatoren bør stå, og vil det ikke være lettere å holde vannet i en lav temperatur dersom det kjøles ned før det ender i vanntanken/pumpen? Jo mer vann som samler seg der med høy temperatur, jo vanskeligere vil det vel bli å holde en lav temperatur. Så om alt vannet som skal til tanken er nedkjølt da det ender der, vil ikke dette hjelpe til med å holde vannet som er i tanken fra før kjølig også da, eller?

Jeg har ingen erfaring med vannkjøling, så bare tenker høyt her, og er helt sikkert noen som kan forklare meg hvorfor jeg tar feil..hehe

Lenke til kommentar

Her er to PCer med alt vannkjølt og i serie.

Pumpe-gjennom en PC-gjennom en PC til-radiator-pumpe.

Har ikke høyere temp på CPU i maskin nr. to som får vannet.

Derfor hevder jeg at rekkefølgen ikke spiller så stor rolle.

Men i en skamklokket PC ville nok jeg også latt CPU få vannet

etter radiatoren :p

post-224-1105229127_thumb.jpg

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...