Gå til innhold

Lenke om oppfinnsomme og ekstreme vifte-prosjekter

jonas27389

Anbefalte innlegg

Her tenkte jeg at jeg kunne starte en lenke med oppfinsomme og ekstreme luftkjølings-prosjekter. alle er velkommen til å poste og fortelle om sine prosjekter og ideér, men jeg vil helst at det ikke blir diskusjoner og lignende, men gjerne spørsmål og svar!

først kan jeg jo presentere mine ideér:

jeg kom til å tenke på noe her om dagen, jeg skal for tiden anskaffe meg nytt hk og cpu og overklokke i vei. derfor vil jeg også ha en del kjøling (jeg kjper ny cpuvifte).

jeg tenke på to løsninger:

1. den litt krevende løsningen.

hvorfor ikke rett og slett lage en slags kabinett-dør av vifter??

bare kjøpe noen billige vifter, eller bruke noen fra gamle pc'er, lime dem sammen i en ramme (av for. eks. tre) og koble til strøm med en slags viftestyring...

for eksempel kan jeg som sagt lage en ramme av tre o.l og lime sammen 10-20 vifter inni, adsklit av en trebit i midten. de nederste viftene vil blåse inn luft (gjerne med et luftfilter av for. eks. en nylonsokk som tres over), mens de øverste viftene vil trekke luft ut.

dermed vil kald luft fra rommet utenfor blåses inn i kabinettet. der vil den varmes opp, deretter stige til topps i kabinettet og trekkes ut av de øverste viftene.

dette burde jo la seg gjøre??

selfølgelig ville det bli en god del støy, men det må en vel tåle når dette er en avkjølingsmetode som både er effektiv og billig!!

2. den lettvinte løsningen.

i løpet av sommerhalvåret, med sine varme temperaturer, anskaffet jeg meg en rom-vifte.

av den typen man finner i alle hotellrom uten air-condition, en lav liten vifte med sokkel og 2-3 hastighetsalternativer...

jeg tenkte at jeg kunne la kabinettet stå åpent og sette denne viften utenfor....

dette vil jo kjøle ganske bra ned, i og med at kabinettet ikke bare er åpent ut mot rommet utenfor , det får også en god dose kald luft!!

denne løsningen vil jo selfølgelig være en åpen invitasjon til alle hybelkaniner, men det krever bare litt oftere pc-støvsuging (noe som de fleste gjør alltfor sjeldent eller aldri)...

jeg setter pris på tilbakemeldinger om mitt prosjekt og gjerne også info om andre prosjekter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

hvorfor ikke gjøre det extremt å lage hele kabinettet av 80mm delta vifter.... men er en fordel om pcen veier en 100kg da så den ikke letter. hehe

OM TOPIC: hvis du skal lage en kabinet dør av vifter trenger du vel ikke å lage en traramme hvorfor ikke gjøre sånn som "perpyro" likte den løsningen... også ha samme opplegget med kald luft inn nede og varm luft ut oppe-----

Lenke til kommentar
det der har jeg lyst til, men jeg har ikke råd... :(

Trenger ikke bli sååå dyrt, var en tur til England i forrige måned.

Da bestilte jeg meg litt stasj + 1 vifte som var på tilbud til 0.99£ ca 11-12 kr.

Det var en delta electronics vifte , kjører den på 5v nå hører den ikke.(Ikke den berømte delta vifta)

60*12=720kr, ikke dyrt det for ett kabinett, litt jobb blir det no da.

Link til vifte, den var litt dyrere nå

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...