alexanderopedal Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 heisann! eg veit ikkje om dett er er rett forum for det eg har å sei, men eg registrerte meg no, og prøver å få svar på min frustrasjon. eg kjøpte i går eit mini dv-kamera, sony dcr-hc20. det eg lurer på, er om eg kan få eit anna program for å overføre vcd-filmene til harddisken, eg kan KUN overføre til cd-r, foruten om "auto-video" der programmet redigerer FOR meg - noko som ikkje er ønskelig. det går i tillegg kun anna å kopiere 10 min om gangen - og det virker som eg ikkje har kontroll over kva som skal vær med da det velger "random" kvar gong, og ikkje alltid tar med alt, det eg ønsker er å få alt eg har filmet på harddisken min ubehandlet - klar for behandling. nokon forslag om korleis eg kan få dette til, om det er noko eg har hoppet over, elr om eg kan få eit anna program e.l..mvh alexander... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 heisann! eg veit ikkje om dett er er rett forum for det eg har å sei Flyttes til Videoredigering og video, ettersom det tydeligvis er et problem med redigeringssoftware til kameraet. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Hvilket program bruker du for å overføre filmen? Med en firewire kabel? Lenke til kommentar
alexanderopedal Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 eg bruker picture package - medfølgt programvare, og usb-kabel Lenke til kommentar
alexanderopedal Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Hvilket program bruker du for å overføre filmen? Med en firewire kabel? eg bruker usb-kabel, programvaren er den medfølgte "picture package" Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Ok. skaff deg et "skikkelig" videoredigeringsprogram. Enten kjøp deg Pinnacle Studio 9, eller kanskje bare bruke Windows Movie Maker som er inkludert i Windows XP. Dessuten må du nok skaffe deg en firewirekabel, for å overføre film fra miniDV kassetten i kamera. Du sier overførdt VCD filmene, mener med dette? Lenke til kommentar
alexanderopedal Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Ok. skaff deg et "skikkelig" videoredigeringsprogram. Enten kjøp deg Pinnacle Studio 9, eller kanskje bare bruke Windows Movie Maker som er inkludert i Windows XP. Dessuten må du nok skaffe deg en firewirekabel, for å overføre film fra miniDV kassetten i kamera. Du sier overførdt VCD filmene, mener med dette? har eit skikkelig redigeringsprogram - adobe premiere...kan eg overføre frå miniDV-kasseten direkte til hd-en uten eit program med fire-wire? det eg meiner med overføring av vcd-filmene var at ikkje alt innhold på kasseten blir overført... Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Ok. Ikke vært borti dette før? Du trenger en firewirekabel uavhengig av hvilket redigeringsprogram du velger å bruke. Kabelen skal bare sørge for at filmen kommer inn på harddisken din. USB kabel funker ikke for å føre over det du har på en miniDV kasset, men kun det som eventuelt er på et minnekort i kamera ditt. Har ikke giddet sjekke opp specs på ditt kamera. VCD er videocd, og du har vel ikke det på en MiniDV kassett? VCD er noe du kan brenne etterpå, på en cd, altså videocd.... Henger du mer med nå? Lenke til kommentar
alexanderopedal Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 problemet er kje redigeringsprogram, men overføring frå cameret til harddisken til vidare behandling.. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Ok, skrives ikke, og ikke kje... Men det er vel en annen sak. Som jeg sier, du trenger en FireWire kabel. Så på mandag får du låne deg et visakort og stikke en plass å kjøpe en slik kabel. Lykke til! Lenke til kommentar
alexanderopedal Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Ok, skrives ikke, og ikke kje... Men det er vel en annen sak. Som jeg sier, du trenger en FireWire kabel. Så på mandag får du låne deg et visakort og stikke en plass å kjøpe en slik kabel. Lykke til! med fire-wire blir det direkte overføring uten at eg trenger program? kossen eg skriver? dialekt vel...trur da hadde blitt litt mongen sånne klaga om me sko klagd på alle skrivefeil! men takkf for hjelpa ja;) Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Du trenger fremdeles et program! Men for å få over filmen trenger du en slik kabel. Søk litt i forumet, så finner du masse om dette. Her skriver vi ikke dialekt skjønner du... Bokmål eller nynorsk funker her. Lenke til kommentar
alexanderopedal Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Du trenger fremdeles et program! Men for å få over filmen trenger du en slik kabel. Søk litt i forumet, så finner du masse om dette. Her skriver vi ikke dialekt skjønner du... Bokmål eller nynorsk funker her. hehe, ok, skal halda meg til nynorsken eg då=) såg ikkje da du hadde skrevet om fire-wire og uavhengig av program...no har eg kopiert opptak til ein dvd-cd, eg veit ikkje korleis dette fungerer, men eg kopierte ein data-cd vertfall, og no står det "kan ikkje kopiera, parameter feil" betyr dette ganske enkelt og greit at eg ikkje kan laga data-cd av dvd-cd? takk for alt hjelpa i dag..veit eg e noob, men no får eg vertfall greia på da;) hehe Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Ok. ser du er noob. Men kan du ikke være så snill å lese litt i forumet? Er hundrevis av lignende tråder der. Kort oppsummering. Du trenger en firewirekabel for å føre over filmen fra MiniDV kassetten og inn til din harddisk. Når det er gjort, kan du redigere i Premiere som du tydeligvis allerede har. Når det er gjort, kan du brenne som VCD eller DVD, ettersom hva som passer deg best... Lykke til, tror du kan trenge det Lenke til kommentar
alexanderopedal Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Ok. ser du er noob. Men kan du ikke være så snill å lese litt i forumet? Er hundrevis av lignende tråder der. Kort oppsummering. Du trenger en firewirekabel for å føre over filmen fra MiniDV kassetten og inn til din harddisk. Når det er gjort, kan du redigere i Premiere som du tydeligvis allerede har. Når det er gjort, kan du brenne som VCD eller DVD, ettersom hva som passer deg best... Lykke til, tror du kan trenge det vel, eg gjorde faktisk ein research ganske lenge før eg fant ut at detta va beste løysningo då eg kunne få svar med ein gong - noko som er mest lettvint - sånn at eg slapp å leita så mykje meir... og eg forsto ka eg sko gjer asso=) og nei, eg trenge ikkje hjelp vidare...e jævli flink te da me gjer...e berre da at da ikkje e eg som pleie å filme og redigera, ville berre finna ut dette sjølv no når eg fekk mitt eget kamera...men ellers takk for syrligheten som eg oppfatta da som då eg faktisk berre spurte om hjelp då, da e vel da ditta e for? Lenke til kommentar
aerial Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Noob ja... Vi har vel alle vært det en gang eller to..? Videoredigering og overføring av video fra kamera til pc : Du trenger: - et redigeringsprogram (og det har du jo) - En firewirekabel (usb er ikke rask nok til å overføre råvideo.) Det har seg slik at et videokamera fungerer ikke som en ekstern harddisk eller en minnekortleser. det er ikke bare å plugge inn og tro at det funker, Du trenger et redigeringsprogram (capture-control) for å ta opp videoen som ligger på kasetten. Datamaskiner er dumme, og de skjønner ikke at de skal ta opp hvis du kobler kameraet til pc'en og trykker play... Hvor du får VCD fra, har jeg ingen anelse om, for så vidt meg bekjent kan videokameraer kun ta opp i DV (.AVI), eller MPEG på et minnekort/ minnebrikke. VCD er et format du komprimerer den ferdige filmen til, hvis du ønsker å brenne den ut, men ikke har dvd-brenner. Hvis du brenner .AVI, eller .MPG /.MPEG-filer til en cd eller dvd, får du ikke sett det på en vanlig DVD-spiller. Da trenger du et program som kan lage DVD eller VCD. En data-cd/ dvd er kun for å flytte filer til en annen maskin eller Back-up. Det er mulig å overføre video med USB-kabel, men da kun det som eventuelt er på minnekortet. (Da fungerer kameraet som minnekortleser...) Du kan bruke Windows movie maker til å ta opp med, men sørg da for at innstillingene er satt til DV / .AVI, og ikke noe annet fjas. Komprimere kan du gjøre når du er ferdig med å redigere. I Adobe Premiere er det bare å trykke F5, og ta opp til HD'en din er full. Håper dette kan være til hjelp. Som tidligere nevn av andre her. Det finnes en haug med tråder her på forumet som omhandler dette. Endret 9. januar 2005 av aerial Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå