Gå til innhold

ddr550 RAM eller ddr400 (stramme timings) til 939?

ADT

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg skal gå til innkjøp av 1 stk. minnebrikke på 512MB til et nytt 939 system med en 3200+ "winchester" og et hovedkort med AGP port (tips tas i mot med glede!) Det jeg lurer på er om jeg bør velge veldig rak RAM med løse timings, eller tregere ram med raske timings. Har hørt at det kan være vanskelig å få en høy hastighet på system bussen, og at minnet ikke bør kjøres asynkront. Jeg har sett litt på disse to:

Corsair XMS3200XL 512MB (2-2-2-5)

VS

Corsair XMS4400C25 512MB (2,5-4-4-8)

Hva gir best ytelse? enkelt og greit, og hvilket hovedkort bør jeg velge sammen med de RAM-typene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to minne-brikkene du nevner der er helt identiske med Samsung TCCD minne. Forskjellen er at den ene er garantert 275MHZ@2,5-4-4-8. Er nok det samme hvilke av de du kjøper. Hvis du skal bygge pc med S939 vil jeg anbefale at du kjøper 2 stk. brikker (twinx) slik at du kan kjøre dual-channel. :)

Lenke til kommentar

hm, ok. Det jeg egentlig lurte på var om jeg ville få best ytelse med høy hastighet og slakke timings, eller lav hastighet og stramme timings. Har deverre ikke råd til å kjøpe et brukbart sett med 1024MB, men har lyst til å oppgradere senere... kan jeg ikke kjøre dual channel med disse om jeg kjøper en brikke til senere?

Med to av de brikkene som jeg linket til vil de vel fungere på samme måte som disse: TwinX

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Skal du kjøre med bare ên brikke kan du likegodt kjøpe socket 754... 939 er jo dual channel og funker da best slik (ytelses messig) med 2 like brikker.

Corsair TwinX 3200XL eller OCZ PC3200 Rev2 er begge bra alternativer med stramme timings @ DDR400 og som du kan overklokke høyt med (av de to er OCZ litt bedre)

Kombinasjonen TwinMos + Athlon64 funker ikke alltid med tanke på stabilitet. Har ikke testet selv, men lest noe om dette her på forumet.

Lenke til kommentar

Om du ikke skal klokke (men allikevel har lyst til å bruke unødvendig mye penger på RAM) så velger du XMS3200XL, disse funker også til klokking under DDR500.

Hvis du skal klokke høyere enn DDR433 vil XMS4400C25 absolutt være å foretrekke.

XMS4400C25 har en heller laber ytelse på DDR400 (greier ikke 2-2-2-5), men får en helt enorm ytelse når man passerer DDR500 og helst går et stykke forbi.

Corsair XMS4400C25 greide enorme DDR636 på 2,85V hos Anandtech.

Lenke til kommentar

Vanligvis er det så enket at: en minnebrikke kan kjøre på 333Mhz med cas 2, 400mhz med cas 2,5 og 533mhz med cas3

Nå er det heller ikke sikkert at minne blir raskere med høyere Mhz, dersom en må øke cas med 0,5. Folk som overklokker prosessoren (og dermed også minne) må ofte stille opp cas for å få stabil maskin, vinninga på økt prossesorkraft går dermed i sum opp i spinninga, når hastigheten på minne må senkes.

En liten test fra http://www.x86-secret.com , DDR-II : Global Study

tim-5.png

Here still, we see a ranking strictly identical to the test under UT2003 where DDR2-667 takes first. Furthermore, it’s obvious that the low timings have a large influence on overall performance. To finish, an encoding test with Windows Media Encoder 9:

tim-6.png

Here also, the ranking is identical and you can see that to obtain the best performance, it is necessary to either remain synchronous with low timings, or to go up higher, in DDR2-667 mode, with timings that are still reasonable. However, it is noted that even at 5-5-5-15 settings the asynchronous mode does better than 1066FSB at 1:1.

Den dyreste? minnebrikken på markedet i dag, klarer:

tabl-corsair.png

As you can see here, we were able to reach 320 MHz in 3-3-3-8 mode and a sexy DDR2-740 at 5-5-5-12! The important thing is to note that the performance is very similar in these two modes, evidence that faster timings can help compensate for a slower frequency.

Alt er direkte quota :dremel:

:dremel::dremel:

Lenke til kommentar

Hadde planlagt å klokke den stakkels 3200+ winchester'n så langt som menneskelig mulig (med vannkjøling), og med treg ram blir jeg kanske nødt til å bruke divider, noe som er ytelsesmessig ugunstig har jeg hørt...

Ser kommentar om at jeg ikke trenger 939, men vil velge dette av to grunner:

1. Mulighet for oppgradering til kraftigere CPU, (en FX om gud vil ;))

2. Jeg kan kanskje kjøpe en helt lik rambrikke til senere når jeg får råd, og dra utnytte av dual channel

Så det jeg fremdeles lurer på er:

1. Vil jeg noen gang vil kunne nå en fsb på 275MHz med et hovedkort til 939 (slik at jeg kan bruke 1:1 på RAM'en)?

2. Er divider på RAM'en virkelig er ugunstig?

3. Vil jeg kunne kjøpe en helt lik rambrikke til senere når jeg får råd, og dra utnytte av dual channel?

EDIT: Takker forresten for masse gode svar :)

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Om du ikke skal klokke (men allikevel har lyst til å bruke unødvendig mye penger på RAM) så velger du XMS3200XL, disse funker også til klokking under DDR500.

Hvis du skal klokke høyere enn DDR433 vil XMS4400C25 absolutt være å foretrekke.

XMS4400C25 har en heller laber ytelse på DDR400 (greier ikke 2-2-2-5), men får en helt enorm ytelse når man passerer DDR500 og helst går et stykke forbi.

Det du sier om at Corsair4400C25 har laber ytelse på DDR400 stemmer ikke. Har brikkene selv og de kjører glatt 2-2-2-5 opp til 220. 3200XL og 4400C25 er laget med samme IC men 4400C25 er testet og funnet stabil med 275 2,5-4-4-8.

Endret av siggen7
Lenke til kommentar

Det du sier om at Corsair4400C25 har laber ytelse på DDR400 stemmer ikke. Har brikkene selv og de kjører glatt 2-2-2-5 opp til 220. 3200XL og 4400C25 er laget med samme IC men 4400C25 er testet og funnet stabil med 275 2,5-4-4-8.

supert! det betyr jo at jeg kan finne ut selv hva som passer meg best :)

Lenke til kommentar

Ett spørsmål gjenstår derimot fremdeles ubesvart:

Vil jeg kunne kjøpe en helt lik rambrikke til senere når jeg får råd, og dra utnytte av dual channel?

Jeg lurer på dette fordi man kan kjøpe nettop den brikken som jeg har bestilt som et dobbelt sett, og de er setifisert som dual channel...

Lenke til kommentar
Ett spørsmål gjenstår derimot fremdeles ubesvart:

Vil jeg kunne kjøpe en helt lik rambrikke til senere når jeg får råd, og dra utnytte av dual channel?

Jeg lurer på dette fordi man kan kjøpe nettop den brikken som jeg har bestilt som et dobbelt sett, og de er setifisert som dual channel...

Ja det går :)

men jeg vil anbefale pc4200 platinum fra OCZ, akkurat samme brikke som pc3200 re. 2 men de er garantert til å gå lenger :)

mvh -Ø-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...