Gå til innhold

Hvor bra er egentlig fx55?

MatsN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva snakker du om? tror du en amd64 3400 kan molde seg med en fx55? amd64 3400 har 400mhz fsb og 512 l2 cache mens fx55 har 800mhz fsb og 1mb l2 cache.. er ikke hastigheten det går på i mhz.. er anne ship og.. hvis du tror hastigheten har noe å si så kjøper du pentium.. men tilbake til spørsmålet mitt?

Lenke til kommentar
Men mener du også at amd64 3400 koster 6000kr?

Nei han mener at en VapoChill koster like mye (litt mindre faktisk) enn FX55.

Og med Vapochill så kan sikkert en 3400+ nå FX 55 hastighet, men ikke glem at FX55 kan overklokkes den også :)

Hvor syk er egentlig fx55? hvordan er det man merker det på ytelse?

Det kommer an på hva du sammenligner med. Bare vær obs på at ytelsen overhodet ikke står i samsvar med prisen.

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Og med Vapochill så kan sikkert en 3400+ nå FX 55 hastighet, men ikke glem at FX55 kan overklokkes den også :)

Nettop, det var det jeg mente... :D

Pluss, på corecenter står det at prossesoren min ikke har 400 fsb, men 200. :hmm:

Endret av Gainwardrobe
Lenke til kommentar

Nettop, det var det jeg mente... :D

Pluss, på corecenter står det at prossesoren min ikke har 400 fsb, men 200. :hmm:

Nå har ikke A64 FSB, men HT (Hypertransport) som i ditt tilfelle er 200MHz*4=800MHz

Minnet derimot opererer på 400MHz

Lenke til kommentar

Selv om AMD kaller det noe annet, så har AMD prosessorer Front Side Bus, eller FSB ja. Siden FSB'n for Athlon64 er på 200 MHz, så kjører RAM brikkene på det samme, altså 200 MHz (DDR400).

Har selv en FX-55 og den er rask og bra, men om den er verdt pengene er en helt annen ting. Det smarteste er nok å kjøpe en 3200+ Winchester og overklokke denne til 2.6 GHz eller mer. Så bruker du heller resten av pengene på gode RAM brikker eller nytt skjermkort.

Må også nevne at du merker ikke forskjell på 150 og 200 fps i spill...Men forskjellen mellom 50 og 80 fps merker man! Når jeg spiller CS:S så kan jeg merke det når FPS'n dropper ned i 50 noen ganger. Er ikke like smooth da.

Men FX-55 er jo den raskeste du får kjøpt i dag, så har du pengene så hvorfor ikke :p

Lenke til kommentar
Selv om AMD kaller det noe annet, så har AMD prosessorer Front Side Bus, eller FSB ja. Siden FSB'n for Athlon64 er på 200 MHz, så kjører RAM brikkene på det samme, altså 200 MHz (DDR400).

Nei. Minnekontrolleren er integrert i CPU'en og derfor trengs det ikke en egen 'bus' til minnet. Slik jeg har forstått det ihvertfall. Endrebjorsvik har peiling på dette og kan sikkert bekrefte.

Lenke til kommentar

Nei. Minnekontrolleren er integrert i CPU'en og derfor trengs det ikke en egen 'bus' til minnet. Slik jeg har forstått det ihvertfall. Endrebjorsvik har peiling på dette og kan sikkert bekrefte.

Det er riktig det. AMD64 har ikke bare én buss som Intel og AthlonXP/Duron har, men to, disse er kalt HyperTransport-bussen (HT-buss) og minnebussen (minnekontrolleren som pleide å sitte i NB på HK'et sitter nå i CPU'en).

HyperTransport-bussen er en 16 bit bred HyperTransport-buss som kjører på enten 800MHz (socket 754 og socket 939) eller 1000MHz (socket 939). Denne kan sende og motta data samtidig, så "effektiv" hastighet er derfor ofte oppgitt som enten 1600MHz (socket 754 og 940) eller 2000MHz (socket 939). Man må ikke forveksle Intels 800"MHz" og HT-bussens 800 eller 1000MHz, da Intels buss er en QDR-buss på 200MHz der man sender eller motta data 4 ganger pr. klokkesyklus (Hz), mens AMD64s HT-buss er på ekte 800 eller 1000MHz.

Minnebussen består av én (socket 754) eller to (socket 939 og 940) 64 bit brede busser som kjører på 200MHz DDR (effektivt DDR400).

HTT-hastigheten er grunnlaget i systemet og er på 200MHz. HT-bussen blir da 200MHz * 4 = 800MHz på socket 754 og 940, og 200MHz * 5 = 1000MHz på socket 939. HT-multiplikatoren kan stilles som man vil i BIOS. Minnebussen er en DDR-buss og hastigheten vil der bli 200MHz * 2.

Den gamle FrontSideBussen (FSB) tok seg seg av absolutt alt som skulle til og fra CPU'en, dvs AGP, PCI, RAM, HD, USB, lyd, Ethernet osv. Dette gjør da at den krevende RAM'en hele tiden vil bli "forstyrret" av alle de andre tingene som også skal frem og tilbake til CPU'en og får derfor ikke ytt sitt beste.

Dette har AMD gjort noe med, de har latt minnet få stå på sin egne, uforstyrrede buss der den kan leke seg helt alene og uforstyrret, noe som resulterer i en utrolig minneytelse. Resten av tingene (AGP, PCI, HD, USB, lyd, ethernet osv) går på den raske HT-bussen.

Bare for gøy kan vi da regne på total båndbredde på hele systemet (Pentium 4 vs. AMD64):

FSB'en er en 64 bit bred buss på 200MHz QDR (QuadDataRate, Quad=4), dvs effektivt 800"MHz"

Pentium 4: 800"MHz" * 64 bit = 51200 Mb/s = 6400 MB/s

AMD64 (socket 939): (1000MHz * 16 bit * 2 veier samtidig) + (400"MHz" * 64 * 2 minnebusser) = 32000 Mb/s (HT-bussen) + 51200 Mb/s (minnet) = 4000 MB/s + 6400 MB/s = 10400 MB/s

Takk til BaX som tipset meg om innlegget

Et veldig godt tilbud. :thumbup:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...