Gå til innhold

Inkasse på regning jeg ikke har fått fra tele2


fendom

Anbefalte innlegg

Hei

Her om dagen gikk jeg og tenkte at det var en stund siden jeg hadde fått mobil regningen min, det må vel ha gått over 2 neste 3 siden jeg fikk en sist, men tenkte som så at det sikkert bare er tele 2 som er trege til å sende og at de sikkert har orden på sakene sine. Jeg gadd derfor ikke bry meg noe mer over det, for jeg har jo ikke akkurat lyst til å mase om regninger og håpet var jo at de kanskje var så snille at de ikke ville sende meg regning siden det var jul og alt :blush:

Her en kveld skulle jeg til å sende en sms da den ikke ble sendt og kom opp meldig at jeg måtte sjekke operatør tjeneste. Dagen etter sendte jeg mail til tele 2 om at mobilen min var sperret, og at jeg regnet med det var pga at jeg ikke hadde fått noen regning. Jeg fikk svar litt seinere om at det var blitt sendt inn til inkasso og mobilen var blitt sperret (akkurat som jeg ikke hadde oppdaget det)

Jeg sendte ny mail og forklarte at jeg ikke hadde fått noen regning på en stund, men at jeg gledelig betalte den hvis du gadd å sende den til meg(oppgav adressen min tilfelle de hadde feil) og at de eventuelt kunne sende den på mail eller noe slik at jeg kunne ta den på nettbank. Jeg nevnte også at jeg ville slippe å betale inkasse og purringer siden jeg ikke hadde mottatt noen regning, for det blir jo nesten dobbelt så dyrt.

 

Jeg lurer derfor på om det er noen der ute som har vært borti noe lignende, eller vet hva slags rettigheter jeg står med. Kan jeg nekte å betale noe mer enn hva regningen egentlig er på siden jeg aldri har fått den i posten? Eller må jeg betale inkasso og purringer og alt annet de måtte kreve.

Håper noen har noen tips til hva jeg skal gjøre og si til dem, har ikke lyst til å betale hva som helst bare fordi jeg ikke vet at jeg kan nekte.

 

Og vurderer å skaffe meg kontant kort så jeg slipper slikt tull igjen, blir jo nesten naken når mobilen er sperret for alt :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en lettfattelig infoside om dine rettigheter ved inkasso.

http://forbrukerportalen.no/portal/Publika...4/1023981620.19

 

Det er du som er ansvarlig for dine betalingforhold, og det er faktig ditt ansvar å påse at du får betalt dine egne utgifter, selv om noe uforutsett skulle skje med regningen.

 

 

edit; fjernet litt vrøvl etter å ha lest litt :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Poenget er vel at sotre firmaer som Tele2 kanskje selger fordringen sin med en gang betaling uteblir, og da har du med et inkassobyrå som kun er interresert i å tjene penger for seg.

 

Inkasso går det lang tid før det reelt sett blir, som sagt så trenger du to purringer først. Men mange, inkludert det firmaet jeg "jobber" i, kaller det inkassovarsling ved første purring.

 

Til din orientering, jeg er "ansatt" i et lite firma, med kunder som skylder relativt mange penger. For oss lønner det seg ikke, det LØNNER SEG IKKE!, å sende ut en regning på to hundre kroner.. Fordringer på under 500 (hvilket er veldig få av, stort sett rest-betalinger etc.) anser vi som avskrevet om to purringer/inkassovarsel ikke har hjulpet..

 

Men ett stort selskap som Tele2 har faste rutiner, og faste inkassopartnere. Dermed vil selv små saker kunne volde store utgifter for deg og kan gå hele veien til inkasso.

Lenke til kommentar
Det er du som er ansvarlig for dine betalingforhold, og det er faktig ditt ansvar å påse at du får betalt dine egne utgifter, selv om noe uforutsett skulle skje med regningen.

Takker for infoen :blush:

Jeg var vel egentlig klar over det jeg quota, og jeg viste jo at det hadde gått en stund siden sist, men det kom jo som et lite sjokk på meg at de plutselig skulle sperre mobilen og sende det til inkasso. Jeg vet jo ikke engang om jeg har fått 2 purringer siden jeg ikke har mottatt noe fra tele2 siden sist jeg betalte den vanlige mobil regningen.

 

Men lite å gjøre med hva jeg burde ha gjort, vet jo til neste gang at jeg skal passe litt mer på.

 

Er det noen sansynlighet at hvis jeg spør tele2 pent og sier som det er at jeg ikke har mottatt noen regning fra dem og at jeg gjerne betaler regningen så fort de sender den til meg, at jeg slipper å betale for inkasso eller purringsgebyr?

Eller er det for seint at når det først har gått til inkasso så skal de ha sitt samme hva jeg sier? :no:

Lenke til kommentar

Det går laaaaaang tid før det blir noe som heter Inkasso. Først får du regning, så får du flere purringer. Så stenger de abonnementet og sender saken over til et inkassobyrå, men det betyr ikke at du har fått inkasso på deg enda, altså blitt påført betalingsannmerkning. Du får nå 2 advarsler, og om du ikke betaler på den tredje, da og først DA får du inkasso med påfølgende betalingsannmerkning.

 

Jeg stiller meg meget tvilende til at du har fått inkasso etter 3 måneder. Highly unlikely...

 

Men jeg vil dog tillegge at du bør gjøre ALT for ikke å få en slik annmerkning på deg. Du vil slite med å få lån osv. resten av livet. Selg det du står og går i om så måtte være, men betal den jævla regningen. Har selv fått inkassopurringer så jeg vet hvor kjipt det er.

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe liknende med Netcom for en stund tilbake. Fikk plutselig en tekstmelding fra dem om at jeg måtte betale regninga ellers ville telefonen bli stengt. Jeg hadde da ikke fått noen regning i posten. Jeg tok en telefon til netcom og det viste seg at de hadde skrevet feil adr på regninga, og at de hadde fått den i retur. De hadde skrevet nr 4g i stedet for 4d. Min nåværende bostedsadr er regisrtert i folkeregisteret, så det burde i utgangspunktet ikke vært så vanskelig å finne den riktige adr min hvis de hadde hatt ressurser til det.

 

Men alt gikk bra, betalte da regning og et lite purregebyr, og fikk ingen inkasso på det.

 

Litt av problemet for mobilselskapene er jo at det er så mange som sluntrer unna med betalingen at de ser seg nødt til å være strenge mot alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...