Gå til innhold

Erfaring Zalman Reserator

Anbefalte innlegg

Skal straks investere i ny maskin og endelig bli kvitt den sure gamle P3 500 maskina. :dribble:

På "menyen" står ein AMD 64 3000+ eller 3200+ som skal klokkast ein del, og tenkte å vannkjøle denne, chipset og eit bra skjermkort med eit Zalman sett. Vil dette kjølesettet ha god nokk kjøleevne til å kjøle både CPU, chipset og GPU med ein del overklokking? Har spekulert litt på å kjøpe ein ekstra radiator og kople mellom ein eller annen plass. Likar dette kjølesettet, så tenker ikkje på at det blir litt dyrare med ein ekstra radiator i forhold til andre sett. Plasserar eg den radiatoren mellom 120mm vifta bak i kabinettet som bles ut, eventuelt utanpå kabinettet i samband med denne vifta, vil det ikkje bli noke meir viftestøy heller (kanskje justere opp turtalet på denne om nødvendig.).

Tenkte å kjøle i denne rekkefølga:

Tårn --> CPU --> Chipset --> GPU --> Tårn

Vil det være best å plassere radiatoren mellom tårn og CPU, eller kan det være ein fordel å plassere den mellom chipset og GPU? Kan vel ha sine fordelar begge deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Japp, blir nok det. Men har også kjøling på gpu, så blir en del slange deler :p Blir spennende å se om det faktisk hjelper no særlig. Den radiatoren jeg ser på skal vist takle 100watt med 15 grader økning,

varme sier du. :p

Har min CPU @ 2.4 + 6600 GT og har hatt Folding @ Home på nå i 2 dager. Max er på 57*C

Hmmm, det ZR1 bildet du har på desktopen, er det en Corvette?

Litt off topic kanskje men :p

Lenke til kommentar
Japp, blir nok det. Men har også kjøling på gpu, så blir en del slange deler :p Blir spennende å se om det faktisk hjelper no særlig. Den radiatoren jeg ser på skal vist takle 100watt med 15 grader økning,

varme sier du. :p

Har min CPU @ 2.4 + 6600 GT og har hatt Folding @ Home på nå i 2 dager. Max er på 57*C

Hmmm, det ZR1 bildet du har på desktopen, er det en Corvette?

Litt off topic kanskje men :p

hehe kunne ha vært. ZR! = Zalman Res. 1 :p

Lenke til kommentar
jeg TROR, etter mine erfaringer at en stor ribbe med en bra 120mm som blåser sånn passe fort kjøler bedre enn vann.

Tro kan du gjøre i kirken...

Faktum er at du totalt sett vil oppnå bedre resultater med en riktig vannkjøling, både mht støy og temperaturer. :yes:

Lenke til kommentar
Skal straks investere i ny maskin og endelig bli kvitt den sure gamle P3 500 maskina. :dribble:

På "menyen" står ein AMD 64 3000+ eller 3200+ som skal klokkast ein del, og tenkte å vannkjøle denne, chipset og eit bra skjermkort med eit Zalman sett. Vil dette kjølesettet ha god nokk kjøleevne til å kjøle både CPU, chipset og GPU med ein del overklokking? Har spekulert litt på å kjøpe ein ekstra radiator og kople mellom ein eller annen plass. Likar dette kjølesettet, så tenker ikkje på at det blir litt dyrare med ein ekstra radiator i forhold til andre sett. Plasserar eg den radiatoren mellom 120mm vifta bak i kabinettet som bles ut, eventuelt utanpå kabinettet i samband med denne vifta, vil det ikkje bli noke meir viftestøy heller (kanskje justere opp turtalet på denne om nødvendig.).

Tenkte å kjøle i denne rekkefølga:

Tårn --> CPU --> Chipset --> GPU --> Tårn

Vil det være best å plassere radiatoren mellom tårn og CPU, eller kan det være ein fordel å plassere den mellom chipset og GPU? Kan vel ha sine fordelar begge deler.

Det vil klare noe overklokking, men er nok ikke den beste i klassen. Klokker ikke CPU nå, men mitt POV 6600GT er stabilt til ca 580\1150, synes ikke det er så gale. CPU har jeg fått til ca 2,3 GHz stabilt, men tror det er prosessoren som ikke vil mer (første versjon A64 3000+).

Temperaturene stiger selvfølgelig under klokking og maks last, men har aldri kommet over 47 °C uansett situasjon.

Har du støyende komponenter i PC`en din og du ikke gjør noen støydempende tiltak (matter, hdd oppheng, vifteløs\søtysvak PSU, etc) er nok ikke lydforskjellen mellom Resetator og konvensjonell vannkjøling vesentlig. Med sistnevnte kan du også øke viftehastigheten når du vil presse systemet ekstra. Synspunktene på å modde Reseratoren er det noen poster om...

GPU kjøleren til Zalman er ikke den beste løsningen tror jeg, så velg kanskje noe annet istedet for å kjøle GPU.

Angående rekkefølge skjønner jeg ikke hvorfor chipset skal kjøles etter CPU. Chipset er vel det som avgir\produserer minst varme i syklusen og det er vel ikke ønskelig å varme den opp? Blir den veldig varm kan den vannkjøles, men da først i syklusen, ellers kan det være like greit med passiv kjøling. Da diskene også gjerne skal kjøles er det ofte en eller flere vifter i PC`en som vil ta seg av de og chipsettet.

Lenke til kommentar
jeg TROR, etter mine erfaringer at en stor ribbe med en bra 120mm som blåser sånn passe fort kjøler bedre enn vann.

Faktum er at du totalt sett vil oppnå bedre resultater med en riktig vannkjøling, både mht støy og temperaturer. :yes:

Kan du nevne hva som er "riktig" vannkjøling da? :) Pris/ytelse og råhet/ytelse

Mvh Ø.H.

Lenke til kommentar

Kan du nevne hva som er "riktig" vannkjøling da? :) Pris/ytelse og råhet/ytelse

Mvh Ø.H.

Jeg kan si deg hva er ikke riktig vannkjøling, Thermaltake Bigwater :D

Simon

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sidan Reserator settet er av aluminium står det på Microplex at ein ikkje bør blande inn koparenheter i Reserator settet pga. galvanisk korresjon. Eg klarer ikkje å finne vanlige radiatorar av aluminium noken plass (finst det i det heile tatt), så då har eg vel ikkje anna valg enn å kjøpe meg ein 120mm koparradiator i staden. Vil dette føre til problem med tanke på galvanisk korresjon eller? 15% frostvæske iblanda batterivatnet burde vel gi nokk beskyttelse vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...