Inbreak Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Skal straks investere i ny maskin og endelig bli kvitt den sure gamle P3 500 maskina. På "menyen" står ein AMD 64 3000+ eller 3200+ som skal klokkast ein del, og tenkte å vannkjøle denne, chipset og eit bra skjermkort med eit Zalman sett. Vil dette kjølesettet ha god nokk kjøleevne til å kjøle både CPU, chipset og GPU med ein del overklokking? Har spekulert litt på å kjøpe ein ekstra radiator og kople mellom ein eller annen plass. Likar dette kjølesettet, så tenker ikkje på at det blir litt dyrare med ein ekstra radiator i forhold til andre sett. Plasserar eg den radiatoren mellom 120mm vifta bak i kabinettet som bles ut, eventuelt utanpå kabinettet i samband med denne vifta, vil det ikkje bli noke meir viftestøy heller (kanskje justere opp turtalet på denne om nødvendig.). Tenkte å kjøle i denne rekkefølga: Tårn --> CPU --> Chipset --> GPU --> Tårn Vil det være best å plassere radiatoren mellom tårn og CPU, eller kan det være ein fordel å plassere den mellom chipset og GPU? Kan vel ha sine fordelar begge deler. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 jeg TROR, etter mine erfaringer at en stor ribbe med en bra 120mm som blåser sånn passe fort kjøler bedre enn vann. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 jeg TROR, etter mine erfaringer at en stor ribbe med en bra 120mm som blåser sånn passe fort kjøler bedre enn vann. Kommer an på hvilken vannkjøling. Med Zalman sikkert men du får ikke 0 dB med vifte. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 http://venes.org/bilder/reserator/ Noken bilder av min reserator Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Japp, blir nok det. Men har også kjøling på gpu, så blir en del slange deler Blir spennende å se om det faktisk hjelper no særlig. Den radiatoren jeg ser på skal vist takle 100watt med 15 grader økning, varme sier du. Har min CPU @ 2.4 + 6600 GT og har hatt Folding @ Home på nå i 2 dager. Max er på 57*C Hmmm, det ZR1 bildet du har på desktopen, er det en Corvette? Litt off topic kanskje men Lenke til kommentar
Pels Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Japp, blir nok det. Men har også kjøling på gpu, så blir en del slange deler Blir spennende å se om det faktisk hjelper no særlig. Den radiatoren jeg ser på skal vist takle 100watt med 15 grader økning, varme sier du. Har min CPU @ 2.4 + 6600 GT og har hatt Folding @ Home på nå i 2 dager. Max er på 57*C Hmmm, det ZR1 bildet du har på desktopen, er det en Corvette? Litt off topic kanskje men hehe kunne ha vært. ZR! = Zalman Res. 1 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 jeg TROR, etter mine erfaringer at en stor ribbe med en bra 120mm som blåser sånn passe fort kjøler bedre enn vann. Tro kan du gjøre i kirken... Faktum er at du totalt sett vil oppnå bedre resultater med en riktig vannkjøling, både mht støy og temperaturer. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Med Zalamn kjølern får man jo all den varme lufta ut av kabinettet også. GPU og CPU, da er det jo kun diskene som er igjen. Det er jo ein stor fordel. Lenke til kommentar
jag Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Skal straks investere i ny maskin og endelig bli kvitt den sure gamle P3 500 maskina. På "menyen" står ein AMD 64 3000+ eller 3200+ som skal klokkast ein del, og tenkte å vannkjøle denne, chipset og eit bra skjermkort med eit Zalman sett. Vil dette kjølesettet ha god nokk kjøleevne til å kjøle både CPU, chipset og GPU med ein del overklokking? Har spekulert litt på å kjøpe ein ekstra radiator og kople mellom ein eller annen plass. Likar dette kjølesettet, så tenker ikkje på at det blir litt dyrare med ein ekstra radiator i forhold til andre sett. Plasserar eg den radiatoren mellom 120mm vifta bak i kabinettet som bles ut, eventuelt utanpå kabinettet i samband med denne vifta, vil det ikkje bli noke meir viftestøy heller (kanskje justere opp turtalet på denne om nødvendig.). Tenkte å kjøle i denne rekkefølga: Tårn --> CPU --> Chipset --> GPU --> Tårn Vil det være best å plassere radiatoren mellom tårn og CPU, eller kan det være ein fordel å plassere den mellom chipset og GPU? Kan vel ha sine fordelar begge deler. Det vil klare noe overklokking, men er nok ikke den beste i klassen. Klokker ikke CPU nå, men mitt POV 6600GT er stabilt til ca 580\1150, synes ikke det er så gale. CPU har jeg fått til ca 2,3 GHz stabilt, men tror det er prosessoren som ikke vil mer (første versjon A64 3000+). Temperaturene stiger selvfølgelig under klokking og maks last, men har aldri kommet over 47 °C uansett situasjon. Har du støyende komponenter i PC`en din og du ikke gjør noen støydempende tiltak (matter, hdd oppheng, vifteløs\søtysvak PSU, etc) er nok ikke lydforskjellen mellom Resetator og konvensjonell vannkjøling vesentlig. Med sistnevnte kan du også øke viftehastigheten når du vil presse systemet ekstra. Synspunktene på å modde Reseratoren er det noen poster om... GPU kjøleren til Zalman er ikke den beste løsningen tror jeg, så velg kanskje noe annet istedet for å kjøle GPU. Angående rekkefølge skjønner jeg ikke hvorfor chipset skal kjøles etter CPU. Chipset er vel det som avgir\produserer minst varme i syklusen og det er vel ikke ønskelig å varme den opp? Blir den veldig varm kan den vannkjøles, men da først i syklusen, ellers kan det være like greit med passiv kjøling. Da diskene også gjerne skal kjøles er det ofte en eller flere vifter i PC`en som vil ta seg av de og chipsettet. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Økningen av tempraturen på vannet er ikkje så stor at det har noke og sei kva rekkefølge du setter det i trur eg. Best og sette det i den rekkefølga som blir enklest og koble. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 jeg TROR, etter mine erfaringer at en stor ribbe med en bra 120mm som blåser sånn passe fort kjøler bedre enn vann. Tro kan du gjøre i kirken... Faktum er at du totalt sett vil oppnå bedre resultater med en riktig vannkjøling, både mht støy og temperaturer. Kan du nevne hva som er "riktig" vannkjøling da? Pris/ytelse og råhet/ytelse Mvh Ø.H. Lenke til kommentar
Templar Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 jeg TROR, etter mine erfaringer at en stor ribbe med en bra 120mm som blåser sånn passe fort kjøler bedre enn vann. Tro kan du gjøre i kirken... Faktum er at du totalt sett vil oppnå bedre resultater med en riktig vannkjøling, både mht støy og temperaturer. Kan du nevne hva som er "riktig" vannkjøling da? Pris/ytelse og råhet/ytelse Mvh Ø.H. Jeg kan si deg hva er ikke riktig vannkjøling, Thermaltake Bigwater Simon Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 For meg var det ein grunn til at eg kjøpte vannkjøling, det var for og få ned støynivået på systemet mitt. Og det klarte den ypperlig. (Reserator 1) Lenke til kommentar
Templar Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Vannkjøling kanskje forbedrer ikke idle temps så meget men kan der i mot forbedre load temps en masse. Litt rart dette men så kan de funka. Simon Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Sidan Reserator settet er av aluminium står det på Microplex at ein ikkje bør blande inn koparenheter i Reserator settet pga. galvanisk korresjon. Eg klarer ikkje å finne vanlige radiatorar av aluminium noken plass (finst det i det heile tatt), så då har eg vel ikkje anna valg enn å kjøpe meg ein 120mm koparradiator i staden. Vil dette føre til problem med tanke på galvanisk korresjon eller? 15% frostvæske iblanda batterivatnet burde vel gi nokk beskyttelse vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå