Gå til innhold

Erfaring Zalman Reserator

Anbefalte innlegg

men åssen er slangen til reserator. tenkte å koble til en Swiftech radiator, "Blackice Micro" extra. Har jo vifter i kabinettet, hvorfor ikke utnytte kjølinga/vifta litt ekstra?

hehe, endrer kabler med slanger

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men åssen er kablene til reserator. tenkte å koble til en Swiftech radiator, "Blackice Micro" extra. Har jo vifter i kabinettet, hvorfor ikke utnytte kjølinga/vifta litt ekstra?

Kabel fra Reserator med stikkontakt hvis det er det du lurer på.

___

EDIT: Du mener vel slanger og ikke kabler regner jeg med ? :dontgetit:

Endret av Fur
Lenke til kommentar

@Dr3as: vet ikke om jeg forstår deg rett men;

reseratoren kommer med silocon slanger (5/16'' = 8mm ID) som er svært fleksible. Med litt Zalo/vaselin får du disse lett over en 3/8'' (10mm ID nippel. Løsningen blir så 'tight' at du ikke trenger noen slangeklemmer, muligens strips på innsidene av koningene på nipplene for sikkerhets skyld.

mvh r.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :D ble litt klarere for meg, blir vel å slite litt med å få disse på men men, er verdt det. Om de bare får inn den radiatoren til i morgen så blir det en sånn også. Bare litt usikker på hvor i systemet jeg blir å sette den, før cpu eller mellom cpu og gpu

Lenke til kommentar

endig i det, men da blir det muligens litt slange sur, eller slangefestene stikker rett ut så da blir det ikke no problem gitt. vet at mange sier, hvorfor koble på noe som støyer når du har noe som er lydløs, men litt gjennomlufting av kabinett trenger jeg uansett, så om jeg bruker den ene vifta til mer enn å trekke luft ut/inn er jo same shit

Lenke til kommentar
Diplomatisk som alltid :D

Jeg vil si det på denne måten: Kjøletårn m/ påmontert en vifte, som igjen er koblet til en rhoebus gir suveren flexibilitet;

1. Ved gaming og OC, kan man dra nytte av litt extra kjøiling

2. Driver man å diskuterer med kranglefanter på diverse hardware-forums så skrur man den enkelt å greit viften ned/av ;)

Poeng: Reserator er et meget godt alternativ til alle som ikke tillhører den lille fraktilen som er ute etter å tyne de siste 10Mhz ut av cpu/gpu.

mvh r

LOL!

Jeg er vel slik av natur, og som medarbeider er jeg vel mer eller mindre forpliktet til det også! :!:

Skal slett ikke bestride dine påstander, og sier meg dermed enig i at det er et godt valg / alternativ til "vanlig" vannkjøling. Og ikke minst; For de som søker etter en stillegående løsning.

Så får jeg heller innrømme at jeg nok har sett meg litt blind på egne konfigurasjoner, som et Zalman-tårn nok aldri kan matche. Medmindre det plasseres utendørs da?

Men det er sikkert ikke alle gitt.....

Savner forresten motargumenter til mine innsigelser mht plass, "slangeknekk" og mobilitet.

Jada, jeg er i det kverulerende hjørnet, akkurat nå! :p

Lenke til kommentar
endig i det, men da blir det muligens litt slange sur, eller slangefestene stikker rett ut så da blir det ikke no problem gitt. vet at mange sier, hvorfor koble på noe som støyer når du har noe som er lydløs, men litt gjennomlufting av kabinett trenger jeg uansett, så om jeg bruker den ene vifta til mer enn å trekke luft ut/inn er jo same shit

noe sånt her?

___

EDIT: Skrue : "slangeknekk" ? Ganske vanskelig å få knekk på de slangene. Større sannsynlighet å få knekk på den inne i kæbbiset, selv om du har Reserator 1 eller "standard" vannkjøling.

post-224-1106955325_thumb.jpg

Endret av Fur
Lenke til kommentar

Ikkje akkurat stort problem og flytte resorvatorn da.

Er jo bare og koble av 2 slanger det.

Gå for reservatorn om du vil ha eit lydlaust system!

Eg trudde det blei eit helvete og flytte på den, men det blei det ikkje... Kun eit få droper med vann som renner ut når du kobler av.

btw.... ekstra kjøling? trenger da ikkje det. Reservatorn klarer da fint og kjøle ned gfx kort og cpu.

Lenke til kommentar

Ja den kjøler fint nå, ligger idel 44 grader cpu og 50 grader gpu. det vil si 4 og 10 grader mindre enn det den var med luftkjøling. Men vi har jo den helvetes sommeren, da øker varmen i lufta en del grader forhold til nå og hvor bra kjøling det blir da er jeg mer usikker på du.

Lenke til kommentar
Japp, blir nok det. Men har også kjøling på gpu, så blir en del slange deler :p Blir spennende å se om det faktisk hjelper no særlig. Den radiatoren jeg ser på skal vist takle 100watt med 15 grader økning,

varme sier du. :p

Har min CPU @ 2.4 + 6600 GT og har hatt Folding @ Home på nå i 2 dager. Max er på 57*C

Lenke til kommentar

Plass: Tja, har min under skrivebordet nå, så det er ikke noe problem for min del. Du har rett i det du sier, det kan være et problem for noen som har begrenset med plass, men arealet det opptar er heller lite. Klarer vel alltids å flytte litt på ting. Tror de aller fleste har det høyt nok under taket, er ikke meningen at den skal stå i hundehuset heller...

Slangeknekk: Er jo en guide her som er sticky?

Mobilitet: Helt klart et problem. Lite aktuelt å drive å flytte på den til stadighet, tungvint. Det følger med klemmer som kan benyttes når den skal kobles fra, disse har fungert fint, men som sagt det er tungvint. Kan jo gå til innkjøp av hurtigkoblinger med ventil, men disse koster jo litt.

Reserator passer kanskje best sammen med HTPC eller lignende etter min mening. Tar seg bra ut i stua, og det er der den etter planen skal havne etterhvert.

Som det blir nevnt i et innlegg her er det ingenting i veien for å koble til en ekstra radiator i kretsen hvis en først har kabinettvifter...

Er en ute etter vannkjøing som leverer varene og tar seg bra ut -> Reserator

Er en ute etter mobil vannkjøling, rå ytelse, etc -> konvensjonell vannkjøling

Lenke til kommentar

Absolutt en konklusjon jeg stort sett kan si meg enig i jag, inklusive mobilitet / HTPC.

Btw; Kjenner jo godt til "slangeknekk-guiden", men spørsmålet er jo om "alle" gjør det....

Kabinettvifter kan nok i noen grad benyttes som radiatorkjøling, men stiller meg allikevel litt skeptisk til den. Temperaturen i et kabinett vil nesten alltid ligge over romtemperatur, og dermed blir gevinsten heller laber.

Snur man på det hele, og velger å ta luft utenfra i stedet, (inn i kabinettet), så er ikke dette heller akkurat fordelaktig. Ikke så enkelt dette her!

Mvh

kveldens "kverulant"! :p

Lenke til kommentar
Noen vifter blåser altid inn i kabinettet, og setter man en radiator her er det vel ikke problematisk :p ?

Hm. Du ser ut til å glemme at en radiator inneholder "varmt" vann, som i sin tur vil medføre en høyere lufttemp inn i kabbiset.

Følg med i timen gutt! :p

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Noen vifter blåser altid inn i kabinettet, og setter man en radiator her er det vel ikke problematisk :p ?

Hm. Du ser ut til å glemme at en radiator inneholder "varmt" vann, som i sin tur vil medføre en høyere lufttemp inn i kabbiset.

Følg med i timen gutt! :p

Men hvis du har god luftflyt i kabinettet og har vannkjøling på det du kan (ser bort fra harddisk og psu), er det ikke noe særlig økning i temperatur gjennom kabinettet. Om du har en radiator på innlufta vil det bli varmere i kabinettet, ikke bra hvis denne lufta skal kjøle harddisker og psu. Er slevfølgelig avhengig av lufttemperaturen ut fra radiatoren.

Settes radiatoren i tillegg etter Reserator vil vannet inn ha lavere temperatur enn hvis den stod til slutt, du skjønner sikkert hvor jeg vil hen.

En annen ting du ikke tar opp er det økonomiske. Ikke særlig lønnsomt å kjøpe Reserator og ekstra radiator, men hvis du har en radiator fra før er det jo greit, men litt vanskelig å argumenter for her...

EDIT: Regna med du kjente godt til "slange-knekk" guiden, var bare for å understreke poenget. At alle ikke kjenner til den er greit, men det er mange som kommer innom forumet for å spørre, etc..

EDIT: Det kanskje beste argumentet for er jo lydnivået, eller mangel på sådan... Det som irriterer meg nå er støynivået på PSU etter at jeg bytta den... Hvordan vil OCZ 520 W takle to 12 dB papst istedenfor de originale viftene?

Endret av jag
Lenke til kommentar

heh, ser jo minuset med det. Vannkjølinga ble gratis så en ekstra radiator vil bli det som koster noe. Hdd vil ha egen vifte som kjøler og den blåser også på chipset kjølern, den vifta som da skal ta seg av radiator blåser i prinsippet ut. om jeg snur den blir det mye luft som blir blåst inn, men jeg har power som blåser ut, blir vel kanskje litt dårlig med bare det da men..

en ting jeg gjerne vil legge til, selv om dette er likt med alle vannkjølinger. HK mitt har passiv kjøling, så gadd ikke sette på no blokk her, men tempen gikk ned med 7 grader fordi jeg blir kvitt all den varme luften :D

temp ved vanlig bruk av pc, som surfing osv er 34 cpu 28 chip og 44 på gpu

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...