jag Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Interessant tråd... men epoxy - da sitter'n til kingdom come. Jeg skrudde fast en GPU-blokk på Northbridgen jeg. Mekka et par metallbroer for krokene på hovedkortet - lagde skruehull i midten, gjenget dem opp og skrudde på Zalmans minste GPU-blokk. Sitter mye bedre en CPU-kjøleren. hmm... tror jeg skal sjekke hvor fast den sitter... Etter å ha kjørt prime95 på priority 10 i 20 timer nå - ligger jeg på 42 grader. En P4 3ghz @ 3.4 ghz. Det med vifte på kjøletårnet er jo en artig (men bråkete) ide. Jeg har en 120mm kabinettvifte i siden... motsatt av døren som går på minste fart. for å trekke litt luft i kabinettet (har vifteløs Antec Phantom inni der). Vifta blåser ut - og jeg har plassert kjøletårnet slik at den blåser på det. Det er betraktelig kaldere på tårnet der viften blåser. Det er også å merke at jeg koblet blokka til GPU'en før CPU'en. Kanskje ikke så lurt, men jeg tror ikke det gjør så mye. Er ikke festehull på hovedkortet så da ble det epoxy. Mest sannsynlig blir den sittende, men epoxy sitter ikke så veldig bra på plastflater som er jevne. Kan være mulig å få den av igjen. Prisen på blokka er jo overkommelig, men skulle jeg bytte hovedkort eller selge det jeg har nå, så ha jeg en case... Bilder kommer i løpet av dagen. Lenke til kommentar
edyrli Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Min reserator blir noe varmere enn deres. Rundt 50 idle når vann temperaturen har stabilisert seg. Og CA 60 med full load og 22-23 grader i rommet. CPU: A64 3200+ @ 2500 1,5V HK: Abit AV8-3rd eye GPU: Nvidia 6800GT @ 380Mhz Etter hva jeg har hørt så viser Abit hovedkort noe mer enn andre og så varmer jo GT'en også en del så da er kanskje ikke 60 grader load så ille? Har montert på Blå sunbeam dioer på Reseatoren. Endret 26. januar 2005 av edyrli Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Kjøpt denne og gpukjøler, blir spennende å teste dette. Vurderer å sette en 120 vifte på toppen av radiator for å kjøle bedre. Hjelper dette noe særlig? Eneste problemmet mitt nå er hvor jeg skal sette greia.. Lenke til kommentar
edyrli Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Prøvde og sette en 120mm under slik at den trekker op luft fra gulvet. Brukte bare noen skruer i viften som bein. Men bråkte litt så da var litt av vitsen med reserator borte. Tok den bare vekk. Ble noen grader kaldere. Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg har mer tro på og feste den sugende på toppen og ha et rør utenpå kjølern for og lede luften oppover rillene fra bunn Lenke til kommentar
Pels Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Prøvde og sette en 120mm under slik at den trekker op luft fra gulvet. Brukte bare noen skruer i viften som bein. Men bråkte litt så da var litt av vitsen med reserator borte. Tok den bare vekk. Ble noen grader kaldere. Vurderer å sette en 120 vifte på toppen av radiator for å kjøle bedre. Hjelper dette noe særlig? Sett heller den 120 mm oppå vannblokken. Jeg prøvde det med en 80mm og tempen sank fra 45*C (XP3000+ @ 2.4 + 6600GT) til 30*C ___ EDIT: se side 1 Endret 26. januar 2005 av Fur Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg tenkte på en 120 på 7 volt eller no slikt som trakk luft opp. Får se åssen tempraturen blir på systemet mitt før jeg gidder. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) lenger ned Endret 28. januar 2005 av foilltank Lenke til kommentar
Pels Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 så dere kan bekrefte at denne kjøler bedre enn å kjøpe de beste skjermkort og cpu kjølerne fra zalman? hm.. ? aner ikke hva du mener. Omformuler spørsmålet takk Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Ja, det var et pussig spørsmål! Tror nok foilltank bør tenke over spørsmålet sitt én gang til. Ellers synes jeg nok det nærmer seg et lite "nederlag" når det blir snakk om å montere en vifte på en Zalman-kjøler. Hele vitsen med det tårnet er jo nettopp å bli kvitt (litt) viftestøy vil jeg formode? Da kan man jo like gjerne bruke en (intern) radiator med vifte, og antakelig oppnå et vel så godt resultat. Neida, jeg har heller ikke glemt pumpe og tank i denne forbindelse, men det bør man jo også ganske greit få plass til inni maskinen. Zalmankjøleren er jo på sett og vis elegant å se på, men holdt opp imot ulempene en slik løsning innebærer, vil i alle fall jeg betakke meg. Det er i alle fall hva jeg synes om saken, tiltross for at jeg ikke har noen erfaringer med den..... Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Den ser søt ut ikke noe å nekte på det og en liten mod kan få den fortsatt til å være nesten uhørlig men bedre kjøling.. tror nå jeg da Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) setter opp systemet mitt nå, socket 754, men når jeg skrur til skruene for å feste blokka så er den jo fortsatt løs hva er feil? hva skal jeg gjøre? fant feilen, kan ikke bruke den plata som er bak som standard, den er for stor. altså de stikker alt for langt opp der jeg skal skru den fast, derfor får jeg ikke festen den orntlig. Men problemmet er at jeg ikke får av den platen som står der.. Endret 28. januar 2005 av Dr3as Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Ja, det var et pussig spørsmål! Tror nok foilltank bør tenke over spørsmålet sitt én gang til. Ellers synes jeg nok det nærmer seg et lite "nederlag" når det blir snakk om å montere en vifte på en Zalman-kjøler. Hele vitsen med det tårnet er jo nettopp å bli kvitt (litt) viftestøy vil jeg formode? Da kan man jo like gjerne bruke en (intern) radiator med vifte, og antakelig oppnå et vel så godt resultat. Neida, jeg har heller ikke glemt pumpe og tank i denne forbindelse, men det bør man jo også ganske greit få plass til inni maskinen. Zalmankjøleren er jo på sett og vis elegant å se på, men holdt opp imot ulempene en slik løsning innebærer, vil i alle fall jeg betakke meg. Det er i alle fall hva jeg synes om saken, tiltross for at jeg ikke har noen erfaringer med den..... @ Skrue: Det du 'glemmer' i denne forbindelse er at Reseratorløsningen ( pumpe integrert inne i tanken) er, for alle praktiske formål lydløs. Jeg har hatt denne løsningen tidligere, har nå 'standard' vannkjøling med en Eheim 1048 pumpe, og lyden fra denne godt hørbar. Reseratorløsningen med 'kappe' rundt tårnet og en 120mm @ 7 V på toppen ga CPU-load-temp på 43grader. TDX / BI2X /Eheim 1048 gir 39 grader u/load. CPU' er en P4 3,4NW @ 3,9 og Vcore@1,7. Den 'nye' kjøleløsningen støyer mer enn Reseratorløsningen, spørsmålet i mitt tilfelle: var 4 grader kaldere cpu verdt økningen i støynivået? Objektivt: nei. (hvis jeg nå kommer over 4G stabilt : JA!, uten tvil) Håper dette var med på å belyse Reserator (som er en ypperlig kombinasjon kjøleevne/støy) vs 'standard' vannkjøling. mvh r. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=368843&hl= noen her må da kunne hjelpe meg? *håpepå* Lenke til kommentar
jag Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Etter å ha brukt den i noen uker nå må jeg si meg veldig fornøyd. Ligger stabilt på 41-42 °C load, var det jeg hadde som idle før det... Klokke gjør jeg ikke, tester litt iblant. Artig er det dog. Problmet mitt nå etter at jeg kjøpte ny PSU er at den støyer for mye (OCZ 520 W), så da må jeg kanskje modde den litt. Noen som har en erfaring eller to å dele? Under tilbudet til komplet kjøpte jeg meg et par BigWater sett. Nå blir det vannkjøling på PC`en til dama og, hehe. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 @ Skrue:Det du 'glemmer' i denne forbindelse er at Reseratorløsningen ( pumpe integrert inne i tanken) er, for alle praktiske formål lydløs. Jeg har hatt denne løsningen tidligere, har nå 'standard' vannkjøling med en Eheim 1048 pumpe, og lyden fra denne godt hørbar. Reseratorløsningen med 'kappe' rundt tårnet og en 120mm @ 7 V på toppen ga CPU-load-temp på 43grader. TDX / BI2X /Eheim 1048 gir 39 grader u/load. CPU' er en P4 3,4NW @ 3,9 og Vcore@1,7. Den 'nye' kjøleløsningen støyer mer enn Reseratorløsningen, spørsmålet i mitt tilfelle: var 4 grader kaldere cpu verdt økningen i støynivået? Objektivt: nei. (hvis jeg nå kommer over 4G stabilt : JA!, uten tvil) Håper dette var med på å belyse Reserator (som er en ypperlig kombinasjon kjøleevne/støy) vs 'standard' vannkjøling. mvh r. Misforstå meg rett roger_h99! For sikkerhets skyld: Jeg mener ikke å si at det er en dårlig kjøleløsning, tvertimot! Ei heller har jeg på noen måte glemt at pumpa er integrert i tårnet. Og dermed antakelig ikke hørbar. Vil bare nevne det, ifall det blir oppfattet slik. Men i det øyeblikket man monterer en vifte på toppen av tårnet, så er jo dette på en måte en fallitterklæring? Samtidig kan jeg kanskje presisere litt bedre omkring ulempene jeg tenker på: Tårnet er relativt røslig, og tar derfor litt plass. Slangeforbindelser mellom tårn og maskin _kan_ jo komme i klem, eller få en knekk i en uforvarende situasjon, uten at det i og for seg er noen katastrofe. De fleste har vel aktivert auto-shutdown i BIOS, som vil fange opp en sånn situasjon? Maskinen blir "umulig" å flytte på / ta med seg, uten å koble fra slanger og kanskje tappe ut vannet også? Men forhåpentligvis har Zalman vært smarte nok til å utstyre slanger etc med hurtigkoblinger, i alle fall om jeg kjenner dem rett. Er du plaget med støy fra en Eheim 1048, så er det noe galt. Enten med montasjen eller med pumpa. Tør si det, ettersom Eheimpumpene er av de mest stillegående på markedet, vel å merke etter en "Eheim-mod". Ellers er jeg ikke i tvil om at det er en svært stillegående og god løsning, uten kjølevifte i toppen! Det var jo nettopp det jeg reagerte på, ved at man på sett og vis skyter seg litt i foten ved å montere en vifte. Ellers har jeg observert at noen til og med har montert en radiator med vifte(!) i serie med en Reserator. Jaha? Hvor ble det av vitsen med kjøletårnet da? Det vitner i alle fall om at vedkommende kanskje var litt misfornøyd med resultatet.... Men igjen; Jeg mener ikke å rakke ned på hverken den ene eller den andre løsninga, og Zalman´s løsning er ganske sikkert mer stillegående enn hva jeg for min del klarer å oppnå med et ordinært kjølesystem. Temperaturene du oppnår er forøvrig absolutt godkjent, enten det dreier seg om kjøletårn eller "vanlig" vannkjøling. Får håpe du kommer deg over 4Ghz da, selv uten vannkjølingstårn! Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 hva er best av: og den lignende saken til skjermkort against RESERATOR 1. Sånn rent kjølemessig altså. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) hva er best av: http://www.nokytech.net/images/news/cnps7700cu.gif og den lignende saken til skjermkort against RESERATOR 1. Sånn rent kjølemessig altså. Alle tingene du nevnte brukes jo på forskjellige steder, unntatt de for CPUen. Reserator 1 og CPU-vannblokken kjøler bedre enn CNPS 7000 på høyeste hastighet. Den andre er jo for skjermkortet eigner seg jo bare for det, ikke for CPU. ___ EDIT: aha, skjønnte det nå . takk Dr3as. Det bilde av CNPS 7000 var misledende Endret 28. januar 2005 av Fur Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 tror han mente hva som kjøler best for skjermkort, altså ned reserator sin skjermblokk og den vifta Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Misforstå meg rett roger_h99! Men i det øyeblikket man monterer en vifte på toppen av tårnet, så er jo dette på en måte en fallitterklæring? Diplomatisk som alltid Jeg vil si det på denne måten: Kjøletårn m/ påmontert en vifte, som igjen er koblet til en rhoebus gir suveren flexibilitet; 1. Ved gaming og OC, kan man dra nytte av litt extra kjøiling 2. Driver man å diskuterer med kranglefanter på diverse hardware-forums så skrur man den enkelt å greit viften ned/av Poeng: Reserator er et meget godt alternativ til alle som ikke tillhører den lille fraktilen som er ute etter å tyne de siste 10Mhz ut av cpu/gpu. mvh r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå