jag Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Gikk nylig til anskaffelse av denne vifteløse vannkjøleren fra Zalman, samt GPU/chipset kjøler fra samme produsent. Monteringen var enkel, men slangene får lett knekk i bend så vær nøye eller lag anti-knekk. Oppsett: Reserator Strømningsindikator Chipset, NForce3 250 CPU, A64 3000+, s754 GPU, NVidida 5900XT Reserator Valgte å kjøle chipset først siden det avgir minst varme og posisjonen er bra i forhold til slangeinngangen, vil unngå mest mulig bend på slangene. Siden hovedkortet (EPoX 8KDA3J) ikke har festehull limte jeg den minste av GPU kjølerene til chipsettet med Arctic Silver Thermal Adhesive. Finishen på CPU kjøleren var bra og monteringen enkel, ikke stort mer å si. Mellom CPU og blokk er det et tynt lag Arctic Silver 5. På skjermkortet monterte jeg den største av GPU kjølerne og medfølgende ramsinks. Konstruksjonen på kjøleren er meget enkel, vannet går rett gjennom uten snirkler og kroker. Finishen var ikke like god som for CPU kjøleren, men ikke det verste jeg har sett. Kjøleevnen viste seg derimot å være god nok, ingen ustabiliteter og kunne klokke lengre enn tidligere. Også her benyttet jeg AS5. I radiatoren fylte jeg 2 l batterivann og 0,5 l glykol, begge fra biltema. Starte opp og etter kort tid var all luft ute av systemet og strømningsindikatoren viste at vannet sirkulerte... Etter noen dagers bruk må jeg si meg veldig fornøyd. Det er lite støy fra Reseratoren, du hører pumpa hvis du legger øret inntil, men dette kan variere med underlaget (står på parkett). Evt går det an å legge noe isopor eller lignende under. Temperaturen på prosessoren etter lang tids idle ligger på ca 30-31 °C uten Cool&Quiet aktivert (vil ikke fungere med mer enn en minnebrikke på dette hovedkortet). Ved normal bruk som surfing og mediaavspilling er temperaturen ca 32-33 °C. Romtemperaturen ligger normalt rundt 20-22 °C. Alle temperaturer er uten overklokking. Kan ikke annet enn å si meg veldig fornøyd med produktet. Pris/ytelse kan kanskje noen andre med mer erfaring innen vannkjøling kommentere. Det følger også med monteringssett for LGA775, noe jeg ikke har sett stå i produktspesifikasjonene hos noen nettbutikker. Hvis interessen er der kan jeg teste ytelsen ved maks load over ei natt. Kan også ta noen bilder hvis jeg får til å legge det inn og interessen er der. Endret 8. januar 2005 av jag Lenke til kommentar
Pels Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Fikk min Reserator i dag. Må si den var syk stor. Min står på et teppe og jeg hører bare når disken arbeider. Temperaturen er nå på min CPU er 40*C idle og jeg kjøler mitt 6600 GT i tillegg + at den er lydløs. 10 grader mindre med Zalman CNPS 7000 jeg hadde tidligere. Btw.. hvor hardt skudde du CPU kjøleren på? Helt ned? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Har også ein sånn diger vanntank. Pentium 4 3.0 @ 3.6 Ved kun kjøling av CPU kom den aldri over 38 grader ved full load lenge (natta over) Ved vanlig surfing etc ligger den mellom 28-30 grader (framleis overklokka) Hadde også eit GeForce 6800 GT og ei passende vannblokk som kjølte GPU og minne på skjermkortet. Med denne innkobla, og spelte Half Life 2 eit par timer (etter at eg hadde kjøyrt prime på vannet natta over) var tempen ca 48 grader. Dog, skjermkortet tok fyr, men det var ikkje reservatoren sin feil, så eg har ikkje fått testa så mykje meir. Me no har eg fått nytt skjermkort, og skal montere blokka på det igjen. Meget fornøyd med vannkjølinga! (har irritert meg over at kjøleskapet på kjøkkenet bråker no!) Lenke til kommentar
jag Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Fikk min Reserator i dag. Må si den var syk stor.Min står på et teppe og jeg hører bare når disken arbeider. Temperaturen er nå på min CPU er 40*C idle og jeg kjøler mitt 6600 GT i tillegg + at den er lydløs. 10 grader mindre med Zalman CNPS 7000 jeg hadde tidligere. Btw.. hvor hardt skudde du CPU kjøleren på? Helt ned? Skrudde CPU-kjøleren så hardt jeg kunne. Altså, det var liten motstand før det plutselig var "stopp". Har tatt et par kontroller i ettertid og da hadde den ene skruen løsna litt, skrudde til igjen og temperaturen falt et par grader. Har nå kjørt seti@home døgnet rundt i et par uker og load-temperaturen er 41-43 °C, mest 41 °C. Er nok romtemperaturen som gir utslag her. Etter 4 runder med 3DMark03 på klokka skjermkort (510/810) stiger temperaturen til ca 47 °C. Vurderer om jeg skal lage antiknekk på slangene siden de lett får knekk, er litt knotete å legge de riktig inni kabinettet. Endret 23. januar 2005 av jag Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Skal skru på litt hardere nå. Er jo nesten redd for å mose kjernen til min XP 3000+ etter alle disse andre innleggene hvordan folk har knust sin. Lenke til kommentar
jag Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Skal skru på litt hardere nå. Er jo nesten redd for å mose kjernen til min XP 3000+ etter alle disse andre innleggene hvordan folk har knust sin. Må vøre forsiktig med den, ja. Er ikke like nøye på A64, heldigvis. Noe annet jeg tenkte på var å sette inn en 25 cm slange inni reseratoren så vannet inn i den kommer inn øverst og det blir god sirkulering i reseratoren. Men bunnen sitter noe inni gampen, har du prøvd å ta den av? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 hehe, tenker på det jeg også. Gampen? mener du den ventilen til uttaket? Lenke til kommentar
jag Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) hehe, tenker på det jeg også. Gampen? mener du den ventilen til uttaket? Sitter noe inni gamperæva? Hørt det uttrykket før? Snakker om selve bunnen, skrudd fast på samme måte som topplokket. Har prøvd å få den av et par ganger, men nei. Og det skal jo være mulig å ta den av hvis du f eks vil bruke ekstern pumpe som vist i bruksanvisningen. EDIT: Har prøv å stikke handa nedi, men kom ikke lange veien før det var vakuum og jeg nesten blei sittende fast. :!: Endret 23. januar 2005 av jag Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 nei har ikke prøvd Gir ikke en ekstern pumpe bare 2-3 graders forskjell? Lenke til kommentar
jag Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Vet ikke, hadde ikke tenkt å bytte den ut. Er ikke noe poeng heller for min del, temperaturene er bra og "støyen" er overkommelig. Var bare det å sette inn en slange så vannet kommer ut øverst i reseratoren istedenfor i bunn. EDIT: Fikk du festa CPU-kjøleren bedre? Endret 23. januar 2005 av jag Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Jobber med saken. Var innom her: http://www.cooling-masters.com/articles.php?id=19&page=1 På side 4 viser de en liten mod av Reseratoren. Lenke til kommentar
eivind f Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Interessant tråd... men epoxy - da sitter'n til kingdom come. Jeg skrudde fast en GPU-blokk på Northbridgen jeg. Mekka et par metallbroer for krokene på hovedkortet - lagde skruehull i midten, gjenget dem opp og skrudde på Zalmans minste GPU-blokk. Sitter mye bedre en CPU-kjøleren. hmm... tror jeg skal sjekke hvor fast den sitter... Etter å ha kjørt prime95 på priority 10 i 20 timer nå - ligger jeg på 42 grader. En P4 3ghz @ 3.4 ghz. Det med vifte på kjøletårnet er jo en artig (men bråkete) ide. Jeg har en 120mm kabinettvifte i siden... motsatt av døren som går på minste fart. for å trekke litt luft i kabinettet (har vifteløs Antec Phantom inni der). Vifta blåser ut - og jeg har plassert kjøletårnet slik at den blåser på det. Det er betraktelig kaldere på tårnet der viften blåser. Det er også å merke at jeg koblet blokka til GPU'en før CPU'en. Kanskje ikke så lurt, men jeg tror ikke det gjør så mye. Endret 23. januar 2005 av eivindfivelsdal Lenke til kommentar
eivind f Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 hehe, tenker på det jeg også. Gampen? mener du den ventilen til uttaket? Sitter noe inni gamperæva? Hørt det uttrykket før? Snakker om selve bunnen, skrudd fast på samme måte som topplokket. Har prøvd å få den av et par ganger, men nei. Og det skal jo være mulig å ta den av hvis du f eks vil bruke ekstern pumpe som vist i bruksanvisningen. EDIT: Har prøv å stikke handa nedi, men kom ikke lange veien før det var vakuum og jeg nesten blei sittende fast. :!: Lokkene på Reserator 1 kan sitte temmelig hardt ja. Jeg kjøpte utstillingsmodellen til Datakjeden på Stovner i Oslo. Monterte greia men var ikke kar om å få åpnet den. Jeg var redd jeg skulle ødelegge greia så jeg tok den med tilbake til butikken (glad for at jeg ikke kjøpte den på webshop).... I butikken var det heller ingen som klarte å få den opp... Det endte med at en butikkansatt holdt tårnet mellom beina mens jeg skrudde... jeg var ikke så redd for å ta i da selvsagt... . Så det nok RÅ makt som skal til... og en viss seighet - passe på at man ikke rykker til og skader gjengene. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Jag. Kom gjerne med noen bilder. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) hm.. tenkte på hvordan det ville vært med plexi rundt tårnet og med 120mm gjennomsiktige vifter på siden og toppen. ser kanskje litt bedre ut enn det bilde ovenfor viser. btw.. trenger termometer .. PC Probe viser 53*C ___ EDIT1: Skudde blokken på litt hardere og tempen sank 5 grader, jag EDIT2: 31*C ( CPU @ 2.4 Ghz + 6600 GT @ 50*C), med en liten vifte mod oppå kjøleblokken kanskje jeg får den til enda lavere temperaturer. Endret 24. januar 2005 av Fur Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Blir det ikkje JÆVLIG varmt på rambrikkene på det kortet ditt da? Har du bilde av heile kortet? (før du satte det i maskina kanskje?) Snakker om skjermkortet. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 skal poste bilde når jeg kommer hjem. Er et 6600 GT og rambrikkene blir absolutt ikke varme Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Ok, har eit 6800 GT kort sjølv, der trur eg at rambrikkene blir varme. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Tror ikke de blir så varme men det er visst anbefalt med. Liten VGA mod Lenke til kommentar
Peacock Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) gå inn der å finn filmen link: www.3dgameman.com dn kan du se på nettet eller laste ned.... Endret 24. januar 2005 av Peacock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå