Gå til innhold

Maskinen klikker uten forvarsel


Anbefalte innlegg

Et par-tre ganger om dagen klikker maskinen uten forvarsel. Skjermen slår seg av og maskinen bare står der. Må bruke reset-knappen for å få omstart. Temperaturen på CPU ligger i overkant av 40 grader, og inne i kabinettet er det like over 30 grader.

Alle drivere skal være oppdatert og nye. Dette gjelder BIOS også. Problemet var der før BIOS-upgrade også.

Dessuten så fungerer ikke lydkortet (integrert) ved første forsøk. Må alltid starte winamp, trykke play og avslutte winamp igjen for at lyden skal "slås på" etter restart.

 

Noen som har forslag til hva som kan være galt? Begynner å bli litt lei her. :thumbdown:

Hvordan kan jeg logge feilene for å se hvor det går galt?

Hvor ligger logg-filen evt.?

 

Hjelper ikke med reinstall av windows heller, har skjedd med både gammel og ny installasjon, med og uten SP2.

 

Specs.:

Athlon 64 3500+

Asus A8V Deluxe s-939

Antec 430W

1024 MB Kingston 3200 Dual Channel RAM

ATI Radeon 9800 Pro

200GB Seagate Barracuda S-ATA

WD 40 GB P-ATA systemdisk

Pioneer DVD-ROM

NEC DVD-Brenner

Diskettstasjon (!)

Philips 109B 19" CRT

Windows XP Pro SP1 + alle oppdateringer minus SP2

 

 

EDIT: La til litt på Specs.

Endret av Pitbullo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt. Til vanlig windowsbruk og småting som surfing etc. er det ingen problemer som helst. Er når tyngre saker kjøres problemene oppstår. Gjerne etter et par timer, noen ganger mer, andre mindre.

Det er så rart, for har aldri opplevd lignende feil før. Har helt fersk installasjon av Windows i dag, samme skjer fremdeles...

Lenke til kommentar

Tja. Eg vil seie at det er 99% sikkert at du har eit skjermkort som går varmt. Hadde det slik for ei lita stund sidan på LAN og då viste det seg at vifta på skjermkort hadde løysna. Hadde også same problemet med eit tidlegare skjermkort som slo seg av. Først blei det litt lydkaos, så stoppa biletet og til slutt slo skjermen seg av som følgje av at skjermkortet blei varmt og kobla seg ut...

 

Sjekk om vifta sit fast og sjekk temp. på skjermkortprosessoren hvis det klikkar...

 

EDIT:

Leste no at du har eit 9800 Pro. Dei korta utviklar mykje varme og det er ein del varmeproblem med dei...

Endret av JanSaxhaug
Lenke til kommentar

Har kjørt test på Strøm og minne (Prime95), og det går utmerket.

Sjekka feilmelding ved forige omstart.

Her er et par av advarslene som jeg stusser på:

 

Warning: (WinMgmt)

WMI ADAP was unable to process the .NET CLR Networking performance library since one of the data blobs reported to have classes but had zero size

 

Warning: (ASP.NET 1.1.4322.0) Kategori: Setup

Updates to the IIS metabase were aborted because IIS is either not installed or is disabled on this machine. To configure ASP.NET to run in IIS, please install or enable IIS and re-register ASP.NET using aspnet_regiis.exe /i.

 

Error: (LoadPerf)

Unable to read the performance counter strings of the 014 language ID. The Win32 status returned by the call is the first DWORD in Data section.

 

Error: (Perflib)

The timeout waiting for the performance data collection function "PerfDisk" in the "C:\WINDOWS\System32\perfdisk.dll" Library to finish has expired. There may be a problem with this extensible counter or the service it is collecting data from or the system may have been very busy when this call was attempted.

 

 

 

Det var disse som hadde "skilt" ved seg i kategorien Application. De andre var bare "information". Kan legge til at disse meldingene som er sitert over forekom flere ganger, bortsett fra ASP.NET, den hadde advarsel kun én gang. Kan stemme med omstartene jeg har hatt i dag. Skjønner ikke helt disse meldingene. Noen som kan tyde disse for meg?

 

 

EDIT: I morgen kan jeg prøve å skru ned grafikken i spill, og se om maskinen blir bedre av det. Skjermkortet utvikler vel mindre varme om det ikke kjøres så hardt.

Endret av Pitbullo
Lenke til kommentar

Mulig at det er sakt, men vil tro at det er et tegn på for varmt skjermkort.

 

Sjekk om vifta på kortet går rundt og prøv å sette inn en eller annen vifte i nærheten av det + åpen dør!

 

Edit: Ser nå at det er allerede en som har sagt det samme...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Første feilmelding etter restart nå nylig (i loggen) kom fra en ATI-fil. Tyder på at det er skjermkortet ja. Hadde en scanner stående oppå kabinettet, har vifte på toppen av kabinettet så scanneren har dekket til luftinga der. Har og vifte i døren like ved skjermkortet, men dette er tydeligvis ikke nok. Har tatt vekk scanneren, og skal se om problemet gjentar seg videre. Kan og prøve å klokke ned skjermkortet litt.

 

 

EDIT: Googla rundt på feilmeldingene. Fant en med samme melding som meg, og samme problem. Han fiksa det med å installere .NET Framework 2.0 Beta i stedenfor versjon 1.1. Har installert 2.0 selv nå, så får vi se hvordan det går. Oppdatering kommer senere.

 

 

EDIT2: Søkte videre og fant forumet til en annen produsent av skjermkortet (Jeg har Club3D, siden var til Rage3D). Fikk et råd om å sette AGP til 4x. Har vært stabilt som fjell siden.

Endret av Pitbullo
Lenke til kommentar

Ikke for å rukle opp i gamle tråder, men jeg hadde akkurat samme problemet. Installerte oppsettet i går, og irriterte meg grønn over at PC'en bare rebootet og frøs og laget kvalm. Etter mye prøving, feiling og banning ble det AGP 4x som ordna det. Etter dette har jeg ikke hatt noe trøbbel! Prøvde å skru på 8x i sted og PC'en knela igjen! Hadde vært greit å vite dette før, så hadde jeg sluppet mye trøbbel :) Noen burde lage en tråd med kjente problemer med HW, som f.eks dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...