plankeby Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Finnes det andre lagringsmedier enn vanlig standard diskettstasjon som kan kobles til på 34 pin IDC kontakten (kontakten man bruker til diskettstasjon) på hovedkortet ? Går det an å få en del av harddisken til å bli oppfattet som "diskettstasjon A"? Poenget er at jeg trenger noe som datamaskinen og øvrig nettverk oppfatter som diskettstajon A, men har noe mer lagringskapasitet enn de vanlige diskettene. Måter å få filer omdirigert til f.eks. C: når maskinen tror den lagrer på floppy A: er også interessant. Det vil være til stor nytte for meg å kunne få tilbakemelding på dette. Endret 10. januar 2005 av plankeby Lenke til kommentar
schwami Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg hadde for noen år siden en zip100-stasjon, som ble oppfattet som a: . Jeg brukte ikke floppy-kontakten, men ide-kontakten. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) OK, flott å vite. Jeg har tenkt litt på om de "gamle" zipstasjonene kanskje er noe å prøve. Kan jo sjekke bruktmarket for slikt. Sikker fler her inne som har erfaring med zipstasjonene, som etterhvert tapte en del av kampen mot inntoget av billige CD-RW stasjoner. Endret 8. januar 2005 av plankeby Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 hei, jeg tenkte på zip sak jeg og, men den er vel via ide kontakten. jeg kan ikke komme på noen andre alternativer. men du må huske. på nettverket kan du dele ei mappe eller likn som a:... du kan sette hvilket som helst navn(nesten) til en delt mappe eller linkn.... mvh musa Lenke til kommentar
schwami Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Tenkte jeg skulle sette inn et lite OBS her. Ikke alle hovedkortene jeg har hatt tillot at jeg kunne boote maskinen med zip-disketter. I de tilfellene ble zip-stasjonen først aktiv når jeg kom inn i windows. Eventuelt kunne jeg få zipstasjonen til å funke i DOS med drivere, men da ikke som a: . Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Jeg kommer ikke til å få brukt for å boote fra zip (eller floppy). Så det er ikke noe problem. Sitter med en PC som er koblet opp mot et nettverk (bruk av Citrix metaframe) jeg ikke skal gå inn på her. Utfordringa er å få nettverket til å se noe annet enn en vanlig floppy A: som floppy A: ! -Uten at det må gjøres endringer i nettverket. Vennligst ikke heng dere mer opp i dette med nettverk osv her, bare nevner det til litt info. Utfordringen ligger i mitt "startspørsmål" i denne tråden. schwami sier "Jeg hadde for noen år siden en zip100-stasjon, som ble oppfattet som a: . Jeg brukte ikke floppy-kontakten, men ide-kontakten. " - Dette høres interessant ut! Endret 8. januar 2005 av plankeby Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 En del eldre Tapestreamere kunne ihvertfall kobles på floppykontakten, men av hardware du får i dag tviler jeg på at denne porten er brukende til stort annet enn pynt. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 En del eldre Tapestreamere kunne ihvertfall kobles på floppykontakten, men av hardware du får i dag tviler jeg på at denne porten er brukende til stort annet enn pynt. At floppukomntakten er gammel og utdatert er jeg enig i. Jeg er vant til "moderne lagringsmedia", men sitter med en spesiell type program hvor stasjon A: er det store lagringsmediet. Så det handler mer om å leke litt med noe "gammelt" og teste ut, programmet lar meg kun lagre på floppydisker i stasjon A: Tapestreamer høres ikke ut som noe jeg gidder å sette i gang med. Takk for tips her inne Lenke til kommentar
yj Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 I "gamle dager" var det en DOS kommando som gjorde dette.. ASSIGN A: = C: Det som ble skrevet til A ble omdirigert til C Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Om du kjører win selv (xp pro i alle fall) kan du kanskje gi a: bokstaven til en av harddiskene? (Manage disks funksjonen under administrative tools?) Vet ikke om du kan gi a - eller om den bare gir deg mulighet til c -> Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Sjekk kommandoen subst (vet ikke om den fortsatt finnes i nye Windows-versjoner). Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Et program eller komando som gjør at filer som skrives til A: blir omdirigert til annen stasjon f.eks. C: er noe jeg vil se litt nærmere på. Kanskje finnes det noe program som ordner dette enkelt, hvor man slipper å bruke DOS kommandoer? PCen kjører på windows 98. Lenke til kommentar
six Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Et program eller komando som gjør at filer som skrives til A: blir omdirigert til annen stasjon f.eks. C: er noe jeg vil se litt nærmere på.Kanskje finnes det noe program som ordner dette enkelt, hvor man slipper å bruke DOS kommandoer? PCen kjører på windows 98. Hvis du bruker Win98 så synes jeg absolutt DOS kommando blir det greieste alternativet. Bruk kommandoen: subst a: c:\ Denne kan du også legge inn i autoexec.bat hvis du vil at den skal kjøres automatisk hver gang PC'en startes. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Takk igjen for tips. Jeg testet ut kommandoen six postet over. Det fungerte flott og løste min utfordring. Dette tipset kaller jeg ganske enkelt genialt Programmet tror den lagrer på floppy A: og filene havner på harddisken, pga. subst kommandoen. Flotte greier! Er det en enkel kommando som tilbakestiller til det vanlige igjen, slik at jeg slipper å restarte PCen? Jeg trenger ikke å legge den inn i autoexec.bat . Trenger kun å iverksette kommandoen noen ganger. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg løste problemet på en annen måte når jeg trengte å lagre et sertifikat fra en nettbank på a: . Jeg mountet opp a: til å peike mot en adresse på nettverket. "NET USE A: \\192.168.0.xx\Jalla" . Funka topp! (husker ikke akkurat hvordan det var men det var noe ala det over) Lenke til kommentar
six Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Er det en enkel kommando som tilbakestiller til det vanlige igjen, slik at jeg slipper å restarte PCen? Jeg trenger ikke å legge den inn i autoexec.bat . Trenger kun å iverksette kommandoen noen ganger. subst a: /D Lenke til kommentar
Panter Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Finnes det andre lagringsmedier enn vanlig standard diskettstasjon som kan kobles til på 34 pin IDC kontakten (kontakten man bruker til diskettstasjon) på hovedkortet ? 5 1/4 disketter kan kobles til floppy. God gammel klassiker.. :-) Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Flotters! Takk igjen six, da har jeg fått all den hjelp jeg trenger vedrørende min utfordring i trådstart omkring floppy A: Så enkelt kan det altså gjøres, greit å vite ellers også. -Kommandoen kan jo få nytte til mulige andre programmer også, hvor en selv ikke får velge lagringsstasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå