Gå til innhold

Dyrt???

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-06-11 23:41, Pug skrev:

Ville to på samme CD-key være piratkopiering om du eier begge maskinene som det instaleres på, og du har kjøpt OS'en selv?

Altså, hvis du pløyer igjennom lisensavtalen til microsoft produkter så finner du vel ut at du i grunnen ikke har lov til å installere produktet på to eller flere maskiner. DVS i klartekst, du bryter lisensrettighetene ved å installere din nåværende 98 cd på din nye maskin hvis du ikke sletter din gamle installasjon først.

MEEEEN, ingen bryr seg om sånt.. :smile:

Personlig hadde jeg ikke tenkt to ganger på å installere 98 cd'n på den nye maskinen (hvis jeg ikke hadde xp tilgjengelig), sjansen for å bli tatt er lik null. Særlig når du har betalt for produktet til å begynne med.

Og NEI, det er ingen beskyttelse som gjør at du ikke kan installere 98 på to maskiner. Det er fult mulig i praksis og operativsystemet vil ikke på noen måte "angi" deg gjennom internett eller lignende.

Før noen mod'er hopper på meg nå så oppfordrer jeg ikke til piratkopiering, jeg bare sier det slik _jeg_ ville ha gjort det.. Ikke hva HAN bør gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

personlig ville jeg heller kjøpt studentoppgradering.

WinXP pro koster under 600,- men du må være student. vet ikke om det bare gjelder gymnas/høyskole/universitets studenter, men det er verdt et forsøk.

og det med at viss du eier 2 maskiner og har kjøpt et os. så viss de begge skal være online er det et lite problem, men viss den ene er offline hele tiden så kan du teknisk sett ikke få problemer. da mener jeg at du ikke har/kan ha den på internett i det hele tatt. da "ser" MS den ikke. vet ikke om det er helt lov det heller.

jeg oppfordrer ingen til piratkopier, kjøp heller originalen. det lønner seg med support og at viss alle gjør det så settes "kanskje" prisen ned.

Lenke til kommentar

Jeg tviler VELDIG på at prisen "kanskje" settes ned... Microsoft er så (.....) grådig, at det skulle ikke være lov... :sad:

Uansett, hvis begge maskinene er online og har samme CD-key, da stopper vel Microsoft alle oppdateringer og alt da til den CD-key'en?

Lenke til kommentar

det er vel ingen som bryr seg om det ikke er lov til å installere et os på flere enn en maskin.

på jobben til pappa har de over 1k pc'er, tenk hvor mye penger det hadde blitt hvis de skulle betale 1000kr for et os på hver pc! 1 mill kr(!) istenden for 2-3k.

Lenke til kommentar

For det første: Man kjøper ikke Windows...

For det andre: Kjøp P4 Northwood 1.8GHZ, nesten samme prisen med standard vifte. Overklokkes sinnsykt lett opptil 2,4GHZ. Kjøp heller dette hovedkortet http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...vdID=1&CatID=10 . Og still FSBen til 133 første gangen du fyrer opp PCen og vips du har en 2,4GHZ CPU :grin:.

For det tredje: Jeg ville satset på 3COM nettverkskort hvis man skal spille med minimal ping og stabilitet.

Lenke til kommentar

Er dette bedre spesifikasjoner enn på første sida?:

Kabinett: Chiftec Black Midi tower, m/ dør, 340W.

Hovedkort: MSI KT3 ULTRA, Lyd, ATX, DDR.

Prosessor: AMD Athlon XP1900+, 1,6 Ghz.

Vifte: TaiSol, opp til 1,4 Ghz, samt XP2100+.

Minne: 2 stykker: Crusial 256MB DDR-DIMM PC2700.

Operativsystem: Windows XP Home edition.

Harddisk: Western Digital Caviar, 80GB, 7200RPM.

DVD-Rom/CD-Rom: Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x

CD-brenner: Asus CD-brenner IDE 40x/12x/48x

Grafikkort: MSI AGP Geforce4 TI4400, 128MB DDR, TV-Out/Video-In.

Høytalere: Altec Lansing ATP3, Subwoofer + 2 Monitor-høytalere.

Mus og Tastatur: Standard.

Skjerm: Hansol 17” CRT, TCO-99 skjerm.

Nettverkskort: SMC kort EZ card, 10/100

Skriver: Epson Blekk Skriver, Stylus C40UX Skriver.

Skriverkabel: 3 meter USB kabel.

Akkurat det samme, men med 2 stykker crucial 256 DDR-DIMM, PC2700. Er det bedre enn Crucial 512 DDR-DIMM PC2100? Så koster det mindre også: 15 325,-

Noen andre forbedringer?

[ Denne Melding var redigert av: Pug på 2002-06-12 14:28 ]

Lenke til kommentar

Er det noen forskjell på CD-rom og DVD-rom bortsett fra pris? Yter en DVD-rom like bra som en CD-rom til CD-rom oppgaver? Det er litt forskjell på hastighetene, men er det noen stor praktisk forskjell?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-12 23:08, Pug skrev:

Er det noen forskjell på CD-rom og DVD-rom bortsett fra pris? Yter en DVD-rom like bra som en CD-rom til CD-rom oppgaver? Det er litt forskjell på hastighetene, men er det noen stor praktisk forskjell?

ja mangen av de nye gjør det,eg tror at cd-romen snart er død,pioner sine er veldig raske,den slår min gamle cd-rom som er veldig rask.

Kjetil

Lenke til kommentar

Kjøp Windows XP!

Det vil komme nye sikkerhets oppdateringer fra MS, som gjør at de med piratkopi av Windows XP, ikke får tilgang til Windows Update.

Uansett, jeg kjøpte Windows XP Professional Student Lisens.

Dette kan alle som enten er foreldre til noen som går på en grunnskole/ungdomskole/videgåendeskole/høyskole eller universitet kjøpe. Eller hvis du er student ved en av disse skolene så er du selv kvalifisert ovenfor Lisensen.

Dette er en Upgrade versjon.

DVS:

Du kan boote fra CDen og installere vanlig slik som Full versjonen, men under installasjonen spør den deg om du kan sette inn en Windows 95, 98, ME (Samt NT versjoner) for å sjekke om du eier en tidligere lisens.

Altså, dette er Clean Install.

Skal du oppgradere fra Windows og beholde data, så må du ha lisens (det er CDen den er ute etter) fra minst Windows 98. Da nytter det ikke med Windows 95.

Dette er et bra og billig tilbud fra MS, jeg synes du bør benytte deg av det.

Ellers så ser det ut som en god PC.

Jeg ville kanskje hatt en 19" skjerm, og ATi Radeon 7500/8500 skjermkort. Og som en fyr her sa så er det lurere å gå for Limeted Edition på harddisken din, den er bedre.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei!

Hva enn du gjør så ikke kjøp denne TaiSol CGK 760, hvis ikke du gjør som meg og modder på en kraftigere vifte, jeg modda på en 80x80mm papst vifte og ingen av kammeratene mine har så lav temp som meg.

Men derimot en ThermalTake Silent Viking er ABSOLUTT å annbefale! Denne er lett å feste på, støyer lite og ca 10 grader bedre kjøling enn TaiSol kjøleren! Denne er helt klart min favoritt av alle de 5 Socket A kjølerene jeg har testet og årdnet med! Kjøp deg også et par Papst 19db kabinett vifter fra Microplex! Så får du en bra støysvak maskin.

Hvis du skal bygge den selv vil jeg annbefale deg å kjøpe et Chieftech Bigtower, midi er litt vanskligere å bygge i enn Bigtoweret, selv om Big toweret ser større ut enn det, det er. Jeg har selv ASUS A7V-333 Hovedkort og er meget fornøyd med dette, dette er absolutt og annbefale! Har selv TwinMOS 256MB PC-2700 RAM og er vel så fornøyd med denne, skal kjøpe en 512MB PC-2700 RAM brikke i nermeste fremtid, samt en 120GB Western Digital Caviar harddisk. Har også som deg 80GB WD og vil si at denne er også av toppklassen! Super ytelse og ikke noe å se bort i fra!

40x ASUS brenner er også bra! Har selv 32x av samme serien, denne leverer meg alltid gode CD'r rimeligt kjapt, den er litt treg til å brenne Spill CD'r har jeg lagt til vel å merke!

Men til slutt og sists og kansje viktigst, Skjermen! For all del IKKE kjøp den en billig dritt skjerm, denne feilen har jeg gjort en gang før og skal ALDRI gjøre det igjen. Nå har jeg bestillt en LG 19" Flatron 1280*1024@100Hz, så dette skal nok bli bra!

Quote:

Grimmy skrev:

Og som en fyr her sa så er det lurere å gå for Limeted Edition på harddisken din, den er bedre.

Det er meget liten forskjeld mellom disse harddiskene, jeg har prøv begge to og det eneste jeg syntes og gå litt fortere med 8MB disken må nesten å brukes til video redigering, selv om her var det liten forksjeld. Men siden det er ca en 50-100,- forksjeld på diskene nå så ville jeg også godt for 8MB disken!

Lykke til med kjøp av ny PC! Håper du tar dette innlegget litt seriøst, for da har du endel å tjene på! Har selv kjøpt meg ny PC nå, og kjøpt og bygd PC for en del andre kammerater! :smile:

Mvh.

Simen Bakke

@-Mail

En stor bra DATA med en stor blå HARDDISK.

[ Denne Melding var redigert av: hasuwest på 2002-06-13 00:07 ]

Lenke til kommentar

Er abit bedre enn MSI? Hvilket lydkort skal jeg ta da? Abit leveres vel uten lyd? Er ikke lydkort veldig dyrt?

1 : Jeg har nå mitt tredje hovedkort fra Abit og el MEGET fornøyd. Jeg synes det er bedre enn MSI men det er sikkert en patriotsak :grin:

2 : Ja det har innebygd lyd (og nettverk)

Det er et ganske dyrt hovedkort, i underkant av 2000.- men så kan du jo trekke fra lyd og nettverk ...

Andre ting jeg liker med dette kortet (Abit AT7Raid) er at det har innebygd USB1 & 2 pluss FireWire.

PS! Det har ingen av de treige gammeldagse portene som F.eks COM PS2 og Paralell/serie så du må ha mus/tastatur/printer osv på usb 1/2 eller firewire.

(ingen bakdel spør du meg, det meste av utstur har slike tilkoblinger i dag)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-13 00:07, [RCG]Balthazar skrev:

Er abit bedre enn MSI? Hvilket lydkort skal jeg ta da? Abit leveres vel uten lyd? Er ikke lydkort veldig dyrt?

1 : Jeg har nå mitt tredje hovedkort fra Abit og el MEGET fornøyd. Jeg synes det er bedre enn MSI men det er sikkert en patriotsak
:grin:

2 : Ja det har innebygd lyd (og nettverk)

Det er et ganske dyrt hovedkort, i underkant av 2000.- men så kan du jo trekke fra lyd og nettverk ...

Andre ting jeg liker med dette kortet (Abit AT7Raid) er at det har innebygd USB1 & 2 pluss FireWire.

PS! Det har ingen av de treige gammeldagse portene som F.eks COM PS2 og Paralell/serie så du må ha mus/tastatur/printer osv på usb 1/2 eller firewire.

(ingen bakdel spør du meg, det meste av utstur har slike tilkoblinger i dag)

Heh, hightech Hovedkort da :smile:! Men det kan jo alltids være kjekt å ha en com/ps2 port, har vært borti noen av samme HK som hadde endel problemer med mus på USB, da kunne det vært litt kjekt med en PS2 port ja :smile:!

Lenke til kommentar

Jeg bygger PC'n på komplett's PC bygger... TaiSole var den beste vifta, tror jeg... Er det plass til en ekstra vifte Chiftec's Midi tower? Er ei ny vifte i så fall vanskelig å montere? Går det bra å ha en Taisol vifte og kanskje en annen som jeg bestiller senere? Hvorfor anbefales ikke TaiSol?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...