Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til 4.1 sett i Maxima (middels stor coupe)


Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Hva er det feteste 4.1 settet du kan få for 20k?

Da mener jeg komplett med høyttalere og sub (dere bestemmer størrelser - samt formen for bass), kabler, forsterkere - the worx :p

 

Har lyst på bra "trykk", men samtididg opptatt av bredt lydbilde.

 

Kom med forslag! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hva som er best kommer ofte an på smak og behag.

Men seriøst; skal du ha surroundprosessor til et 4.1 anlegg blir det nok mer enn 20k

 

Personlig ville jeg satsa på et godt 3veis komponentsett/2veis komponentsett og etpar midbasser, en god 2/4kanaler til disse, 1-2 12" subber av god kvalitet og matchende forsterker til dette samt en god spiller.

Høyttalere bak har egentlig ingenting for seg da de bare grumser til lydbildet. Høyttalere i hattehylla, da spesielt 6"*9" låter rett og slett grusomt! I tillegg står disse somregel og dytter på samme luftmasse som en diger sub eller to, noe som fører til ytterligere forvrengninger og fasefeil i allerede dårlig lydende komponenter.

Det er iallefall min mening og erfaring.

 

 

Så til noe jeg har i tankene; Morel. Dette er godsaker, blant topp 3 i lydkvalitet vil nå jeg påstå, men det koster også litt da.

Morel Elate komposett og 10" subber montert på f.eks Soundstream VanGogh forsterkere ville definitivt vært saker, men det kommer nok til å overstige budsjettet ditt ganske grovt.

Imidlertid vet jeg at importøren er ute etter demobiler så er du interessert i å stille med bil og farte litt rundt på konkurranser så ville jeg tatt kontakt, mulighetene for å bli sponsa er absolutt tilstede ;)

 

I og med at du ikke skal handle på et halvårs tid ville jeg venta litt med handlinga og heller lært meg litt om bilstereo, komponenter, merker, montering mm til dagen for innkjøp kommer sjekk f.eks her.

 

Sjekk ut merker som Eton, Morel, Soundstream, Peerless, Digital Designs, Hifonix, Tru, Rockford Fosgate og Infinity.

Glem alt av GAS, Boss og ting som lover 2000W for 2 - 3 tusen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter tror jeg ikke han var ute etter surround.

 

Når han skriver 4.1 tror jeg nok han mener 4 komp.sett og 1 sub.

Det er lov å lese mellom linjene vettu ;)

 

 

Når det gjelder gode priser på bilstereo ang. sponsing så er nok ikke Morel den eneste som er ute etter å sponse folk.

 

Er bare å sende en pm.

 

Min erfaring er vel og merke at man bør ha høyttalere foran og bak. Flere grunner til dette.

Man fyller ut lydbildet, man har kanskje passaskjerer med, og da er det hvertfall elendig lyd for de som sitter bak, som igjen bare sitter å klager.

Og for de som bare skal ha høyttalere foran, så gjelder dette stort sett folk som kjøper skamdyre anlegg, og skal ha bilen som demo/utstillings/konkurranse bil.

Og de sier ofte at man IKKE skal ha høyttalere bak, men dette er nok mer av prinsippsak, enn erfaring. I alle mine biler har jeg hatt høyttalere bak, og dette med ett stort løft i lydbildet. Selv om man ikke nødvendigvis hører at lyden kommer bakfra. Det er ikke derfor man har høyttalere bak.

Lenke til kommentar

Joda, skjønte det med to komponentsett, har ikke aldeles vakuumkranie, hehe ;)

Ville bare gi han en litt annen vri på sakene, tross alt kommer en lenger med få komponenter av høy kvalitet enn flere av mindre bra standard. Der tror jeg nok vi kan enes, hehe :D

 

Imidlertid så er det ikke bare de med rådyre anlegg som har fått seg en a-ha opplevelse ved å skru av det de har bak. Sjøl har jeg ikke brukt uvettig mange lapper på det jeg har i bilen, men lydbildet er etter det jeg kan bedømme definert og tydelig i motsetning til det jeg hører i biler med høyttalere overalt.

I tillegg har vi det aspektet med å ha noe i hattehylla som blir påvirka av subben(e) under. Lag gjerne hull i hattehyla, men trekk over filt slik at suben spiller mer fritt inn i kupeen. Evt. monter hele suben i hattehylla og støp/bygg kasse under.

Det er mine tanker om den saken :)

 

Personlig mener jeg lydbildet blir udefinert og grumsete ved bruk av høyttalere bak. 2kanals lyd bør spilles i 2 kanaler.

 

Klart det er flere som sponser, kom bare på at jeg leste noe om Morel, og det er utvilsomt godsaker, de søker også forhandlere Techpoint ;)

 

Til trådstarter kan jeg bare gjenta mitt råd om å lese og lære om emnet på egenhånd i tillegg. Da vil du få et bedre grunnlag for å vurdere ting samtdig som du skummer gjennom våre velmente råd. "Det e ittjnå så kjæm tå sæ sjøl" -Hans Rotmo ;)

 

-En ting til: Hvor stor dynamo/batteri er det i bilen du planlegger å kjøpe, evt. hva har du i kikkerten? Dynamoen er tross alt hjertet i anlegget kraftmessig. Har du relativt små saker må en ta hensyn til dette i et forslag om anlegg.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
-En ting til: Hvor stor dynamo/batteri er det i bilen du planlegger å kjøpe, evt. hva har du i kikkerten? Dynamoen er tross alt hjertet i anlegget kraftmessig. Har du relativt små saker må en ta hensyn til dette i et forslag om anlegg.

 

Han skriver han skal kjøpe en Maxima. Regner med det er en Nissan Maxima det er snakk om. Det er en stor bil med en stor motor, regner med den har kurant dynamo også ;)

 

Litt Off-topic:

Jalla: Mener du det er OK å bare lage et hull i hattehylla og trekke over filt? Blir det bra nok luftgjennomstrømning av det? Har tenkt å gjøre noe sånt i Vectra'en min skjønner du, vurderte muligheten for å ha en høyt.grill der. Er så lei av å åpne luka mellom setene....

Har dynabel subber (2*12) i lukket kasse som spiller bakover fra seteryggen. Hvor stort hull trenger man? Tenkte på noe sånt som 6"

Lenke til kommentar

Sorry -HaZeN- Sklei litt ut i prinsippielle diskusjoner det her ;)

For 20 lapper ville jeg kjøpt følgende:

Spiller: Pioneer DEH-P77MP

DynaBel BF0804 4kanaler for å drive frontsetta, DynaBel BF4501 monoblokk for å drive 2 12" subber. info om disse her. Samlet pris ca 6000 for forsterkerne.

Komponentsett; 1xSoundstream VanGogh eller 2xXSC, hhv 3390/1290 pr sett.

Subber: Soundstream VanGogh til 2790 pr. stk.

Signalkabler: 3xKnuKonceptz til ca 500/stk, Strømkabel: 50mm2 Stinger HPM eller Expert, ca 500 for 6 m. Myk som smør å legge, skikkelige saker ;) Høyttalerkabler; KnuKonceptz.

Kassemateriale; 22 - 28 mm MDF, skruer, polyuretanlim og filt, ca 1000.

 

Tilsammen blir dette 21750 for alternativet med 2 komponentsett men hos en forhandler som fører alt dette kan du sikkert få hele suppa for 20000 blank ;) Vil du ha tips så har jeg det...

 

Imidlertid ville jeg anbefalt å kjøre med komponentsettet fra VanGogh, eller oppfølgeren som kommer i år, og deretter vurdert behovet for et sett til senere :)

 

Alle komponentene skulle borge for kvalitet. Lydkvaliteten er satt i høysetet. Høyt nok blir det likevel. Forsterkerne er muligens det eneste som burdte oppgraderes, men dette blir trolig en smådyr affære som du får vurdere etterhvert :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

For å korrigere deg litt: linken til dynabel / Mamut funka ikke...

og: DynaBel BF4501 monoblokk er nå utgått og vil bli erstattet av en ny modell iløpet av våren. Forøvrig vil jeg anbefale Rockford Fosgate 1001BD til kr.3490 hos megabillig.com eller du kan gå for en 1501BD :thumbup:

 

Kurant oppsett av Jalla da=)

 

Men husk at det er den personlige smaken som avgjør mye!

 

Off-topic:

Jalla: Hattehylla mi består av den originale av stål + 12mm spon oppå med 6,5" høytt. Det blir enten høyt.grill eller bare stoff over dette hullet vi snakker om. Tviler på det er plass til 4 men :p

Lenke til kommentar

Linken er korrigert.

Anbefaler ikke Megabillig da jeg er i mot å undergrave Norsk økonomi.

Flytter en kapital ut av lander slår det tilslutt tilbake på oss selv, og mange bekker små...

 

Vet at forsterkerne ikke er inne enda, men siden -HaZeN- ikke skal handle riktig enda, så de er nok på plass til da :)

 

Du får maltraktere hattehylla etter beste evne ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Du får maltraktere hattehylla etter beste evne ;)

Moahahaha :ohmy::ohmy:

 

Skal prøve....

 

Vinkelslipermassakren??

 

Mente bare at megabillig hadde en bra pris. Hvordan de driver butikk vet jeg fint lite om... Jeg betalte 4490 for min på Spes.

 

Meeeen, vi får holde oss on-topic:

 

Av spillere vil jeg iallefall anbefale Pioneer og Rockford Fosgate. Etter egen erfaring ville jeg ikke kjøpt Kenwood, Clarion, Philips eller Blaupunkt men da er man igjen tilbake på personlig smak og behag...

 

Greit å kjøpe en digital forsterker da den trenger mye mindre strøm enn en vanlig forsterker for å gi ut like mye effekt=)

Lenke til kommentar

Som spiller ville jeg anbefale Pioneer. og IKKE Rockford Fosgate, en spiller med høy feilprosent mekanisk.

 

Forsterkere kan jeg anbefale Rockford Fosgate.

Komponentsett fra Rockford Fosgate, Infinity Kappa Perfect eller JL-Audio.

 

Subber:

Infinity Kappa Pefect 10.1

 

 

Og man kan komme ett godt stykke på vei med 20k.

Spiller: 1xPioneer DEH-P7600MP

Forsterker: 1xRF T8004

Komponentsett: 1xRockford Type RF X152S

Subwoofer: 2xInfinity Kappa Perfect 10.1

 

Veilpris:

21360,-

 

LanPro pris:

19450,-

 

Sponsorpris:

16510,-

 

Prisene inkluderer veilledning, koblingsskjemaer, og til en viss grad montering alt etter hvor du holder til..

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Takker en gang til for proff tilbakemelding.. :thumbup:

Men... Som sagt, det er 4 kanaler jeg har lyst på: 4 høyttalere og 2 subber (10"/12")

 

Jeg kan faktisk gå så langt som at dere regner 20k sponsorpris?

 

Personlig mening: Pioneer spiller

RF forsterker / Dynabel forsterker

Infinity / RF komponentsett

------- / ---- subber

 

+ Kabler (har ikke peiling her)

 

:!:

Lenke til kommentar

DD subber er saker det, men VanGogh'ene er jammen ikke å kimse av de heller om en skal tro de som har montert disse. Sjekk ut denne tråden for et lite tips om hvordan ting kan se ut.

 

Pioneer eller Alpine er utvilsomt det som anbefales av spillere :)

 

Knukonceptz finner du her, så kan du se litt på kabler og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...