White Fox Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 dette er kanskje ett simpelt spørsmål, men jeg har funnet ut at jeg sakl innstallere Linux på laptopen min og heller bare bruke det på den stasjonære. Hvordan skal jeg gjøre det? Jeg kjører dual boot og i Windows har jeg Partition Magic. Kan jeg bare bruke den til å slette alle Linux partisjonene ogd eretter bare utvide Windows partisjonen eller... Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Slett partisjonen Linux ligger på Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Bare husk å avinstallere bootloaderen før du sletter partisjonen, mye greiere slik. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Bare husk å avinstallere bootloaderen før du sletter partisjonen, mye greiere slik. Ok.. men hvor avinnstallerer jeg denne? Og skal jeg bare slette partisjonene i Partition Magic? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Bare husk å avinstallere bootloaderen før du sletter partisjonen, mye greiere slik. Ok.. men hvor avinnstallerer jeg denne? Og skal jeg bare slette partisjonene i Partition Magic? 1. Start opp fra en Windows XP-cd i rescue console-mode eller bootfloppy, og skriv "fdisk \mbr". 2. Ja. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Mye bedre å bruke feks. "lilo -u" enn fdisk /mbr. fdisk /mbr kan gjøre sånn at du ikke får fyrt opp windows, aner ikke hvorfor. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Mye bedre å bruke feks. "lilo -u" enn fdisk /mbr.fdisk /mbr kan gjøre sånn at du ikke får fyrt opp windows, aner ikke hvorfor. skal jeg bare starte maskinen fra windows xp cd'en...?? eller er jeg helt ute å kjører?? Går vel ikke ann å skrive kommandoer da.. Eller sakl dette gjøres fra kommandolinjen Linux på en måte? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Mye bedre å bruke feks. "lilo -u" enn fdisk /mbr.fdisk /mbr kan gjøre sånn at du ikke får fyrt opp windows, aner ikke hvorfor. skal jeg bare starte maskinen fra windows xp cd'en...?? eller er jeg helt ute å kjører?? Går vel ikke ann å skrive kommandoer da.. Eller sakl dette gjøres fra kommandolinjen Linux på en måte? lilo -u skal gjøres fra Linux' kommandolinje. fdisk /mbr skal gjøres fra Windows XP-cd'ens rescue console. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Kanskje best å spørre i windows delen av forumet? Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Kanskje best å spørre i windows delen av forumet? nei.. Absolutt ikke.. Spørsmålet er hvordan avinsstallere Linux? Jeg gidder ikke lage en ny thread i windows forumet. Kjører lilo -u i linux jeg og går deretter inn i windiws ogg sletter linux partisjonene Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Det er den greieste løsningen imo. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Det er den greieste løsningen imo. Tar opp denne tråden igjen da jeg har store problemer under fjerning av Linux. Jeg gikk inn i Linux og skrev lilo -u, deretter restartet jeg, men jeg kommer ikke inn i Windows, jeg får bare opp følgende feilmelding: NTLDR mangler Trykk ctrl+alt+del for å starte på nytt. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Da skal du til Windows-forumet. Du beskriver et Windows-problem. (NTLDR har ingenting med GNU/Linux å gjøre). Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Det er den greieste løsningen imo. Tar opp denne tråden igjen da jeg har store problemer under fjerning av Linux. Jeg gikk inn i Linux og skrev lilo -u, deretter restartet jeg, men jeg kommer ikke inn i Windows, jeg får bare opp følgende feilmelding: NTLDR mangler Trykk ctrl+alt+del for å starte på nytt. Hva skal jeg gjøre? Da går du til en recovery-konsoll og skriver "fdisk /mbr" eller "fixmbr"... Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Det er den greieste løsningen imo. Tar opp denne tråden igjen da jeg har store problemer under fjerning av Linux. Jeg gikk inn i Linux og skrev lilo -u, deretter restartet jeg, men jeg kommer ikke inn i Windows, jeg får bare opp følgende feilmelding: NTLDR mangler Trykk ctrl+alt+del for å starte på nytt. Hva skal jeg gjøre? Da går du til en recovery-konsoll og skriver "fdisk /mbr" eller "fixmbr"... Hva er en recovery-konsoll og hvor finenr jeg den? Hva gjør fdisk /mbr? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 fdisk /mbr resetter boot-sectoren til hd. Recovery-konsoll får du opp ved å dytte inn en windows-CD og velge "repair current installation" eller hva det nå heter. fdisk /mbr er ikke 100% trygt, så om du er redd for dataene på hd ville jeg heller anbefalt å reinstallere windows, uten å formattere selvsagt... Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Denne tråden hører fremdeles til under Windowsdelen av forumet. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 fdisk /mbr sletter informasjon fra bootloaderen din (altså hvor lilo eller grub lå da du hadde linux) da starter maskinen fra første og beste partisjon isteden, altså windowspartisjonen (forhåpentligvis) det gjør i alle fall ikke ting værre Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Jeg kommer inn på gjennoprettinsgskonsoll for Windows, men det eneste valget jeg får opp er hvilken wndows innstallasjon jeg vil logge på? Visste ikke at det var så mye styr bare å avinnstallere Linux fra dataen. Endret 17. mars 2005 av White Fox Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Denne tråden hører fremdeles til under Windowsdelen av forumet. JA, kanskje den gjør det, men skjønenr du vitsen med å lage en ny tråd der? Det gjør ikke jeg, og dette har jo med hva jeg må gjøre for å få igang Windows etter at jeg tar bort bootoaderen i LINUX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå