Gå til innhold

pc krasjer når jeg spiller spill


crim

Anbefalte innlegg

men når jeg prøvde med mbm5 ble cpu temp 119 grader. når jeg prøvde med aida32 ble tempen 40 grader. når jeg prøvde begge samtidigt ble begge 119 grader... og det er vel litt for mye?

 

hvor kan jeg laste ned bios update?

Endret av crim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da er det nok et varmeproblem. Bios kan være litt tricky. Laster du ned feil bios kan du risikere å måtte sende inn hovedkortet ditt til reperasjon.

 

Jeg ville sjekket om viften sitter sikkerlig på plass. Hvis tempen virkelig blir over 100c bør du brenne deg på kjøleribba. Kjenn etter. Du kjenner garantert forskjell på 40 og 100c. Er den virkelig 100c kjenner du det jo før du faktisk berører kjøleribben.

 

Fikk du noen errorer når du kjørte prime95? Eventuelt etter hvor lenge?

 

Edit: ser forresten at flere har fått feile temperaturer med mbm etter at de sluttet å oppdatere programmet. Ikke bruk det.

 

Bruk

Speedfan isteden. Hvis den også viser 40c er det bare mbm som er utdatert.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

men med en gang jeg hadde hatt på prime95 ble lufra fra strømforsynings boksen varm! har dette noe og si?

 

og hvor kan jeg få tak i bios update?

 

helt sikker på at jeg har phoenix BIOS sjekka aida32 nå.

 

fikk samme tempen med speedfan som aida32...

Endret av crim
Lenke til kommentar

Det kan være det er strømforsyninga som er gåen da. Får du ikke errors i prime95 så er vi ihvertfall litt sikrere på at det er det som er problemet.

 

Jeg vil ikke råde deg til å ta en biosupdate. Jeg kjenner personer som har mistet dataen i måneder etter et slikt stunt. Man tror man har riktig bios og når man skal restarte: *ingen signal* *død data*..... Det er kjipt

 

Hvilken leverandør hovedkort har du?

Lenke til kommentar

Er det mulig at det er strømforsyningen som sliter, slik at maskinen blir ustabil? At luften fra den blir betydlig varmere når du belaster pc'en kan jo tyde på at strømforsyningen jobber veldig hardt. Du burde kanskje sjekke hva spenningen ligger på i AIDA32 når pc er idle og når du kjører Prime95 (bruk da maximum heat instillingen). Da kan du se hvis spenningen (volten hvis du vil) synker noe særlig når du belaster pc'en.

Lenke til kommentar

ja det kan jeg prøve.. fordi 45-48 i cpu temp når den blir brukt 100% er vel ikke så mye? har mest troa på at det er noe med strømforsyninga nå.. først trodde jeg det var skjermkort så cpu så nå strømforsyning :p

 

men dette har skjedd helt siden jeg kjøpte pcen da... ikke noe som bare har skjedd i det siste.

Endret av crim
Lenke til kommentar

Hvis du har lagret den gamle biosen på en bootbar diskett kan du sette inn den lagrede biosen igjen. (hvis den nye biosen gjør at dataen ikke starter) Men dette er en prosess som jeg ikke kan i hodet.

 

Men jeg fikk aldri hovedkort-produsenten til trådstarter.... MSI (og sikkert noen andre) har nemlig program som automatisk laster ned den nyeste biosen. Det er jo vesentlig tryggere enn å "sjanse" på en bios man finner på nettet.

Lenke til kommentar
Er det mulig at det er strømforsyningen som sliter, slik at maskinen blir ustabil? At luften fra den blir betydlig varmere når du belaster pc'en kan jo tyde på at strømforsyningen jobber veldig hardt. Du burde kanskje sjekke hva spenningen ligger på i AIDA32 når pc er idle og når du kjører Prime95 (bruk da maximum heat instillingen). Da kan du se hvis spenningen (volten hvis du vil) synker noe særlig når du belaster pc'en.

Varmen fra strømforsyninga skyldes at CPU kjøleren står rett under strømforsyninga.

Når CPUen blir varm er lufta fra kjøleribben på CPUen varm og den varme lufta trekker vifta i PSUen ut.

Av den enkle grunn blir lufta ut fra strømforsyninga varm.

En annen ting er at Prime95 tester ikke skjermkortet, bare resten.

Prøv heller å teste med 3Dmark05 eller Aquamark3, begge finner du på www.guru3d.com som demoer som fungerer utmerket.

Kræsjer maskina under en av de testene er det problemer med skjermkortet.

Lenke til kommentar

Unødvendig å komme med svar når du tydligvis ikke har greie på hva du snakker om. Om pcen krasjer under 3dmark eller lignende så kan du ha problemer med en av følgende:

 

psu

cpu

skjermkort

ram

hovedkort

 

 

Nå har trådstarter kjørt burnintest og prime95 uten feilmeldinger. Da begynner det å bli naturlig å tro at der er psu som er problemet da den vil bukke under når dataen kjører krevende spill. (som igjen krever mye strøm)

Lenke til kommentar
Ja da er det nok et varmeproblem. Bios kan være litt tricky. Laster du ned feil bios kan du risikere å måtte sende inn hovedkortet ditt til reperasjon.

 

Jeg ville sjekket om viften sitter sikkerlig på plass. Hvis tempen virkelig blir over 100c bør du brenne deg på kjøleribba. Kjenn etter. Du kjenner garantert forskjell på 40 og 100c. Er den virkelig 100c kjenner du det jo før du faktisk berører kjøleribben.

 

Fikk du noen errorer når du kjørte prime95? Eventuelt etter hvor lenge?

 

Edit: ser forresten at flere har fått feile temperaturer med mbm etter at de sluttet å oppdatere programmet. Ikke bruk det.

 

Bruk

Speedfan isteden. Hvis den også viser 40c er det bare mbm som er utdatert.

Hvis prosessoren har en temp på 100 grader så behøver ikke kjøleribba være varm.Hvis det er dårlig kontakt mellom ribbe og prosessor så blir ikke varmen ledet ut til kjøleribba som den skal.

Så jeg vil anbefale å sjekke det.Eventuelt legge på ny kjølepasta.

Lenke til kommentar
Hvis du leser hele tråden så har jo trådstarter bare over 100c med et utdatert program som flere har problemer med. Med aida32 og speedfan har han normale temperaturer.

 

Det er usansynlig at det er det utdaterte programmet som viser riktig mens to andre viser feil.

Har lest hele tråden men ville komentere feilpåstanden om at han måtte kjenne på kjøleribba om prosessoren var for varm.

Og han har enten et varme,strøm eller softwareproblem.

Så da skader det ikke å prøve å sette på ny goop.

Lenke til kommentar
Unødvendig å komme med svar når du tydligvis ikke har greie på hva du snakker om. Om pcen krasjer under 3dmark eller lignende så kan du ha problemer med en av følgende:

 

psu

cpu

skjermkort

ram

hovedkort

 

Det jeg beskrev var en naturlig forklaring på at lufta ut fra strømforsyninga er varm under kjøring av Prim95.

Dette hverken avkrefter eller bekrefter at det er noe galt med PSU bare at den og resten av maskina arbeider.

Nå har maskina overlevd Prime95 så da er det ikke CPU, HK eller minne.

Nå har trådstarter i tillegg et FX5200 kort som ikke akkurat er verdens mest strømhungrige skjermkort, men det kan jo selvsagt være at det er nok å knekke strømforsyninga.

Mener bare at i prosessen av eliminering ikke skal utelukke ting for fort.

Lenke til kommentar

100 grader på cpu ja? :D

 

få tak i et nytt skjermkort og prøv og se om du får samme problem. hvis ikke - problem solved.

 

hvis problemet er der enda, få tak i en ny PSU og prøv - samme med ram.

 

kan og hende at rammen din ikke står skikkelig i? trykk den godt nedi hovedkortet.. skader ikke å flashe/oppdatere bios, om det skjerer seg tar du bare ut det store klokkebatteriet så er den tilbake på default innstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...