Gå til innhold

Gainward Geforce4 ... eller Abit Geforce4

Anbefalte innlegg

Abit Siluro Geforce4 Ti4600 128Mb DDR TV-out Retail AGP

Versus

GainWard GeForce4 Ti4600 PowerPack! Ultra/750 XP 128Mb Ultra DDR Tv-out DVI Retail AGP

((Creative og Hercules er utelukket... det er bare skit!)) hehe

Hmmmm... *klør meg på haka*

Jeg står på randen av ett innkjøp av nytt skjermkort til mitt Abit Kt7-Raid Hovedkort.

Jeg har letet etter sammenligninger mellom Gainward og Abit sine Geforce4 kort men har ikke funnet noe, vanskelig å finne rekommendasjoner som er bra.

Gainward vet jeg ikke så mye om, mens Abit bare har gitt meg gode erfaringer, de er også på topp i moderkort innovasjon.

Valget tipper over litt til Abits favør, ikke bare for at det er litt billigere men for at jeg ikke har hatt noe problem med mitt hovedkort som har vært med en stund uten problemer. Planerer også ett innkjøp av Abits nyeste moderkort fra MAX serien med Raid.

nVIDIA produserer GeForce4 Ti4600 brikkene til begge så der spiller det vel ikke noen rolle.

Må legge til at jeg nå har ATI Radeon 32mb DualHead TV ut. Det nye kortet må ha bra TV ut og fungere bra såvel til spilling som til Video redigering.

Hva sier dere???

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kai-Rune på 2002-06-11 10:09 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Kai-Rune på 2002-06-11 10:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

nVIDIA produserer GeForce4 Ti4600 brikkene til begge så der spiller det vel ikke noen rolle.

Må legge til at jeg nå har ATI Radeon 32mb DualHead TV ut. Det nye kortet må ha bra TV ut og fungere bra såvel til spilling som til Video redigering.

Rune på 2002-06-11 10:11 ]</font>

Nå er vel ikke Geforce serien kjent for sine video redigerings egeneskaper, men så vidt jeg vet er det vel bare Gainward som har video inn/ut på kortet. Abit har bare video ut... eller tar jeg helt feil nå :smile:

Lenke til kommentar

Til ditt bruk ville vel (hvor mye jeg enn hater å innrømme det) Gainward være det beste kortet. Men ytelsesmessig er jeg ikke sikker. Selv har jeg det Gainward-kortet du tenker på, og er vanvittig skuffet. Dette hovedsakelig fordi jeg hadde Club 3D sitt Ti4600-kort for noen uker siden, men solgte det for å kjøpe Gainward (i og med alt skryt Gainward har fått her). Ytelsen? Jeg mistet 200 3DMarks i forhold til C3D-koret.

Lenke til kommentar

abit har tv-out på 1024*768 mot 800*600 på gainward sitt kort. (tøft hvos du har prosjektor)

abit har bare 1280*1024 dvi utang mot 1600*1200 på gainward sitt kort. (surt hvis du har eller har tenkt på og skaffe deg stor flatskjerm.)

abit har bare tv-out men gainward har inn og ut. (som nevnt over)

Kortene har stort sett den samme ytelsen.

Lenke til kommentar

Står i samme situasjon som deg. Bestemte meg idag for å prøve Gainwald sitt kort (4600), men er fortsatt noe usikker. Det sies at volten på vifta til Abit-kortet er lavere enn de andre, vet ikke om det har noe å si for kjøleytelsen. Støyen er jo lav på Abit-kortet. MEN, det ble Gainwald alikevel

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Jeg fant ÈN av de bedre stedene på nettet for en time siden. neoseeker.com

Abit fikk fryktelig mye skryt. Gainward fikk også mye skryt men ikke så mye som Abit. Den største kritikken til Gainward gikk på at den hadde så høyt støynivå på viften, men i stort var det like prestanda på begge.

For å være ærlig er jeg enda mere forvirret nå enn hva jeg var da jeg skrev dette spørsmålet.

Jeg har likefremt kommet til at jeg ikke trenger video inn på skjermkortet, det gir dårlig kvalitet og kan bare brukes til s-video fremstilling. Ikke noe vits med det. S-video kontakten brukes kun som preview på en liten skjerm på pulten, thats it. Det ferdigredigerte materialet går ut på firewire, DV format.

Så da trenger jeg ikke video inn.

Jeg leste også oven at det var en som solgte Club kortet sitt til fordel for Gainward og angret dette. det var dårlig nytt.

Hvis det ikke er så stor forskjell i prestanda mellom Gainward og Abit, OG jeg ikke trenger video inn, OG jeg har Abit hovedkort... ja... jeg tror jeg velger Abit jeg. Dessuten lager jo Abit ett kort som heter ti4400 og som kan klokkes til ti4600 og som er 1000:- billigere... ja...

Jeg tror jeg skal kjøpe Abit Geforce4 TI4400 jeg!

Takk!

Kai-Rune

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-11 13:00, Nissen skrev:

Håper du da er klar over at Gainward sitt skjermkort har 50MHz meir i sin Core!

Mvh Nissen

ÜRK... og jeg som hadde bestemt meg... FAN!!!

SjekkeSjekkeSjekke, ikke bestemme, tenke... Men jeg vil jo ha et stille kort da... 8D

Lenke til kommentar

som fører til at de må ha ekstra kjøling og skaper ekstra støy til relativt liten nytte.

Kan ikke være mere enn ett par frames mere i spill.

Nytteverdi??? Abit`s kort er mere stillegående.

Verdt den ekstra prisen???

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-13 00:44, Xvani skrev:

Hva trenger man egentlig tv-inn til???

kan være morsomt for familien, barn og slikt. Ikke noe stor kvalitetsverdi dersom du ikke kan ta inn video i fullkvalitet DV format. Dette får du best inn med firewire. TV ut brukes til hovedsaklig to ting; se på TV fra data eller bruke det som preview i videoredigering. Som kopiering av visuellt materiale til VHS og S-VHS er dette ypperlig. Men egentlig ikke noe nytteverdi med S-Video inn.

Men dette er bare min mening.

[ Denne Melding var redigert av: Kai-Rune på 2002-06-13 00:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-13 00:34, Kai-Rune skrev:

som fører til at de må ha ekstra kjøling og skaper ekstra støy til relativt liten nytte.

Kan ikke være mere enn ett par frames mere i spill.

Nytteverdi??? Abit`s kort er mere stillegående.

Verdt den ekstra prisen???

Jeg ser en rød tråd gjennom det hele :smile:

Det virker som om du har bestemt deg for A-Bit. A-Bit er jo brukbare produkter det. Dessuten har du jo A-Bit hovedkort.

Ikke for å forvirre men "Point of view" sine skjermkort har også kommet godt ut i test. Spesielt fordi det lar seg klokke opp en god del. I GeForce3-serien lå dette hovedkortet på andreplass i en test blant kjente merkevarer. Hva det yter mht. GF4 vet jeg ikke, men de er kjent for å selge like bra skjermkort som de kjente merkeprodusentene til betydelig lavere pris.

A-bit hovedkort er blant de beste til overklokking mht. antall muligheter i BIOS, men skjermkortene til A-bit tror jeg ikke er så bra til dette (personlig erfaring).

Skal du ikke klokke, så ville jeg holdt meg til A-bit. Hvis ikke ville jeg kjøpt kvalitetskort fra "Point of View" til en billigere penge.

"Point of View" finner du her : http://www.datorbutiken.com

Der koster det i skrivende stund ca. 3570 kroner for GF4-TI4600 fra POV. (NB! Ca en 50-lapp ekstra i frakt blir det når du handler fra sverige) Da sparer du noen hundrelapper attpåtil (sammenlignet med komplett) :smile:

Jeg har hatt både A-bit og POV. Sistnevnte var det beste i mitt tilfelle med tanke på overklokking.

Når det gjelder hovedkort, så viker jeg ikke en tomme fra A-bit. (har KG7 selv :grin: )

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-06-13 01:11 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...