Oblivion Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg sliter godt med å velge meg en bærbar, så jeg tror jeg trenger litt hjelp. Det viktigste for meg er at maskinen er stille, skjermen skal være bra (lysstyrke,kontrast) og kabinettet skal ha god kvalitet. Er det noen skermtyper som egener seg bedre til spill enn andre? Slik jeg ser det, så er 1024x768 oppløsningen den eneste standard oppløsningen som finnes på laptop. Jeg kan tenke meg at ting blir kornete, hvis jeg ikke bruker den oppløsningen som skjermen er bygget for. akkurat nå så ser jeg på en laptop fra Hattelco som bygger på acer Aopen Barebook 1557GLS og en fra Zepto. Hvis noen har noen bedre alternativer, så er det bare å komme med dem. Lurer forresten også på om Fujitsu siemens maskinene er bra. Zepto Znote 4200 1.7 Dothan 2mb cache 60 GB 7200 rpm 1024 (512x2) ram PC2700 uten OS 3 års Garanti DVD±RW - 4040/4050/4060/4100/4200 (8x4x4/24x16x16) 15" SXGA+ 1400x1050 dpi ATI Mobility Radeon 9700PRO 15450 ink Mva Hattelco pc bygger Aopen Barebook 1557GLS 15" SXGA+ Intel 855PM ATI-M11/128 Audio LAN IEEE1394 Modem, 96.NDU01.G05 ATI Radeon 9700 128MB Garanti 2 år Intel Mobile CPU Pentium M 735 1.7GHz 400MHz 2M Boxed "Dothan", BXM80536GC1700F Hitachi Harddisk 60.0GB IDE 7200RPM UDMA100 2.5" 7x24Hour 10mS 8MB Travelstar 7K60, HTS726060M9ATX0 Intel PRO/Wireless 2200 MiniPCI 802.11g 54Mbps 2.4GHz Bulk, WM3B2200BGRWWB 15" SXGA skjerm med 1400x1050 oppløsning 2X Apacer 512MB PC-333 Micro DIMM FBGA, 512MB PC333 MICRO DIMM 14877 ink mva Lenke til kommentar
AC7 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Den Z4200 er den samme som CL56 så hvis du ser på multicom eller andre sjapper som selger den så ser du prisforskjellen. Zepto er litt dyrere enn andre butikker som selger det samme bare så du vet det. Prøv å se etter noen andre CL56 pc'er. Og, jeg mener å huske at det ble skrevet her et sted at det skal være litt bedre chassie på den CL56 enn 1557, men er som sagt bare noe jeg tror jeg har lest. Begge pc'er virker som det er kjempepc'er til den prisen så jeg tror ikke du blir misfornøyd uansett hvilken av de du velger. Og, forresten. Det står jo i beskrivelsen av 1557 pc'n at det er SXGA+ og da er det akkurat samme skjerm som Z4200(CL56). Den SXGA+ skjermen skal visst ha bra kontrast og lysstyrke(sitter på en selv og er strålende fornøyd bortsett fra...) men det skal være litt dårlig innfallsvinkel. Det er ikke noe stort problem for meg, men er du en som er veldig pirkete av deg så vil nok det være litt irriterende. Det er forresten ikke så mange andre pc'er som har så mye bedre skjermer(UXGA / UXGA+ såvidt jeg husker). Som sagt, tror ikke du blir misfornøyd uansett hva du velger, men jeg ville nok heller valgt en CL56(Z4200) fremfor en 1557 hvis du vil ha et litt bedre kabinett. Se på PSDATA, Multicom og Netshop for andre 1557 og CL56 pc'er. Og det du sa om det med 1024x768. Det er jo 1400x1050 på de SXGA+ skjermene... Lenke til kommentar
Oblivion Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 hmmmmm ja jeg ser nå at multinote fra multicom gir meg 300 mhz mer og 20 GB eksta hardisk for ca samme pris. Men jeg vet ikke om jeg vil ha 2ghz da jeg regner med at den kommer til å bråke mer. 1024x768 var bare ment som et eksempel Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 1557-GLS fra Netshop.no 2.0 Dothan 2mb cache 60 GB 7200 rpm 1024 (512x2) ram PC3200 uten OS 3 års Garanti DVD±RW - 8X (-/+)RW DL 15" SXGA+ 1400x1050 dpi ATI Mobility Radeon 9700PRO-128MB 14.890,- Personlig synes jeg 1557-GLS har penere design på deksel, men her må det rett og slett bli en smaks-sak for deg, ettersom begge modellene er gode IMO rent teknisk. PS: Nei, 2.0Ghz bråker ikke mer i det hele tatt på Centrino-maskiner. Karmacom Lenke til kommentar
Jonny125 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg ville anbefalt en Acer Travelmate bærbar! jeg hadde det og var veldig fornøyd.... meget god kavlitet og så koster det ikke så mye lenger for Laptop! sjekk ut www.psdata.no der har de en god del Acer! Lenke til kommentar
acon Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg er meget fornøyd med min 1557... den har: 1,7 Dothan 2mb cache 60 GB 7200 rpm 1024 (512x2) ram PC3200 DVD±RW - 8X (-/+)RW 15" SXGA+ 1400x1050 dpi ATI Mobility Radeon 9700-128MB Den er relativt stillegående, grei vekt.. ekstremt dårlig innsynsvinkel god byggekvalitet... (eneste er at den kan føles litt plastikk og skrøpelig ) Men det beste er hva man får for pengene Super ytelse Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg er meget fornøyd med min 1557... den har: 1,7 Dothan 2mb cache 60 GB 7200 rpm 1024 (512x2) ram PC3200 DVD±RW - 8X (-/+)RW 15" SXGA+ 1400x1050 dpi ATI Mobility Radeon 9700-128MB Den er relativt stillegående, grei vekt.. ekstremt dårlig innsynsvinkel god byggekvalitet... (eneste er at den kan føles litt plastikk og skrøpelig ) Men det beste er hva man får for pengene Super ytelse 1557-GLS du har? Kan du bekrefte/avkrefte om det er mulighet for å deaktivere skjermlokk-sleepmodebryteren på den i BIOS? DVS: Hva skjer hvis du har en ekstern skjerm tilkoplet, har maskinen lukket, og så velger "Start maskinen på nytt" i Windows? restarter den da? eller slår den seg av rett etter reboot fordi skjermen er lukket? Karmacom Lenke til kommentar
acon Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 ehh... vet ikke hvilken da.. kjøpte den hos WB... Man kan deaktivere skjermlokk-sleepmodebryteren i windows.. under strømalternativer Det med den eksterne skjermen vet jeg ikke.. men jeg antar det skal gå ja.. ser ingen grunn til ikke at det skulle gå Lenke til kommentar
AC7 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg ville anbefalt en Acer Travelmate bærbar!jeg hadde det og var veldig fornøyd.... meget god kavlitet og så koster det ikke så mye lenger for Laptop! sjekk ut www.psdata.no der har de en god del Acer! Nå er det bare toppmodellen av Travelmate(8005 og 8006) som har noe dugbart grafikkort der etter min viten og som du ser så nevner han spill og virker litt opptatt av det og da nytter det ikke med så veldig mye mer annet enn 9700M 128mb hvis du skal klare noen spill det neste året(nyere spill altså). Det virker heller ikke som den prisklassen han er i(8005 og 8006 altså). Sikkert fin kvalitet og alt det, det tviler jeg ikke et sekund på. Men, TravelMate er ikke akkurat noe spill pc(selv om han nevner stille, bra skjerm og god kabinett som det viktigste så drar man ikke opp spill hvis man ikke skal bruke den til spill). Og Karmacom. Er det så utrolig mye mer arbeid å åpne laptoppen, restarte den og fortsette hva nå enn du drev på med? Uansett så tror jeg det er likt på de fleste bærbare sånn sett. Funker det på en funker det på alle og funker det ikke på en funker det ikke på noen... Skjønner ikke helt hvorfor den IKKE skal restarte seg selv om maskinen er skrudd av siden du har satt de instillingene, men gud vet. Lenke til kommentar
kenthlar Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg er meget fornøyd med min 1557... Og jeg er superfornøyd med min cl56..... Lenke til kommentar
acon Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg er meget fornøyd med min 1557... Og jeg er superfornøyd med min cl56..... :!: Ja-a... Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Er det så utrolig mye mer arbeid å åpne laptoppen, restarte den og fortsette hva nå enn du drev på med? Uansett så tror jeg det er likt på de fleste bærbare sånn sett. Funker det på en funker det på alle og funker det ikke på en funker det ikke på noen... Skjønner ikke helt hvorfor den IKKE skal restarte seg selv om maskinen er skrudd av siden du har satt de instillingene, men gud vet. De fleste chipset har mulighet i hardware for å styres softwaremessig på skjermlokkbryteren. Men veldig forskjellig fra maskin til maskin om det er støtte for å konfigurere bruken av den på lowlevel basis / BIOS. Noe som er nødvendig for å kunne restarte de fleste laptoper mens lokket er igjen. Jeg vil si at ja, det er utrolig mye mer arbeid, hvis du f.eks er i en jobb hvor du bruker data 15+ timer i døgnet og halvparten av den tiden bruker du den som en mini-desktop løsning. Å da måtte drive å åpne lukket når du skal ta en restart når kassa står somregel bak eksterne skjermen er mye arbeid, men viktigst av alt helt unødvendig på en laptop til 15.000+ i dag nå det tar 5 minutter for de som sitter på BIOS-kildekoden å legge inn støtte for å deaktivere/aktivere den derfra for de som ønsker det IMO. Når jeg f.eks sitter midt i koding av noe, kanske sitter å scripter noe som har 15000 linjer kildekode, og som det rotehodet jeg er, er jeg ikke flink til å ta notater, og belager meg på å ha informasjonen liggende i hodet. Men da er jeg også avhengig av så lite forstyrrelse som mulig, ofte må jeg vente med å gå på do i frykt for å glemme hva jeg kodet før jeg gikk hvis det er komplisert kode. Hvis jeg da programmerer noe, f.eks driver-basert som er avhengig av en restart av systemet, så er det å reise meg opp i mellomtiden og fikle med å åpne lokket bare for å forhindre at den ikke slår seg av etter reboot nok til å forvirre det stakkars lille hodet mitt. Andre eksempler er hvis folk har f.eks den bærbare gjemt under bordet, eller vanskelig tilgjengelig, og baserer seg på en ekstern skjerm på veggen, et trådløst tastatur og trådløs mus for å sitte å surfe i all latskap i sofan i stua uten å måtte ha den bærbare i fanget, så kan det også være irriterende å måtte reise seg, dra frem maskina fra skjulestedet sitt bare for å kunne restarte den ordentlig. Jeg tilhører den andre kategorien superlate mennesker også, som liker å det pent, ryddig, ingen ledninger, og alt så godt skjult som mulig i stua mi sålenge jeg er hjemme. Hvor jeg da kan dra med meg maskina når jeg må ut til en kunde, da er det greit med bærbar, og greit å ha alt i samme boks så jeg slipper å f.eks flytte data mellom den bærbare og evt en stue-barebone mini-pc. Når det gjelder hvorfor den ikke restarter: Scenario: Skjermlokk-bryters funksjon er jo ikke bare å skru av internpanelet på laptopen, men også å slå den av eller sette den i sleepmode når lokket lukkes. I Windows kan dette styres med highlevel-mode drivere, men ved maskinoppstart er jo ikke noen drivere lastet, dermed slår maskinen seg somregel av hvis man f.eks lukker lokket rett etter oppstart selvom ekstern monitor er koplet til. Med andre ord, maskinen er lukket, man bruker ekstern skjerm, og man gjør kanskje noe som krever en restart, man velger så restart av maskinen, den går ut av windows, restarter og gjør klar til ny warm-boot, når det skjer, merker maskinen at lokket er igjen, tror den da skal skru seg av, og skrur seg dermed av, det er irriterende. Kanskje ikke så mye "arbeid" , men veldig irriterende. Kan jo sammenlignes med å si for 20-30 år siden "Er det så utrolig mye arbeid å gå 2 meter bort til TV'en for å skifte kanal?" før fjernkontroller til TV'er tok av for fullt i markedet. Alle kan sikkert kjøre baklengs, betyr ikke at det er noe lurt å gjøre det vanskeligere for seg selv når det kan gjøres enklere. Desutten kan rask avslåing på den måten rett etter BIOS-bios eller mitt i f.eks OS-loading skade hardisk(fysisk) eller filstrukturer(softwaren). Dette er ikke en "mangel", det er en bug/feil som ikke er bra for systemet eller maskinen i gitte situasjon. Og det er mange som har sittet med ekstern skjerm til en lukket laptop og vært i situasjoner de skal restarte og maskina da bare slår seg av 2 sekunder etter oppstarten og dermed opplevd å få feil i filstrukturen, problemer med å laste Windows fordi f.eks prefetch filer har blitt skadet men ikke slettet. En person som f.eks da har lite IT-kunnskaper får da en unødvendig hodepine, og bir dermed avhengig av å få hjelp somregel av noen med teknisk innsikt for å rette opp i det. Kan sikkert bare søke her i forumet, så vil du få opp poster fra folk som på merkelig og uforståelig vis plutselig har fått 1-2 minutter loadetid i Windows etter en restart som ikke gikk helt som ventet etter en software-installasjon osv. Sikkert noen av de som er offer som overnevnte situasjon uten å helt være klar over det. (Spekulasjon fra min side.) Bare fordi enkelte liker å kunne spille på en bærbar også, betyr ikke at de er bare opptatt av spill. Det kan også bety at de f.eks spiller mindre enn de fleste i forhold til hva de bruker maskinen totalt, men at de bruker maskinen så mye, at tilogmed det lille de spiller blir mye i forhold til en som kanskje bare bruker data 2-3 timer om dagen totalt. Hvorfor skal man ta til takke med maskiner man IKKE kan gjøre det meste på i dag når det finnes maskiner som man KAN gjøre det meste på, inklusive spilling, til samme pris som alle de maskinene som IKKE kan gjøre det meste? Det er jo ikke særlig god økonomi, man burde jo ta seg litt tid til å faktisk få mest mulig ut av kronene sine. Det er ihvertfall min personlige mening. Jeg er avhengig av å ha en maskin som er så rask som mulig uten at det går på noen stor bekostning av støy og varmeutvikling gjennomsnittlig/kontinuerlig. Centrino-løsningene er somregel perfekt til dette, sålenge den utstyres med er rimelig greit GPU-kort og holder en viss standard. Mens jeg er her, selvom det har ingentnig med saken å gjøre, apekatt er et veldig merkelig ord, kom på det i sted. "ape" er jo ape/monkey/"apes" , det er jo greit, men skjønner ikke hva "katt" eller katter har med aper å gjøre. Lurer på hvem som fant opp det ordet for aper. Karmacom Lenke til kommentar
AC7 Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg tror ikke f.eks 9600 med 64mb ram ville kunne klare noen nyere spill greit, men da igjen, jeg har ikke testet det. Som du ser så spør han f.eks om "Er det noen skermtyper som egener seg bedre til spill enn andre?". Han spør vel om det om en grunn og det er vel 9700 128mb som er det "beste" med mindre du skal ha Dell sin slepbare 9100 med 9800 256mb. Og det med at det med den eksterne skjermen. Jeg forstår litt bedre hvorfor du vil ha det sånn, men personlig synes jeg ikke det kunne få meg til å velge bort en maskin, men da igjen så bruker jeg ikke en ekstern skjerm så jeg får ikke det problemet. Om jeg finner en skjerm her i huset som ikke er koblet til noe skal jeg prøve på min(acer ferrari 3400) bare for moroskyld. Av nysgjerrighet, og ikke ta det negativt ment(hvis det går ann). Hvor ofte er det egentlig du restarter pc'n? Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Jeg tror ikke f.eks 9600 med 64mb ram ville kunne klare noen nyere spill greit, men da igjen, jeg har ikke testet det. Som du ser så spør han f.eks om "Er det noen skermtyper som egener seg bedre til spill enn andre?". Han spør vel om det om en grunn og det er vel 9700 128mb som er det "beste" med mindre du skal ha Dell sin slepbare 9100 med 9800 256mb. Og det med at det med den eksterne skjermen. Jeg forstår litt bedre hvorfor du vil ha det sånn, men personlig synes jeg ikke det kunne få meg til å velge bort en maskin, men da igjen så bruker jeg ikke en ekstern skjerm så jeg får ikke det problemet. Om jeg finner en skjerm her i huset som ikke er koblet til noe skal jeg prøve på min(acer ferrari 3400) bare for moroskyld. Av nysgjerrighet, og ikke ta det negativt ment(hvis det går ann). Hvor ofte er det egentlig du restarter pc'n? Rundet Doom III og HL2 med RM 9650 64MB på en 1.7Ghz Centrino-maskin i 1024x768, litt under medium FX instillinger, på rundt 40-50FPS. Med RM 9700-128MB i 1024x768 2ghz centrino kjører HL2 i rundt 80FPS med fulle effekter ca. Restarting: I begynnelsen av maskinoppsett, første uka, ofte, mye. Når jeg er på oppdrag, også ofte, par ganger om dagen. installerer/deinstallerer mye rart av programmer osv til forskjellig grafisk bruk. Til daglig ellers når jeg har fri, veldig sjeldent. Egentlig mere viktig rent prinsipielt, og som en tvangsplage, så er bare tvangstanken om "could have,would have, should have" ille nok for stakkarer som meg. Prinsipielt i at flere valg er alltid bra (i den sammenhengen der). Det KAN legge det inn, hardware støtter det allerede, tar 5 min å kode inn hvis man har kildekoden og tekniske blueprinten til et hovedkort, så hvorfor da ikke bare gjøre det. Karmacom. Endret 9. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
gsn Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Har en ibm thinkpad (ca 6mnd-1år gammel) som familien bruker, den er som regel koblet til en "stajonær" skjerm, da kan jeg lukke laptopen og restarte den, og den starter da helt normalt.. kan hende det er noe med denne posten jeg har misforstått pga jeg er skrekkelig trøtt nå.. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Har en ibm thinkpad (ca 6mnd-1år gammel) som familien bruker, den er som regel koblet til en "stajonær" skjerm, da kan jeg lukke laptopen og restarte den, og den starter da helt normalt.. kan hende det er noe med denne posten jeg har misforstått pga jeg er skrekkelig trøtt nå.. IBM har alltid vært flinke med de tingene siden begynnelsen av 90 tallet. Men muligens den er hooket opp til en dockingstation / portreplikator, allikevel tviler jeg ikke på om IBM har automatisk detection av esktern skjerm også uten port-replikator og dermed ikke slår av maskinen ved reboot når den er lukket. Har alltid likt IBM bortsett fra utseendet på dem, noe de fleste er uenig med meg i tror jeg, jeg vet... ..ang. utseendet altså.. Karmacom Lenke til kommentar
gsn Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Liker IBM'n pga den er temmlig stillegående og solid som bare juling, dog blir den litt tung.. Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 jeg kom over denne https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=75834 når jeg så etter bærbar. jeg har ikke testa den eller no, men specsa ser meget fine ut. P-M 1.7 1gb ram 9700 256mb 15.4" WSXGA+ (1680 x 1050) til 14.832,04 ,- Det må jo være mye pce for pengene. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Ja var å titta på VEGA modellene her om dagen, ikke dårlig pris. Og RM 9700 med 256 MB, selvom det neppe har så mye å si på FSB400 buss på en bærbar, bussen på maskinen er ikke rask nok til å kunne utnytte så mye GPU minne raskt nok, men kjekt å ha endog. Eneste jeg skulle ønske med denne var 2.0Ghz P-M og visst nøyaktig hva slags DVD-RW det er snakk om. Stusset litt på denne: ACPI 1.0b (dvs støtter ikke ACPI-mode 2/3 som sleep to RAM?). 855GME chipset istedet for 855PM. Tittet litt på Intel-sidene over tekniske forskjeller på PM og GME, må titte litt mer. Karmacom Endret 9. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 men er det en pc å statse på`? er det god kvalitet på VEGA, og duger itbutikken.no? og blir den levert med dansk tastatur(er det forskjellig fra norks?)? er det no problem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå