pcp160 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg driver med litt laging av musikk (veldig hobby sådan..) og har pr idag et Creative SB Audigi LS (Tror det er Audigi 2, men i alle fall står det LS i Dxdiag) Jeg bruker Cakewalk til gitar også har jeg et keyboard koblet til 15pin midi inngang på lydkort i tillegg. Jeg begynner og innse at jeg begikk en aldri så liten tabbe da jeg kjøpte lydkortet. Lydkvaliteten er mer enn god nok etter mine krav, men hovedårsaken til pci lydkort (isteden for Realteck på hk) var for å få ned latency. Den er jo ikke helt håpløs, men setter jeg forsinkelsen der jeg vil ha den krasjer, eller skurrer det veldig. Det jeg har sett i ettertid er at mitt kort tilsynelatende ikke støtter ASIO 2.0, som vel hadde vært å foretrekke til mitt bruk. Jeg ser nå at man for en rimlig penge får feks Audigi 2 ZS, som ser ut til og støtte bla ASIO 2.0. Men på bildet ser jeg ikke noe 15 pin midi, og det står på Creative's sider; "15-pin MIDI / Joystick port extension header" Hva betyr dette? Og er det noen som har erfaring med ASIO 2.0, som kan bekrefte at det gir bedre (lavere) latency? Er som sagt ikke ute etter proff utstyr, men finnes det noe bedre i 1000 Kr's klassen, vil jeg gjerne høre om det Lenke til kommentar
amplitude Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Du bør tenke på Asio2.0 støtte. I 1000kr klassen er det ikke så mye å velge i. Du kan jo begynne med denne linken....... Grunnen til at jeg tipser om det er at jeg selv har et EMU1820 med 8 inputs og har en latency helt ned til 2ms og EMU 0404 har samme DSP-chip som 1820. Er meget fornøyd med dette. EMU 0404 har mange like specs som 1820..... 32 kanaler hardwaremixer DSP Realtime-effekter! Liten eller ingen belastning på CPU. Lav latency med ASIO2 24bit -96khz kvalitet. 2 stk vanlig jack innganger/utganger Optisk inn/ut og Midi EMU sine kort er lagd sammen med Pro-avdelingen til Creative. Prisen virker overkommelig.... Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Hvor lav latency er du ute etter? Det finnes uavhengige drivere for Live/Audigy/Audigy 2 som er laget for musikkbruk. (http://kxproject.lugosoft.com) Jeg bruker ikke driverne for å lage musikk selv, men de skal visst støtte ASIO latency ned til 5,33 ms. En av grunnene til at driverne ble startet opp var visst at EMU, som eies av Creative, har brukt de samme brikkene som brukes i Live og Audigy seriene på sine egne kort med bra resultat. Edit: Ved nærmere ettertanke ser jeg at du har et Audigy LS. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke LS bruker den brikken, noe som godt forklarer hvorfor du har trøbbel med å få til lav latency. Det skal stå noe om det på siden jeg linket til, eller i hjelpeforumet deres. Endret 8. januar 2005 av Exiter Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Takk til dere begge! Det første jeg må gjøre nå er da og finne ut eksakt hva jeg har idag. Når det gjelder hvor mye latency, vet jeg ikke helt, men pr idag ligger den vel på godt over 60ms med gitar, (får den endel lavere ved midi) og det innebærer at jeg må ta opp uten og høre lyden jeg faktisk tar opp, og går dermed glipp av FX effekter i Cakewalk. Lyden jeg hører, er den som kommer ut av min gitarboks. Har klart og stille ned i 10ms, og det er etter mine krav "ikke hørbart", problemet er at jeg altså ikke kan bruke den innstillingen fast. Men det betyr at ifht latency er Begge forslagene godt innenfor det jeg inbiller meg er bra nok. Forslaget til amplitude ser jo ut til og være veldig bra til musikkarbeid. Men jeg sliter litt med "ja takk begge deler" her nå, etter og ha hatt det Audigi kortet en stund har jeg jo blitt glad i 5.1 lyden og EAX til spill, film og denslags... med "EMU 0404 " må jeg vel si fra meg det godet. Da sitter jeg med 2 spørsmål igjen; 1. Er det sannsynelig at jeg vil høre forskjell på 5,33ms og 2ms ,er det evnt vesentlig mer feedbackproblemer eller annet? (Jeg syns som sagt 10 ms hørtes fint ut, men har ikke fått testet det skikkelig.) 2. Vil det kunne være en fornuftig løsning og bruke "Realtech 8 channel high definition audio" på mitt Asus P5GD1 hovedkort til 5.1 tingene, dvd, spill, win osv, eller evnt og bruke det kortet jeg har idag til det, men da sammen med EMU 0404 til musikkarbeid? Lenke til kommentar
amplitude Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Da sitter jeg med 2 spørsmål igjen;1. Er det sannsynelig at jeg vil høre forskjell på 5,33ms og 2ms ,er det evnt vesentlig mer feedbackproblemer eller annet? (Jeg syns som sagt 10 ms hørtes fint ut, men har ikke fått testet det skikkelig.) Ikke problem å bruke 7 eller 10 ms latency. Ikke hørbart. Bruker selv 7ms til alle innspillinger. Bruker ofte mye realtimeeffekter og mange spor, og unngår å presse systemet med 2ms. EMU 0404 støtter også VST-effekter i realtime. Sjekk ut driverne EXITER foreslo og se om du kan bruke lydkortet du har. Ellers tror jeg ikke det er noe i veien for å kjøre to lydkort der du bytter mellom disse etter behov. Tror det kan være lurt å sjekke litt på følgende forum når det gjelder 0404: Forum for Emu 0404 og kansje denne tråden..... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 amplitude Skrevet 09/01/2005 : 01:26 Ikke problem å bruke 7 eller 10 ms latency. Ikke hørbart. Bruker selv 7ms til alle innspillinger. Bruker ofte mye realtimeeffekter og mange spor, og unngår å presse systemet med 2ms. EMU 0404 støtter også VST-effekter i realtime. Sjekk ut driverne EXITER foreslo og se om du kan bruke lydkortet du har. Ellers tror jeg ikke det er noe i veien for å kjøre to lydkort der du bytter mellom disse etter behov. Tror det kan være lurt å sjekke litt på følgende forum når det gjelder 0404: Forum for Emu 0404 og kansje denne tråden..... Der ja, supert, (er det i det hele tatt noe det ikke finnes et forum for...?)Da skal jeg titte litt mer på dette. Det virker jo som du driver litt med dette, og da ser det ut til at mine observasjoner med 10ms er riktige. Akkurat nå er defoult innstilling ved gitar- bruk 240ms!, da snakker vi snarere EKKO enn latecy. Har prøvd såvidt og veksle mellom Realtech på mitt HK og Audigi, uten at det har gitt noe blåskjerm eller andre problemer, men har ikke fått hørt hvor mye dårligere lyden egentlig er (har altså heller ikke så høye krav, men hadde vært koselig å beholde lyd i alle høyttalere ved feks film) Skal lese litt mer, takk for gode svar så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå