Gå til innhold

Gammelt, solid og brukt vs D70 etc.

Anbefalte innlegg

Er litt på utkikk etter kamera for bruk mot actionbilder, og har så langt sett litt på D70. Men har også sjekket ut litt bruktforum i det siste, og ser f.eks Canon Eos-1d rundt 9-10000. Dette er jo et kamera som er relativt rått med tanke på fokus og actionbilder, og er i tillegg bygd som en tank i forhold til D70 som er i store deler plast.

Tenkte derfor å høre hva andre synes om disse to alternativene, sett bort fra oppløsningen og prisen, hvilke andre grunner burde man ha for å kjøpe D70?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, er det jeg tenker litt på og, men har ikke råd for øyeblikket, men bruker desto mer tid på å prøve å bestemme meg, kommer nok til å handle om en måned eller to, og vil derfor gjøre litt undersøkelser først før jeg handler.

En sentral faktor i å velge speilrefleks ovenfor et bedre kompaktkamera er at jeg vil bruke det til å ta actionbilder, og da jeg også vil benytte det en del under skikjøring tenkte jeg det kan være kurant å velge et kamera som er bygd solid og som holder unna snø under lengre tids eksponering ovenfor værgudene :)

Eller har det skjedd såpass dramatiske endringer i utviklingen av bildebehandling og signalalgoritmer i kameraene at et D70 vil kunne ha dramatiske fordeler ovenfor et 1D på dette feltet?

Vet jo at det er snakk om 4MP vs 6,2MP, men så langt har jeg klart meg med 4MP, og jeg synes ærlig talt ikke at et 4MP 1D er et dårlig steg inn i speilrefleksverdenen, selv om jeg har et eldre Nikonkamera med et rimelig objektiv liggende som jeg ikke vil få bruk for...

En annen ting er nettopp optikken, er de fleste objektiv som selges i dag kompatible med dette kameraet, eller har det skjedd utvikling her? Vil jo være kjipt å satse på et system som er ute av produksjon om noen år.

Lenke til kommentar

Når det gjelder objektiver, kan jeg ikke si så mye om hvordan det står til med Nikon, men i forhold til canon vil du kunne bruke alle EF objektiver også i fremtiden. Canon har kommet med en ny fatning (EF-S) som er laget for digitale kameraer. 1D er ikke kompatibelt med denne fatningen, (Kun 20D og 300D), men jeg anser ikke dette som et problem, da de proffesjonelle objektivene fra Canon (L-glass) er EF fatning. Samt at for EF finnes det utrolig mange alternative objektiver fra både Canon, Sigma og andre 3-parts produsenter.

Når det gjelder bildebehandling og signal-algoritmer er vell dette ikke så viktig. Det er jo hastigheten på kameraet samt den endelige bildekvaliteten som virkelig betyr noe!?

Du sier du har klart deg med 4MP fra før? Regner med dette var med et kompaktkamera? Du vil da se at dette digitale speilreflekskameraet vil kunne tilby deg en helt annen bildekvalitet enn det et 4MP kompaktkamera vil gi!

En annen ting som er en fordel, er vertikalgerpet som er innebygget i 1D. Det finnes nemlig ikke vertikalgrep til Nikon D70! Vertikalgerpet er fantastisk i forhold til portrettfotografering, samt at det fungerer som en motvekt når du har på tunge objektiver!

Tilkobling til pc kan gjøres via firewire!

Hastigheten er 8 bilder pr sekund i optil 21 bilder.

Jeg anbefaler absolutt dette kameraet! Det var superbra da det kom, og selv om utviklingen går videre, er det et skikkelig godt kamera enda!

Har lagt med en link til en test av 1d fra Dpreview

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar

Optikken er den samme, begge bruker EOS-systemet. Og lite tyder på at dette systemet vil byttes ut med det første.

Det skjer utvikling hele tide, og jeg vil tro at 1D har en brikke som gir mer støy, spesielt ved høyere ISO'er. Jeg vet ikke, men ville bli veldig overraska om det ikke var tilfelle.

Og det du bør sjekke er tall på hvor mange bilder per sekund kameraene klarer, og spesielt hvor lange serier de kan skyte før de må vente mens kameraet skriver til bildebrikken.

Lenke til kommentar
Optikken er den samme, begge bruker EOS-systemet. Og lite tyder på at dette systemet vil byttes ut med det første.

Det skjer utvikling hele tide, og jeg vil tro at 1D har en brikke som gir mer støy, spesielt ved høyere ISO'er. Jeg vet ikke, men ville bli veldig overraska om det ikke var tilfelle.

Mener du at 1D og D70 bruker den samme optikken? Eller er det at EF og EF-S er det samme? Det er nemlig forskjellig!

Ved fotografering over 800 iso er det en del støy! I en skibakke er vell dett ikke et problem da du kan fotografere med veldig lav iso. Det er ikke et problem generelt, da man som regel har lys nokk og kan fotografere med lav iso.

Lenke til kommentar

Et mulig problem er at det veier over dobbelt så mye som et nytt tilsvarende kamera, det er nok til at det er ubrukelig for mange.

Det har lite støy, men på høy ISO så ser det ut til å ha noen stygge striper som gjør bildene relativt ubrukelige.

Du får et brukt kamera med et brukt batteri som kan vise seg å bli litt dyrt i lengden.

Om det er verdt å satse på kommer an på hvilke behov du har. Siden du spør så msitenker jeg at du ikke vet helt hva du trenger og da ville jeg tenkt meg om før jeg kjøpte et enormt stort og godt brukt kamera til 10 000.

Lenke til kommentar
Et mulig problem er at det veier over dobbelt så mye som et nytt tilsvarende kamera, det er nok til at det er ubrukelig for mange.

Hvilket nytt kamera veier mindre, og kan ta 8 fps til den prisen? Dessuten er det ikke mange kamera som har pakninger og tetninger som gjør det skikkelig sikkert i forhold til elementene!

Ja det er et tungt kamera, og man bør overveie hva man har bruk for. Det med støy er på over 800 iso!

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar

Mener du at 1D og D70 bruker den samme optikken? Eller er det at EF og EF-S er det samme? Det er nemlig forskjellig!

Whoops, ser jeg var litt for kjapp med å uttale meg. :blush:

Kjenner ikke til EF-S. På tide å Google litt.

Edit (etter Googling):

OK, men tap av muligheten til å bruke EF-S ser ikke ut som noe stort tap. Ikke noe større tap enn om man skulle kjøpe 1Ds MK II eller 1D MK II. Regner med det er fordi disse har større brikkeareal at EF-S ikke er brukbart her. Noe som igjen betyr at kjøper man EF-S objektiv, så kam ,am risikere å sitte med ubrukbar optikk når man oppgraderer hus seinere.

Litt rart at 10D ikke er kompatibel, når 300D er det.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Hvilket nytt kamera veier mindre, og kan ta 8 fps til den prisen?

Alle nyere kamera tar like bra elle rebdre bilder og veier halvparten. 8 bilder pr sekund er ikke et krav, hvis det var det så hadde ikke perbl trengt å starte denne tråden.

Dessuten er det ikke mange kamera som har pakninger og tetninger som gjør det skikkelig sikkert i forhold til elementene!

Hvor sa jeg at de hadde det?

Ja det er et tungt kamera, og man bør overveie hva man har bruk for. Det med støy er på over 800 iso!

Akkurat det jeg sa ovenfor.

Lenke til kommentar
Dessuten er det ikke mange kamera som har pakninger og tetninger som gjør det skikkelig sikkert i forhold til elementene!

Hvor sa jeg at de hadde det?

Sa ikke at du sa det, men han skulle bruke kameraet i f.eks en skibakke, og da er det absolutt en fordel! Noe tilsvarende finner man ikke på rimeligere kamera i dag! Jeg poengterte at det var mere værbestandig og solid bygget i forhold til f.eks d70!

Og senere bekreftet jeg bare at det var tungt som du hadde sagt, og var enig i at at burde overveie om han hadde bruk for det...

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar

Takk for svar (og litt krangling :) )

Vet i grunnen ikke hva jeg trenger, da jeg nok tror at D70 også vil være bra nok, men grunnen til at jeg spurte var at jeg ville ha litt feedback på grunner til å ikke kjøpe et brukt 1D i forhold til D70. Siden 1DsII også bruker samme objektivfatningen, skulle det kanskje ikke være grunn til å tro at dette er system som vil bli pensjonert iløpet av kort tid, siden det nok fortsatt er mange fotografer som starter på dette systemet? Vertikalgrepet er jo også helt klart en fordel, selv om jeg ikke er sikker på om dette er en veldig viktig fordel for meg.

Er jo godt mulig at D70 også er tett nok til å brukes utendørs, men poenget er vel at 1D er et av mest solide og raskeste kameraene på markedet, og derfor er svært attraktivt for å skyte bra actionbilder (såfremt man har optikk som holder). Men er litt skeptisk til støynivået, dpreview kommenterer jo dette som et forholdsvis alvorlig problem på et kamera av denne typen, tydelige striper ved høyere isoverdier på mørke områder er ikke akkurat noe som er attraktivt, men spørsmålet er hvor mye man vil bruke kameraet på denne måten.

Endret av perbl
Lenke til kommentar

Du kommer til å erfare at vertikalgrep er en bra ting! Har skutt en stund med det nå, og hvis jeg da tar det av (Bruker Canon 10D selv) så føler jeg meg handikappet!

Du får mye annet fint utstyr på f.esk foto.no sitt bruktmarked! Se deg godt om før du kjøper! Har du muligheten, så prøv kameraet og se/kjenn selv! Det finnes jo en del gromme nikon også å få kjøpt!

Lenke til kommentar

Joda, men problemet med 300D er at det på langt nær er like raskt, er vel en del tregere enn D70 også. Cluet er at jeg regner med å få råd til kamera til rundt 10000 pluss optikk, og er derfor jeg tenkte å gjøre en grundig research på kamera først, og som sagt tidligere, så er evne til å tåle juling samt fokusytelse og fps relativt høyt oppe på ønskelisten min.

Lenke til kommentar

Det beste alternativet til 1D i denne prisklassen er vel 20D. "Bare" 5fps men bra følgefokus. 20D er ikke vann/støvsikret men vesentlig mer kompakt og gode egenskaper ved høy ISO. Har innebygd blitz, men tåler vesentlig mindre juling. (I samme klasse som D70). 1D kan du derimot bruke til å slå ihjel moskus med.

Husk at 1D er svært mye tyngre og ikke har innebygd blitz (tror jeg). Stikk innom en butikk og sjekk ut en 1D MkII eller 1Ds MkII så får du iallefall en peiling på om størrelse er ok. Til innebilder så er det et must å kjøpe en ekstern blitz.... som ikke akkurat gjør kameraet mindre ;)

1D kan virkelig være et bra alternativ for deg, men du bør sjekke behovet ditt nøye. Dumt å ha et kamera du ikke orker å dra på...

Vet ikke om det trengs noen oppklaring her ang. EF/EF-S: EF er den vanlige EOS-standarden for linser. Alle EOS-kamera kan bruke EF-linser og vil nok kunne det i laaaang tid framover. Disse linsene dekker inntil 35mm negativ og kan brukes på EOS-filmkamera, fullframe chipkameraene (1Ds serien), 1,3x crop kameraene (1D-serien) og på 1,6x crop kameraene (de billigere EOS DSLR'ene som f.eks 10D, 300D og 20D)

EF-S er en ny standard som bare kan brukes på 300D, 20D og sanns på videre generasjoner av 1,6x crop kameraer. Disse linsene er primært utviklet for at brukere av 1,6x crop EOS kamera kan få skikkelig vidvinkel til en "rimelig" penge. EF-S linsene dekker ikke nok av sensoren til at de kan brukes med 1,3x crop eller større sensorer. De vil dermed sanns ikke være kompatible med neste generasjons 1D/1Ds serier fordi disse bruker for store sensorer.

Fremtiden til denne standarden er fortsatt uviss. 10D og eldre EOS DSLR kan IKKE bruke EF-S ene og alene fordi kameraet ble lansert før EF-S så dagens lys. Linsene passer ikke på kameraet rent fysisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...