Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piggfritt eller piggdekk?


Zeph

Anbefalte innlegg

Kva kjører folket på?

 

Alle som har piggfritt eg har snakka med har brukt det i alle år og kjem seg gjennom vinteren kvar gong utan problemer, mens andre sverger til piggdekk.

 

Vintrane blir jo mindre og mindre her i landet og det er helst meir regn enn snø og piggdekk + masse regn = dårlig har eg høyrt.

 

Korleis er forskjellen på pigg\ikkje pigg på nullføre og frost når det har regna dagen før for så å fryse på om natta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører pigg av den enkle grunn at det fulgte nesten nye piggdekk med bilen min da jeg kjøpte den. Skulle jeg ha valgt nå, imidlertid, hadde det blitt piggfritt. Pigg er bedre ti dager i året, og her nede på det blide sørland kommer man seg gjerne frem uansett.

Lenke til kommentar

Men om det er mye regn vil det og si mye is....

 

Har ikke hatt lappen altfor lenge, men etter et par ganger i bil med piggfritt har jeg funnet ut at jeg kommer til å holde meg til pigg. Piggfritt er altfor dårlig på is, underkjølt regn osv, da har ikke piggfritt en sjanse...og ja snakker av erfaring her. Ble faktisk positivt overaska når jeg prøvde piggfritt, men nedturen kom når jeg måtte forsere speilblank is noe som av og til er forholdene ut av innkjøringa hjemme.

Lenke til kommentar

Egentlig litt rart at noen kan prate av erfaring ang. piggfritt når de ikke har hatt lappen så lenge..? :)

 

Kjører nå på piggdekk på Sebringen, egentlig ikke mer enn fordi jeg tester dem. Neste vinter er planen å teste noen nye Kleber og Cooper piggfrie dekk - blir spennende å se hvordan disse fungerer. Kjører også på noen 20" piggdekk på en Chevrolet Silverado HD2500 her nå, også for å teste hvordan disse er (obs.. 20" piggdekk... 20 tommer).

 

Erfaringsmessig (har testet sikkert 40 forskjellige vinterdekk) merker jeg "liten" forskjell med tanke på fremkommelighet - så fremst man er klar over hva slags dekk man kjører på. Blir omtrent samme hysterien med trekk frem eller bak på en bil. Kjører man helt normalt, går alt.

Lenke til kommentar

Sånn som denne vinteren har vært hele tiden så er det ikke noe vits å bruke pigg, men ulempen med piggfritt er som en nevte her oppe, den slipper ned veien, også asfalt, så veien blir glattere hvis alle hadde kjørt piggfritt. Piggene gjør asfalten litt grovere sånn at det blir bedre grep.

Lenke til kommentar

Har kjørt pigg og piggfrit, samt dekk med sand i. Sanddekkene har overrasket enormt, man hører at det er noe som graver ned i isen og de klarer seg minst like bra som piggdekk når det er blankis ute.

 

Forøvrig har jeg ingen problemer med å kjøre piggfritt, alt koker ned til hvordan man kjører.

Lenke til kommentar

Har kjørt bil i 7-8 år nå, og alltid pigg frem til november i fjor da jeg fikk meg en ny bil med nye piggfrie vinterdekk, og sier bare en ting.

Fy F¤%& for noe dritt.

Den vinteren som er på sørlandet er ikke egnet for piggfrie, snø, regn, is, snø, regn, is osv.

 

ABS'en slår jo inn i samtlige nedoverbakker med litt is i. Trenger såvidt å trykke på pedalen, så her blir det piggdekk igjen fort som juling.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
Egentlig litt rart at noen kan prate av erfaring ang. piggfritt når de ikke har hatt lappen så lenge..? :)

 

Erfaringsmessig (har testet sikkert 40 forskjellige vinterdekk) merker jeg "liten" forskjell med tanke på fremkommelighet - så fremst man er klar over hva slags dekk man kjører på. Blir omtrent samme hysterien med trekk frem eller bak på en bil. Kjører man helt normalt, går alt.

Har tilbakelagt mellom 25000 og 30000km bak rattet etter ett år med lappen noen erfaringer plukker man da opp.

Tilbakela noen hundre mil i en leiebil med piggfritt av samme modell som jeg

kjører til vanlig med pigg. Det går helt bra så lenge man er klar over hva man kjører på av dekk, det er faktisk viktig å kjøre etter hvordan dekk man har, men selv om bilen har 4x4 så sliter man på is og litt oppverobakke eller nedover...

 

Trekk har mer enn nok å si når snøen laver ned....det er en grunn til at en del eldre taxier sliter med å komme opp de minste bakker, mens biler med trekk foran uten problemer kjører videre. Forsering av brøytekanter blir mye lettere med 4x4 :cool:

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv 240 med piggdekk, fordi det er nødvendig med piggdekk på Hadeland :)

opp fra garasjen våres, er det en liten bratt bakke, som ofte er helt isete.. Jeg har aldri hatt problemer med å komme meg opp, mens 2 andre biler vi har som har piggfritt, må ta fart og ofte 5-6-7 ganger før de kommer opp. HAr opplevd flere andre eksempler med dette og.

 

Kjørte en BMW 328iT oppover en glatt bakke, lå i 3 gir på lavt turtall, med piggfritt, plutselig glapp den og rompa kom sidelengs oppover veien. Helt uten forvarsel. det var litt skremmende..

Lenke til kommentar
Trekk har mer enn nok å si når snøen laver ned....det er en grunn til at en del eldre taxier sliter med å komme opp de minste bakker, mens biler med trekk foran uten problemer kjører videre.

Der tror jeg dekkene er den skyldige faktor. Kjører gammel RWD selv, og nå som jeg har nye piggdekk bak har ingen problemer med å komme godt frem. Kjører endel i en Golf II også(med nesten nye dekk), og den drar seg ikke noe spesiellt bedre fram enn Taunusn :love: min.

Lenke til kommentar
Jeg vil holde en finger på pigger ihvertfall.

 

Piggfritt@IS = :thumbdown:

Heh, skulle på Lidl idag med en kamerat. Han hadde piggfrie dekk og hadde parkert i en liten bakke, og under snøen lå det is. Masse is. Dytte hjalp ikke all verden, men til slutt fant vi noe grus vi la under og foran dekka, så det gikk til slutt.

 

Men jeg tror det hadde gått lettere om det hadde vært piggdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...