genstian Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 hei har en liten feil jeg har en mappe /home/Stian/Desktop/kode der lager jeg en test.cpp fil og leger inn: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout <<"hallo"<<endl; int stopp; cin >> stopp; return 0; } og i rotkonsoll (terminal): cd /home/Stian/Desktop/kode g++ -o test test.cpp eller g++ -E test test.cpp /bin/sh /home/Stian/Desktop/kode/test og da kommer hello opp men hvis jeg går til mappen og trykker på test så funker den ikke jeg bruker suse Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Dette er et terminalprogram og det kjøres nok, men du ser ikke output siden det ikke kjøres i en egen terminal. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 hvordan får jeg det til og kjøre i egen terminal da??? Lenke til kommentar
Steinbitglis Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 tror kanskje det er høyreklikk og kjør i terminal (for kde) det som helt sikkert fungerer er å lage en snarvei til programmet for snarveien kan du sette opp at den alltid skal kjøres i terminal. (også kde) Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Hva med å åpne en terminal, og kjøre det der? Edit: Kan ikke se noen måte å åpne programmer i terminal i konqueror, men man kan eksekvere shellkommandoer (ctrl+e). Hvis du skriver ./test i dialogen som popper opp bør du kunne se hva som skrives ut. Endret 8. januar 2005 av A_N_K Lenke til kommentar
genstian Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Hva med å åpne en terminal, og kjøre det der? Edit: Kan ikke se noen måte å åpne programmer i terminal i konqueror, men man kan eksekvere shellkommandoer (ctrl+e). Hvis du skriver ./test i dialogen som popper opp bør du kunne se hva som skrives ut. hvorfor har ikke linux (Linus) gjort slik at du kan se det utfor terminal når jeg trykker ctrl+E så får jeg se hva som skjer men ikke strive eks: int main() { cout <<"hva er 2*2"<<endl; int svar; cin >> svar; reeturn 0; } da kan jeg ikke skrive noe finnes det en mod eller noe Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Ser ikke helt hva du mener. Du skriver et program som kun skriver til og leser fra fil (standard inn/ut), dermed trenger du noe i andre enden som kan vise hva programmet ditt skriver og tilby input til programmet. En (virtuell) terminal tilbyr akkurat dette. Hva forventer du, at programmet ditt automatisk skal åpne et vindu? I Windows åpnes en terminal automatisk når man starter et konsollprogram, men det er fordi Windows skiller mellom konsoll- og grafiske programmer (Win32). Det fungerer ikke slik i Linux, men en mulighet kunne være å automatisk åpne programmet i en terminal. Jeg kan ikke se noen slik mulighet i konqueror, men som Styggentorsken sa går det nok å lage en snarvei hvor du instruerer at programmet skal åpnes i terminal. Du kan også lage et eksekverbart shell-script som åpner programmet ditt i en xterm: #!/bin/sh xterm -e ./test Husk at shell-scriptet må gjøres eksekverbart med chmod +x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå