Gå til innhold

Ny printeranbefaling - rimelig i drift

Anbefalte innlegg

Etter at min gamle HP Deskjet 930C har begynt å synge på sitt siste vers kunne jeg tenkte meg å investere i en ny printer. Dessverre for min egen del er jeg totalt uoppdatert på dette området, og kunne trenge litt veiledning. Jeg har følgende "krav" til printeren:

- Helst billig i drift (dvs. ikke bruke patroner/tonere som koster en formue, og kunne skrive ut mer enn 2 sider per patron).

- Forholdsvis rask (Ikke bruk 1 minutt per ark når det kun er tekst).

Printeren blir for det meste brukt til å skrive ut tekst og evt. artikler fra internett. I ny og ne blir kanskje et fotografi skrevet ut på fotopapir, men det er ikke så all verdens ofte. Dermed ser jeg ikke vitsen med å kjøpe den aller dyreste fotoprinteren.

Det viktigste for meg er at printeren kan skrive ut et rimelig høyt antall sider på overkommelig tid. Hvilken printer vil du anbefale for mitt bruk?

(PS! Printeren bør helst ikke være like stor som en kopimaskin, men liten og nett, samt helst grå/sølv/sort i fargen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha blekk eller laser? Fargelasere har etterhvert fått en ganske levelig prislapp, så det er kanskje noe å tenke på . Den store fotokvaliteten får du dóg ikke.

Men laserskrivere er i alle fall billig i drift. Min steingamle Brother HL-6 med 2,5MB RAM (jeg har satt inn ekstra, max. 4,5 MB), er utrolig gjerrig i drift. Kjøper tonerkassett hvert 2. eller 3. år, og den er ikke forskrekkende dyr heller. Til tekst og utskrift fra nettsteder er den overlegen. MEn bilder og grafikk (s/v 300 dpi) er ikke noe tess.

Det var litt off topic, men jeg vil anbefale en laserskriver hvis fotokvaliteten ikke spiller så stor rolle.

Lenke til kommentar
Du kan sjekke ut Canon Pixma IP4000, den er relativt rimelig, svart, og blekkpatronene er ikke så altfor dyre heller.

I tillegg er bildekvaliteten meget bra... ble overrasket når jeg så de første testprint fra denne printeren. Har den ikke selv, men selger den der jeg jobber. Prisen ligger nok på rundt 1500 kroner, men i forhold til billige printere, tjener du inn dette da blekkpatronene ikke er så dyre og varer relativt lenge.

I tillegg kan du printe direkte på CD-R og DVD-R som har printbar overflate.

EDIT : For øvrig feilpostet, så jeg flytter den.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Kjøper du IP4000R, som koster 1990,- får du samme skriveren, men den er trådløs (802.11b og g)!

Har denne selv, og synes det er en knallgod skriver!

IP4000 er relativt rask, har 2 ark-matere som kan velges via utskrift-manageren. Den har god kvalitet på foto og den kan skrive duplex (2-sidige utskrifter)!

Lenke til kommentar

Kar masse penger har du tenkt å bruke?

IP5000 har 1pl i staden for 2pl (som ip4000 har), den har også betre oppløsning.

Er det nokon som har sett utskrift frå begge desse to skriverane?

Der eg jobber, har vi kun ip 1500, 3000, 5000, 6000 og har hatt 8500.. :p

Men mangler ip4000 som mange snakker om.. :p

Lenke til kommentar
1pl og 2pl? Hva er det?

Prisen er ikke så viktig, men den skal være rimelig hensiktsmessig. De 1500,- som iP4000 koster virker som en grei investering.

Dette er dråpestørrelsen på 1 picoliter og 2 picoliter (vanvittig små mengder begge deler). IP5000 bruker med andre ord halvparten så store dråper, og har dermed høyere oppløsning. Jeg har studert noen bilder fra disse skriverne for å se hva forskjellen i dråpestørrelse gjør med utskriftene, og jeg må si at jeg omtrent ikke klarte å se forskjell.

Det har også vist seg i tester at IP4000 har marginalt høyere hastighet. Siden den også har lavere pris ville jeg valgt IP4000 framfor IP5000.

Selv valgte jeg Epson R800 da jeg bestilte skriver, rett og slett fordi jeg var lei av skrivere der jeg hadde problemer med å få riktige farger. Epson R800 er den skriveren som gir riktigst farger i forhold til originalen. Men skriveren er i en annen prisklasse enn IP4000, og egner seg ikke så godt til annet enn foto, så du må vurdere selv om den er noe for det. For meg stod det mellom IP4000 og R800.

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...