Gå til innhold

Printertrøbbel med fotopatroner

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått et merkelig problem med printeren min. Kanskje noen her har opplevd det samme? Jeg kjøpte en fotopatron til min blekkskriver, en lexmark z51 for en tid siden. Jeg forsøkte å bruke den, og kvaliteten ble bra. Siden lot jeg den ligge i en måneds tid før jeg brukte den igjen. Da ble fargene litt tamme, men fortsatt ble kvaliteten grei nok. Jeg tenkte jeg skulle få perfekt resultat igjen, så jeg renset patronen både ved bruk av programmet og deretter manuelt med en lettfuktet klut. (tenkte at det ville friske opp patronene igjen, i og med at de hadde ligget i en mnd (vel og merke forsvarlig pakket inn i egen holder for å hindre uttørking)).

Jeg installerte den nyeste printerdriveren, og gjorde alle de innstillinger som jeg har pleid å bruke tidligere. Jeg renset utskriftsdysene en gang til, og satte i gang med å printe på fotopapir igjen. Resultat: Bilder med helt feil farger, alt som på bildet er hvitt blir rosa, og rødskjæret går gjennom hele bildet. Det blir helt ubrukelig, og jeg kommer meg heller ikke tilbake til slik det var før jeg begynte å knote... Fargene er helt korrekte når jeg bruker vanlige patroner. Alt tyder jo på at det er noe feil med patronene, men hvordan kan en slik feil oppstå uten videre? Det er plenty med blekk igjen, så det skulle ikke være noe problem. Jeg har også testet ut å endre avanserte innstillinger der jeg kan stille metning og rødtone etc. Det blir bare enda verre uansett....

HJELP!

mvh

Jonia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det Hidden svarte, tror jeg er ganske riktig. Når fargepatronene er nye, ligger de vaakumpakket. Slik kommer det _ikke noe_ luft inn til patronen. Men selv om du pakken den forsvalig inn, er det ikke bra nok. Den patronen der er ødelagt og kan kastes. Husk på å aldri ta på der blekket kommer ut av patronen. Da overføres fettet fra dine fingertupper over på blekkdysen, og da virker den ikke lengre. Tror at det står en slik advarsel på blekkdysen når den er ny, rett og slett for å hindre det du gjorde. Kjøp ny, tipper det er beste løsning.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Jeg brukte den medfølgende tape'en til å dekke over dysene, og den er temmelig tett, men kanskje ikke tett nok allkevel. Men det som er rart er jo at jeg fikk et brukbart resultat etter at jeg hadde tatt patronen fram etter lagring første gang. Det er først dagen etter det igjen, at fargene krasjet fullstendig. (og det var etter at jeg installerte den nyeste driveren). Jeg skrev forresten litt feil i sted hva angår fukting av patronen, det gjorde jeg ikke, jeg bare tørket over med et tørt papirhåndkle, men det er kanskje feil det også?

Jeg skjønner ikke hvorfor patronen forandret seg slik over natta, men på den annen side, det kan jo ikke være noe annet enn patronen heller, i og med at de andre normale patronene skriver korrekte farger.

Tror ikke jeg bruker 550 kr på en ny patron som ikke tåler noe som helst! Da gir jeg blaffen, og printer med vanlige patroner, det blir jo grei nok kvalitet av det også så lenge jeg bruker fotopapir...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...