Lucifer 666 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Har noe hardware liggende her å lurte på å sette sammen til en pc og kjøre linux på den bare for å se hvordan det funker. Har aldri testet linux før og vet ingenting om det. Har alltid brukt WinXP. Men det skader jo ikke å teste noe nytt... Håper det finnes en distro som ikke er alt for vrien for en nybegynner innen linux. Specs blir ca: Intel "willamette" 2.0GHz møkka 512 ram En eller annen HD sikkert 40GB Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Mandrake Linux eller Übuntu ? Endret 8. januar 2005 av janfredrik Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 SuSE eller Fedora er greit sted å begynne. Mandrake er også greit å prøve, men husk at Mandrake har veldig mye bugs og ustabilt (ihvertfall min erfaring). Knoppix og SuSE har versjoner hvor du bare kan kjøre fra CD uten å installere på harddisk, men vær klar over at OS på CD er mye tregere enn å installere på disk. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?act=Sea...topics&hl=&st=0 tips: bla til side 2 el 3 Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Holder på å laste ned Mandrake 10.0 Er det flere som mener denne er full av bugs? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) har ikke prøvd mandrake, men har prøvd både ubuntu og fedora. Ganske greie begge to, selv om jeg innerst inne fremdeles er en vanilla debian mann Også: http://www.linuxguiden.no/ Endret 8. januar 2005 av Terrasque Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Holder på å laste ned Mandrake 10.0 Er det flere som mener denne er full av bugs? Jeg har bare god erfaring. Lenke til kommentar
smh Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Eg har brukt Mandrake ein del. Men har nå bytta til SuSE. Grunnen til bytte er vell eigentleg at eg syntest ein del ting er enklare i SuSE. Men det er vell bare ein vanesak. "Ulempen" med SuSE er at ein må instalere over internett, kan ikkje laste ned ISO. Rettelse: Kan laste med ISO av DVD på SuSE 9.2 Endret 29. januar 2005 av smh Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Har bare positive erfaringer fra Arch Linux! Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Mandrake bruker litt mer "bleeding edge" versjoner, derfor blir det av og til litt mer ustabilt enn SUSE. Fedora har jeg ikke brukt siden Core 1 (som jeg fortsatt kjører på en gammel laptop). Selv har jeg fått opp øynene for Ubuntu. På min maskin kjører Ubuntu mye mer stabilt enn noen av disse. Men det er litt mer jobb med Ubuntu fordi det ikke følger med så mye software "out-of-the-box" som det gjør på Mandrake/SUSE/Fedora. Du finner dog det meste et par museklikk unna i Synaptic. Poenget er vel at når du stiller et slikt spørsmål er du dømt å få minst 5 forskjellige svar Kjenner du noen som kjører Linux? Kan være en fordel å kjøre det samme som de eventuelt, så har du noen å spørre om distro-spesifikke ting. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Er det flere som mener denne er full av bugs? Har aldri opplevd at Mandrake har vært helt stabilt eller at alt virker. Hvis du vil prøve en annen distro etter Mandrake anbefaler jeg SUSE eller Fedora. Endret 8. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Laster du ned Mandrake, så bare prøv i vei. Få det opp, og lær deg et par ting. Har du først lært deg en linux-distro så er det lettere å lære en annen. Forskjellene sånn i GUI ligger mer mellom f.eks Gnome og KDE enn Fedora og Mandrake. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Specs blir ca:Intel "willamette" 2.0GHz møkka 512 ram En eller annen HD sikkert 40GB Hoved-maskina mi er 1.3 ghz med 640 ram. Og det holder egentlig lenge. *mumler noe om bortskjemte windows-brukere* Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) slett... Endret 8. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Er det flere som mener denne er full av bugs? Har aldri opplevd at Mandrake har vært helt stabilt eller at alt virker. Hvis du vil prøve en annen distro etter Mandrake anbefaler jeg SUSE eller Fedora. Jeg er av den oppfatningen selv. Har prøvd 9.2 og 10, men kan ikke si jeg er imponert. Jeg ville gått for SUSE, Debian eller Fedora. Debian er ikke så vanskelig som alle skal ha det til. Den nye installeren er oversiktelig og lett å bruke. Når systemet er satt opp, er det minst like lett å bruke som SUSE, Mandrake og Fedora Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Bare et hint: hvis du vil bruke Debian bør du _ikke_ spørre om hjelp på en Debian-IRC-kanal. Du blir flamet innen 5 sekunder hvis du bruker noe annet enn Woody. Endret 8. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Bare et hint: hvis du vil bruke Debian bør du _ikke_ spørre om hjelp på en Debian-IRC-kanal. Du blir flamet innen 5 sekunder hvis du bruker noe annet enn Woody. Hehe... Endret 8. januar 2005 av Svendheim Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Kvifor Mandrake 10.0 når 10.1 er ute? SUSE 9.2 kan eg anbefale. Ubuntu, Mandrake og Fedora kan også anbefalast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå