Gå til innhold

Kabler til VIVOkort for TV bruk, hva trenger jeg?


mariutn

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har ett ATI X800 PRO VIVO kort, kjøpt bulk. Har en veldig kort kabel med 2 composite(gule) og 2 s-video(svarte). Henholdsvis inn og ut. Samt en radionette 28' TV med 2 scart bak(AV 1 og 2) og 1 composite og 2 audio foran(AV 3) Har slike scartkontakter(fra psx og ps2) til å dytte i scarten hvor composite kan plugges i.

 

Målet er å få bilde både fra pc til TV og fra TV til pc.

 

Spørsmålene:

 

1. Min tv har bare scart og antenneinngang bak, kan jeg kun bruke composite da?

 

2. Kan man kjøpe scartkontakt med svideo på istede for composite? hvis dette er tilfelle, blir bildekvaliteten bedre da? kan man lese skrift? Hva slags problemer kan jeg støte på?

 

3. Er det mulig å sende og ta imot bilde fra tv samtidig? altså kjøre både VI og VO?:D dumt spørsmål sikkert....

 

4. Jeg har VIVO, betyr dette at jeg i verste fall må bruke begge scartinngangene for å få bilde til og fra TV?

 

5. Er det forskjellige composite/s-video kabler for inn(VI) og ut(VO)? Jeg må kjøpe enten s-video kabler eller composite kabler.

 

6. Hvis jeg mot all formodning skulle lykkes med nevnte målsetning, hva slags program trenger jeg får å se TV på pc-skjermen? Eller trenger jeg ikke noe?

 

Jeg har ikke bruksanvisningen til TV'en

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei, du kan bruke både composite og S-Video. Det finnes scart-overganger med begge tilkoblinger. For å få video fra TV til PC må du ha en scart-overgang med in/out-bryter. Disse finnes også hos de fleste elektronikkbutikker.

 

2. Som nevnt, finnes scartkontakter med begge. Bildekvaliteten blir litt bedre, men ingen revolusjon. Skal du kunne lese skrift, må du nok bruke "ekstra stor skrift" i Windows. Problemer, kommer ikke på noen :-)

 

3. Ikke begge samtidig nei. I så fall vil du jo få samme signalet inn til PC, som ut fra PC :ermm: Fungerer ikke videotilkoblingen på skjermkortet som både inn- og utgang da? Da går det jo ikke å ha to kabler i den samtidig...

 

4.Vil mene det mest vettuge er å ha én kabel, med én scartovergang i AV2. Kjøp scartovergang med "in/out"-bryter, så du kan sende signalet ditt både til og fra PC via denne.

 

5. Samme kabel inn og ut, de har ikke retning. Bare bruk en type, S-video er jo litt bedre.

 

6. Vet ikke :hrm:

 

Edit: svartovergang -> scartovergang.

Endret av thoering
Lenke til kommentar
3. Ikke begge samtidig nei. I så fall vil du jo få samme signalet inn til PC, som ut fra PC ermm.gif Fungerer ikke videotilkoblingen på skjermkortet som både inn- og utgang da? Da går det jo ikke å ha to kabler i den samtidig...

 

Videokoblingen, regner med det er den pluggen bak på skjermkortet du mener, vet ikke hva den heter, den under eller over DVI? uansett, kabelen jeg har til å plugge inn der har 4 i den andre enden, 2x composite og 2x s-video, altså 4 tilsammen, da må man vel kunne plugge i alle sammen? eller har jeg misforstått deg nå?

 

altså bruke enten begge composite, eller begge s-video, eller en av hver?

Endret av mariutn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
6. Hvis jeg mot all formodning skulle lykkes med nevnte målsetning, hva slags program trenger jeg får å se TV på pc-skjermen? Eller trenger jeg ikke noe?

* Det fulgte ikke med et capture program siden kortet støtter dette ?

* Har du Wxp kan du bruke Windows Movie Maker til å fange bilde.

* Evnt kan du feks bruke VirtualVCR (blant mange andre captureprogr.)

 

Mvh, Danny

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...