Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Økte bøtesatser igjen


Jon@s

Anbefalte innlegg

alexf: er det slik å forstå at det finnes to typer bilister i din verden?

Dere skriver at dere kjører under fartsgrensen. Hvis fartsgrensen er 60, kjører dere altså under 60.

 

Selv skrev jeg: "Det er ingen som forventer at du skal kjøre for fort."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, fartsgrensen er veiledende opp til og med den oppgitte farten. Det virker som om folk ikke helt har skjønt den delen.

 

Men hvis da fartsgrensen er fullstendig malplassert slik som jeg og mange flere oppfatter "miljø"fartsgrensen på Rv4 fra Grorud til Sinsen i Oslo, så vil ikke folk respektere den...

 

Det må være fornuftige forhold pisk og gulrot, årsak og virkning.

Lenke til kommentar

4200 kr for å kjøre "trimma" moped :dontgetit:

 

"Trimma" = Tatt ut plompering(man må det for å få fart på saken).

 

Ellers putrer man jo i 40 km/t, med 6 biler bak seg.

En skikkelig oppover bakke er det jo like raskt å springe opp, istedet for å kjøre moped med plomme.

 

Hørte også at politiet selv syntes bøtene var for dyre, de kviet seg med å sende ut bøter.

Kilde: VG.no

Lenke til kommentar
Hørte også at politiet selv syntes bøtene var for dyre, de kviet seg med å sende ut bøter.

Kilde: VG.no

ikke bare politiet som synes det er for drøyt, både Trygg Trafikk og NAF også..

 

sier seg selv att når disse 3 reagerer, da ER det for drøyt

Lenke til kommentar

Jeg synes at bøter har liten virkning. De er ei regning.

Synes bøter bør brukes til å finansiere "kurs"/foredrag der trafikkskadeofre f.eks. forteller om hvor lett ting kan gå galt, og hvor galt det går..

OG, I tillegg til det å få en bot, må de som blir tatt for uaktsom kjøring møte opp på et slikt "kurs"/foredrag som f.eks. kan være en kveld eller noe..

 

Men men.. Det betyr jo mer utgifter for den Norske Stat, og regninger og fotobokser har virket i alle år (jaaadaaaa! Vi har bare lært oss hvor kontrollene/fotoboksene er!)

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

å det værste er att det ikke finnes noe som helst bevis for att høyere bøter fører til mindre fart..

 

så hva er da vitsen med høyere bøter? jo, nemlig ei melkeku for staten.. slike rasshøl som dørum og de folka skulle ikke hatt lov til å drive med det de gjør

Lenke til kommentar
Uansett, fartsgrensen er veiledende opp til og med den oppgitte farten. Det virker som om folk ikke helt har skjønt den delen.

Det er stor sannsynlighet for at folk i nyere/bedre/sportslige (stryk det som ikke passer) biler synes det er greit å holde en høyere fart enn deg gjennom svinger og andre partier der du ikke kjører opp mot fartsgrensen. Dette fører til opphoping av biler, som igjen skaper kø.

 

En annen ting er at ingen speedometer er like. Det er ingen fasit på hvor mye feil hvert enkelt speedometer viser, selv om den allmenne oppfatning er 10%.

 

Med så mange feilmarginer og forskjeller er det praktisk talt umulig at alle bilene skal ha jevn fart. Forskjellene kan være store, uten at noen bryter fartsgrensen. Det fører somsagt til kø, og deretter irritasjon (hos noen. Og køkjøring fører til forbikjøringer.

 

Alle som har førerkort har en gang i tiden skjønt dette med fartsgrenser, ellers ville de ikke fått lov til å ha førerkort.

 

Derfor kan folk som i godt tro følger fartsgrensene bli oppfattet som sinker i trafikken. Dessuten er det ikke alle som føler seg like sikker i trafikken og gjerne tar det litt ekstra rolig.

 

Jeg har sett litt rundt og funnet svar på et spørsmål jeg stilte tidligere i denne tråden. Forelegg og bøter for andre straffbare handlinger i sammfunnet har ikke gått opp like mye som forelegg for trafikkforseelser. Politikere har vel innsett at det ikke er like lønnsomt å øke bøtesatsene for andre ting. Skulle ikke forundre meg om forelegg fra trafikkforseelser sto som en egen inntektspost i statsbudsjettet

Lenke til kommentar

Lurer på hva de som mener bøte nivået er greit mente om jeg først ramponerte bilen dems, skadeverk, og slo ned eiern etterpå så tenna knakk. De som føler for å prøve må gjerne ringe....så kan du etterpå lure på hvorfor det å kjøre for fort eller på rødt er dyrere..

 

Om trafikken flyter i 90 når det er 80 så kjør 90, hvis ikke er faktisk den som kjører i 70-80 den som irriterer alle andre trafikanter, liker man ikke det, slipp folk forbi...

 

 

Er nå nevnt X antall ganger, hvem har mest peiling på sikkerhet, folk her eller Naf, politiet og trygg trafikk? Når alle 3 går ut og gir klart utrykk for at dette ikke har noen annen funksjon enn å drive inn penger så blir det for dummt. TØI har sagt at det ikke finnes noen ting som underbygger alt dette tullet fra diverse folk som vedtar dette med at høyere bøter fører til mindre ulykker/overtredelser....

Lenke til kommentar
Er nå nevnt X antall ganger, hvem har mest peiling på sikkerhet, folk her eller Naf, politiet og trygg trafikk? Når alle 3 går ut og gir klart utrykk for at dette ikke har noen annen funksjon enn å drive inn penger så blir det for dummt. TØI har sagt at det ikke finnes noen ting som underbygger alt dette tullet fra diverse folk som vedtar dette med at høyere bøter fører til mindre ulykker/overtredelser....

Det er nettopp det som er mitt poeng her, men det er så jævlig vanskelig å få det til å trenge inn hos enkelte at fartsbøtene brukes som en inntektskilde staten har gjort seg avhengig av.

En halv milliard kroner i året gjør faktisk endel utslag på budsjettet, og kommer godt med. Man er kun opptatt med å samle inn penger og driter egentlig i sikkerheten. Hvis man faktisk hadde interesse av å få ned ulykkestallene, ville man brukt langt mer enn 12 milliarder av de totalt 40 milliardene bilistene betaler hvert år i bilavgifter til vei-investeringer.

 

Politiet, NAF og Trygg Trafikk mener at de økte bøtene IKKE bidrar til økt sikkerhet på veiene...som allerede nevnt tror jeg disse organisasjonene har bedre peiling på trafikksikkerhet enn en gjennomsnittlig forumbruker.

 

Det ble nevnt noe om "syting" her. Dette er et diskusjonsforum, og det må være tillatt å diskutere aktuelle problemstillinger uten å bli stemplet som en syter. Poenget er jo å diskutere ting, og jeg ser ikke hvorfor denne diskusjonen er mer meningsløs enn andre diskusjoner på f.eks PR&S. Jeg har hverken tid eller lyst til å starte en underskriftskampanje e.l for hver sak jeg tar et standpunkt i.

 

Uansett, fartsgrensen er veiledende opp til og med den oppgitte farten. Det virker som om folk ikke helt har skjønt den delen.

Ja, men veitrafikklovens §3 sier at man ikke unødig må hindre andre trafikanter. Hvis man ligger betydelig under fartsgrensen og skaper kø, gjør man nettopp dette. Det er flere tilfeller hvor trafikksinker har blitt bøtelagt for å kjøre for sakte.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Må også huske på at alle bur ikkje i områder med god vei. Og mange kjenner veien mykje dårligare enn andre, og køyrer derfor et stykke under fartsgrensa. Her er det få (les: ingen) som legger seg ut for en stakkar som har lyst til å ligge på veien i 80 km/t.

 

Å dele ut en skalle på byn bør bli bøtelagt meir enn å køyre 20 km/t over fartsgrensa imo.

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar

leste ett leserinnlegg i vg der det var en som lurte på hva slags signaler det gir ungdom når det er billigere å bli tatt med hasj, heroin enn trimma moped..

 

huff :no:

 

tror dørum og co bør revurdere disse bøtesatsene.. de er vel ikke akkurat så populære nå..

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
-Det værste av alt er at du får 2 uker på deg å betale bota!!!!

Da jeg for noen uker siden ble stopet (for å kjøre 8 over i 50-sone) fikk jeg uoppfordret opplyst av UP at jeg kunne ringe Statens Innkrevingssentral hvis jeg hadde behov for mer tid enn de to ukene.

Lenke til kommentar
Jaja, de som var så skråsikkre på at prikker og hjelper må jo spise de ordene nå... http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/21/421014.html

 

Eneste som hjelper er synlig polti...

Tror kanskje du bør lese artikkelen litt nøyere. 1/3 av 4000 spurte bilister (både med og uten prikker) gir blaffen, mens 2/3 mener prikkene påvirker dem til å kjøre tryggere.

 

Men, mer synlig og usynlig politi kommer nok. He he he. :)

Lenke til kommentar
Men, mer synlig og usynlig politi kommer nok. He he he. :)

Jeg blir alltid så glad når jeg tenker på at politiet ligger i buskene med laser, fremfor å etterforske kriminalsaker og drive antikriminell virksomhet.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Gode grunner til å faktisk holde fartsgrensen :

 

*De flotte norske veiene med sin "høye standard".

*Vårt herlige vær som overrasker oss stadig vekk med en kuling her og der og gjør veien såpeglatt.

*Den utrolige gode sikkringen av veier med midtbaneskille for trafikk i motsatt rettning, moderne autovern og godt planlagte svinger.

*Stjørdals råneren (har du møtt en så vet du hva jeg mener).

 

Husk logikken til politikkeren er : Jo lavere fart jo desto mindre risiko for dødsfall ved et krasj, men husk han greier ikke tenke på ringvirkningene dette har, men bare direkte utfall av det.

 

Det samme gjelder bøtene, her skal det straffes så det svir , helst skal vi ikke ha biler men ta offentlig transport da vi ikke er ansvarlige nok.

Husk staten er dine overhoder og bestemmer over deg; du har ikke noe du skal sagt, og sier du noe så er du bare en som huffer og klager unødvendig i det flotte landet vi bor i, husk norge er "verdens beste land å leve i, vi har det veldig godt her i landet og vi mangler ingen ting".

 

edit : Bare et lite snev av ironi i innlegget mitt :hrm:

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Jaja, de som var så skråsikkre på at prikker og hjelper må jo spise de ordene nå... http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/21/421014.html

 

Eneste som hjelper er synlig polti...

Tror kanskje du bør lese artikkelen litt nøyere. 1/3 av 4000 spurte bilister (både med og uten prikker) gir blaffen, mens 2/3 mener prikkene påvirker dem til å kjøre tryggere.

 

Men, mer synlig og usynlig politi kommer nok. He he he. :)

Les nøyere? Flere som bør det... :whistle:

 

UP-sjef Leif Fjerdingstad i Agder mener prikkbelastningsystemet som ble innført i fjor ikke har endret norske bilister kjøremønster noe særlig.

Regner med at en som jobber i up vet hva han snakker om...

 

Ellers er 33% av 4000 spurte mener det ikke vil forandre adferd...syns det er mange nok jeg.

 

Malvado har en del poeng....står bilene stille og betaler avgifter i bøtter og spann blir ingen drept og staten tjener penger.

Btw. Malvado, dette er ikke ironi...det er ikke langt unna sannheten...skremmende nok i seg selv.

 

 

Men når vi er inne på ulykker, noen som sitter på tall som viser åssen det står til med skadde og drepte i forhold til Norge i feks. tyskland og feks. sverige/danmark?

 

btw. Oftopic, menmen,tror jeg hørte årets mest skremmende medling på scannern i sted...hvordan i helvette kan politet mist en mazda 323 de ligger på hjul etter... :eek: Bilen var stjålet og kjørte borti flere biler på veien uten at politiet klarte å stoppe den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...