Gå til innhold

Økte bøtesatser igjen


Jon@s

Anbefalte innlegg

Selvsagt skal boten stå i stil til forbrytelsen. Men kjører du f.eks. på rødt lys eller bryter vikeplikten, kan du i værste fall ta livet av noen. Det skal ikke tas lett på.

Hvis vi alltid skal tenkte i værste fall er det best å la bilen stå....

 

Mange dødulykker er krasj der det ikke er midtdeler, her hjelper det lite om man holder fartsgrensa...to biler som møtes i 70 funker dårlig.

Sjansen for at de møtes front mot front er betydelig mindre hvis begge overholder fartsgrensen. Det er det det handler om. Å redusere sjansen for at en ulykke skal skje.

 

Ulykker vil du ikke klare å fjerne uten at du også fjerner sjåføren, da det er sjåførens fei i de aller fleste tilfeller.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg forstår ikke helt mentaliteten til folk her?

Råkjøring = ulovlig

Trimsett til moped = ulovlig?

 

mener folk at det skal være greit å kjøre som man vil, så lenge man betaler for seg? (og at satsene for å "få lov til dette" ikke bør være for høye??!)

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig ikke om dette, enkelt og greit fordi jeg verken grisekjører eller har planer om å gjøre det. Likevel må jeg få påpeke at folk med penger ikke plages av at bøtesatsene går opp 1000 kr. Hvis man virkelig skulle gi folk en lærepenge, så hadde man gitt bøter etter inntekt. Det er da min mening.

Lenke til kommentar

samtidig unngår personer som celina middelfart parkeringsbøter på grunn av at hun er kjendis og at hun er så rik at "hun ikke ville merke det uansett"...det er noe galt her i samfunnet ja.

 

men at folk argumenterer mot bøtesatsene fordi det nesten virker som de planlegger å råkjøre, men ikke vil betale så mye for det er iallefall feil...

Lenke til kommentar
samtidig unngår personer som celina middelfart parkeringsbøter på grunn av at hun er kjendis og at hun er så rik at "hun ikke ville merke det uansett"...det er noe galt her i samfunnet ja.

 

men at folk argumenterer mot bøtesatsene fordi det nesten virker som de planlegger å råkjøre, men ikke vil betale så mye for det er iallefall feil...

En person fra nesøya som tjener nesten 20mill i året driter i om han/hun får tusen i bot for å kjøre for fort eller i kollektivfeltet eller begge deler....bøtene står ikke i forhold til inntektene...

 

fartsgrenser på enkelte veier i norge er og spørr du meg helt feil, men det er min mening....burde vært en i rushen, en til vanlig og en om kvelden...

Lenke til kommentar
men at folk argumenterer mot bøtesatsene fordi det nesten virker som de planlegger å råkjøre, men ikke vil betale så mye for det er iallefall feil...

Ja, men som jeg tidligere har sagt: straffen for trafikkforseelser skal stå i forhold til andre forbrytelser. Det er ikke riktig at regjeringen skal øke bøtene kun for å fylle opp statskassa når undersøkelser viser at folk kjører like fort uansett hva de må betale i bot. Når bøtene blir såpass høye tror jeg også at flere og flere bruker laservarsling i form av sms eller teknisk innretning, og da er noe av poenget borte.

 

Hvis man faktisk ønsker å redusere ulykkene og ikke bare tjene penger, så er midtdeler løsningen. Se bare på motorveien som åpnet i Vestfold for tre år siden. Selv om fartsgrensen er 100 km/t på den nye veien mot 70 km/t på den gamle, har det ikke vært en eneste dødsulykke enda. På den gamle veien døde det i gjennomsnitt 2-3 personer hvert år. Man kan altså regne med å ha reddet 8-10 menneskeliv ved å bygge ny motorvei med midtdeler. Hvis man vil redde liv er fysisk skille mellom møtende trafikk løsningen.

 

Zethyr: Det er bare å ta turen til et muslimsk land med Sharia-lover, det. F.eks Iran eller Saudi Arabia.

Lenke til kommentar
Sjansen for at de møtes front mot front er betydelig mindre hvis begge overholder fartsgrensen.

Ganske nøyaktig 20% større sjanse for å kollidere og få personskade dersom du øker farten 5 km over fartgrense :)

Hvor har du det fra? Skal gå med på at sjansen for å få skader øker med farten, men om sjansen for ulykker øker varierer vel fra vei til vei og med være/føre...er forskjell på å øke farten 5km/t i 100sone med midtdeler og i en trang 60sone..;)

 

Egentlig syns jeg det er en sleip måte å få inn mer penger på, man burde heller investere mer i tryggere veier som E18 gjenom deler av vestfold. Ikke EN alvorlig ulykke....selv om det er 100. Mange av de mest belastede veistrekningene skulle det ikke forundre meg om midtdeler ville vært nedbetalt i løpet av ett par år med tanke på hvor mye skader og tapte liv koster staten.

Lenke til kommentar
Egentlig syns jeg det er en sleip måte å få inn mer penger på...

Er ikke helt enig i at det er en sleip maate, da det faktisk er frivillig. Det er ditt eget valg hvorvidt du oensker aa bryte loven eller ikke.

Sleipt fordi de ser det ikke funker, øker og tjener på det......uten å bruke pengene på feks. midtdelere...og andre ting som drastisk vil kutte i antall skadde og drepte!

Lenke til kommentar

Sleipt fordi de ser det ikke funker, øker og tjener på det......uten å bruke pengene på feks. midtdelere...og andre ting som drastisk vil kutte i antall skadde og drepte!

Jepp!

 

Bare brøkdeler av det bilistene betaler inn i avgifter etc. til staten kommer tilbake igjen i form av bedre veier. Hvis man virkelig vil redusere antall skadde og drepte i trafikken, er midtdelere og bedre kvalitet på stamveinettet det som må til.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er greit at det koster litt. Jeg ble tatt en gang ( 8 over grensen) og gjør det neppe igjen.

 

@MrLee: jeg er mer irritert på innkrevingen i form av bompenger, en ordning som er urettferdig og rammer folk helt tilfeldig, Hvertfall her jeg bor. Dette ble litt OT men..

Lenke til kommentar
Jeg syns det er greit at det koster litt. Jeg ble tatt en gang ( 8 over grensen) og gjør det neppe igjen.

 

@MrLee: jeg er mer irritert på innkrevingen i form av bompenger, en ordning som er urettferdig og rammer folk helt tilfeldig, Hvertfall her jeg bor. Dette ble litt OT men..

Hadde mer av bompengene faktisk blitt brukt der de ble krevd inn hadde nok en del akseptert det....

Lenke til kommentar
jeg forstår ikke helt mentaliteten til folk her?

Råkjøring = ulovlig

Trimsett til moped = ulovlig?

 

mener folk at det skal være greit å kjøre som man vil, så lenge man betaler for seg? (og at satsene for å "få lov til dette" ikke bør være for høye??!)

så du synes att 7800kr for å kjøre i 105 i 70 sona er greit? og måtte betale 5000kr for kjøre på rødt lys..?

 

tror det var latvia eller tsjekkia det kosta 125kr for å kjøre på rødt lys.. synes synd på den østeuropeern som kommer hit og kjører på rødt lys.. 2 månedslønninger i dass.. for ikke å tenke på familier med dårlig økonomi, eller minste pansjonister som kansje sitter i andre tanker og kjører på rødt lys, må betale hele pansjonen sin i bot

 

å hvis du så i VG der de sammenligna bøtene, så var norge 5ganger dyrere enn det dyreste ellers i europa..

 

og for å ta det med moped, for det første så er det jo direkte farlig og kjøre en moped som kun går i 45kmh, og uansett og trimme en moped er vel ikke det SÅ farlig att du må betale 4200kr!!?

 

nei

 

STÅ PÅ NORGE!!!!

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
så du synes att 7800kr for å kjøre i 105 i 70 sona er greit? og måtte betale 5000kr for kjøre på rødt lys..?

Personlig syns jeg det er helt greit.. det påvirker ikke meg i det hele tatt. De eneste som blir oppskjørtet over dette, er de som har en tendens til å være litt for glade i høye hastigheter, og de har fint lite på veien å gjøre i utgangspunktet.

 

Er du uoppmerksom nok til å kjøre på rødt lys, eller ligge i 35km/t mer enn hva fartsgrensen tilsier, bør du få en kraftig smekk på pungen.

 

.. og hva det gjelder de stakkars mopedistene som bare kan kjøre i 45km/t: jævla synd for dem. Ta lappen for lett motorsykkel hvis det er så viktig å kjøre raskere, eller lev med at du får en bot innimellom.

Lenke til kommentar
så du synes att 7800kr for å kjøre i 105  i 70 sona er greit? og måtte betale 5000kr for kjøre på rødt lys..?

Personlig syns jeg det er helt greit.. det påvirker ikke meg i det hele tatt. De eneste som blir oppskjørtet over dette, er de som har en tendens til å være litt for glade i høye hastigheter, og de har fint lite på veien å gjøre i utgangspunktet.

 

Er du uoppmerksom nok til å kjøre på rødt lys, eller ligge i 35km/t mer enn hva fartsgrensen tilsier, bør du få en kraftig smekk på pungen.

 

.. og hva det gjelder de stakkars mopedistene som bare kan kjøre i 45km/t: jævla synd for dem. Ta lappen for lett motorsykkel hvis det er så viktig å kjøre raskere, eller lev med at du får en bot innimellom.

Så du har ALDRI gjort feil i trafikken, selvfølgelig skal man ikke kjøre på rødt, brytevikeplikter eller kjøre altforfort.....men det får da være grenser...folk som banker folk heleseløse og ødelegger liv slipper jo nesten billigere unna...

 

Men om en familie med dårlig økonomi kjører litt fort er det da riktig at de knapt nok skal ha råd til mat.... :no:

 

Fart har jeg skrevet nok om....kan du svare meg på hvorfor jeg etter over 30000km på veien etter første år med lappen ALDRI har vært i nærheten av noe som heter ulykker på motorveier, heller ikke ellers? Kjører sikkert fort i forhold til en del, men det er bevist, ligger alltid ett stykke over grensa, men ikke mer enn at jeg vet at JEG har kontroll over meg og bilen, gjelder motorveier med grense 70+. Om du eller en og annen bedreviter mener at jeg ikke har noe på veien å gjøre bryr meg egentlig midt i ....ja.....

 

Faktisk når det gjelder moped og trimming er jeg delvis enig, problemet er at lettlappen er dyrt og syklene dyre....spesiellt om man knapt har råd til lappen. Problemet med trimming er ikke boten, men en evnt smell om du er i en ulykke og forsikringselskapet nekter å betale ut...det kan bli dyrt JÆVLIG dyrt om du smeller inni en dyr bil og får skylda.

 

Igjen syns dette er en sleip måte å drive inn penger fordi man ser at det ikke fungerer, øker uten å gjøre noe annet og dermed tjener mye mer uten at det har noen effekt.....kan en eller annen være så snill å fortelle meg hva det heter om det ikke er sleipt.... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...