Jon@s Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Legg et egg under gasspedalen og hold fast på lommebøkene, folkens! http://odin.dep.no/sd/norsk/aktuelt/presse...791/dok-bn.html Jeg er litt kritisk til at bøtesatsene økes for tredje år på rad. De er nærmest blitt fordoblet de siste tre årene. Undersøkelser viser at trafikantene gir like fullt faen i grensa til tross for skyhøye bøter, og jeg tror regjeringen er klar over dette og øker satsene kun for å fylle statskassa. Misforstå meg ikke: råkjøring skal man ikke godta, men straffen må stå i forhold til andre forbrytelser. Lenke til kommentar
neXon Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) ¤ Forumet er ingen markedsplass Endret 8. januar 2005 av am3k Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg ser egentlig ikke problemet. Hvis folk råkjører, så er de åpenbart klar over konsekvensene og velger å ta kjangsen... Hvis du ikke råkjører, kunne bøtene ligget på 1-2millioner for alt det betød noe for deg... Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Hvis du ikke råkjører, kunne bøtene ligget på 1-2millioner for alt det betød noe for deg... Straff skal stå i forhold til forbrytelse. Jeg røyker f.eks ikke hasj, men syns ikke det er riktig at folk skal få ødelagt livet med evig gjeld hvis de blir tatt med en joint. Alle begår feil iblant, og det skal være rom for å feile her i livet. Selv om man til enhver tid holder seg på fartsgrensen vil de fleste av oss oppleve å gjøre feil i trafikken, f.eks brudd på vikeplikt ved lav vintersol etc. Hvis jeg risikerte å få 1-2 millioner i bot for en trafikkforseelse ville jeg enkelt og greit ikke turt å kjøre bil av frykt for å bli gjeldsslave. Jeg tror det er veldig få som aldri har opplevd å gjøre feil når de er ute og kjører bil, enten det er brudd på vikeplikt eller brudd på fartsgrensene det er snakk om. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 en stoooor overdrivelse fra min side, selvsagt.. men hvor mange blir gjeldsslave av en økning på en 1000lapp eller to? Det er tross alt noe som (forhåpentligvis) ikke skjer så ofte (og hvis det gjør det, så burde du kanskje revurdere hele kjøringa og heller satse på annen transport?... vanskelig å råkjøre med sykkel ) Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Det er faktisk folk som har fått bøter med å kjøre for fort på sykkel . Folk vil kanskje tenke seg om før de kjører som noen svin dersom bøtene endres, men bare så synd at det som regel bare svir i lommeboka til de som har lite fra før. Tror de som har pengskit nok ikke bryr seg så mye. Lenke til kommentar
Rairai Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg er så forbanna at ord ikke dekker det. Synes vi hadde det dyrt fra før av, dette tar kaka. Som jonas sa: straffen må stå i forhold til andre forbrytelser, dette er bare faen meg så alt for drøyt Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 en stoooor overdrivelse fra min side, selvsagt.. men hvor mange blir gjeldsslave av en økning på en 1000lapp eller to? Det er tross alt noe som (forhåpentligvis) ikke skjer så ofte (og hvis det gjør det, så burde du kanskje revurdere hele kjøringa og heller satse på annen transport?... vanskelig å råkjøre med sykkel ) Kloke ord. Det virker som om noen ser på dette som husleie som går opp med en tusenlapp i måneden. Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Dette er typisk norsk, man ser at høyere bøter ikke har noen effekt og øker for å tjene mer. Du er virkelig kriminell om du gjør noe feil bakrattet og kjører litt fort i dette landet. Men når de tar inn enda mer burde jo og veistandarden økes deretter....men neida, man skal ikke brøyte sikkelig, strø mer eller bygge sikkre veier. Bøter etter inntekt hadde kanskje vært en bedre idee.. Kommer dette til å forandre min kjøring, nei, kommer fortsatt til å kjøre relativt fort(ikke i nærheten av skoler og i by..). Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg syns dette er flotte greier. I trafikken skal man oppføre seg, og skal svi litt på pungen når man kjører for fort, prater i mobil, kjører på rødt osv. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Om dette hindrer ein person i å kjøre fortare som resulterer i at ein person mindre blir drepen i trafikken så er det verdt pengane. Synest dette er flott eg. Om du må kjøre fortare heile tida så flytt til Tyskland eller USA. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Selvsagt skal boten stå i stil til forbrytelsen. Men kjører du f.eks. på rødt lys eller bryter vikeplikten, kan du i værste fall ta livet av noen. Det skal ikke tas lett på. Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg regner med at forelegg man får ved andre lovbrudd økes tilsvarende... Men skjer det? Ser mange andre her er inne på det med fart. Det er mye mer enn kun fartsovertredelser som blir bøtelagt i trafikken. F.eks det å ikke bruke blinklys, ikke ha håndbrekk som virker, kjøring med ulovlig dekk osv osv. Lenke til kommentar
athlon 3000+ Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Hvorfor kan ikke de konsentrere seg mer om fylle kjørere i stedenfor og ta de som rå kjører.. Grit nokk at de er ute etter de å men, så er fylle kjørere også farligere bak rattet og. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg ser kun en positiv ting med dettet og den er liten også. Det er at intektene til staten blir større, noe som gjør at overskuddet blir større (overskuddet blir mest sansynlig ikke brukt de nærmeste 100 år) noe som gjør at det blir mere penger på oljefondet som en eller anne snørrjøk greier å somle bort i aksjer på noe som går konkurs og da sitter det en glad person som har tjent en slant på denne konkursen. Fordelen var der om ikke så stor. Det er typisk norsk å være god! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg ser kun en positiv ting med dettet og den er liten også. Så det at det svir litt kraftigere i lommeboken til en eller annen fjott som råkjører, er altså ikke en positiv ting? Lenke til kommentar
trra Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Helt ok at de øker satsene, må jo ha penger til å sponse UP sitt julebord . Blir man tatt fordi man kjører 5 km\t over fartgrensa så ligger man også gjerne 10-15++ km\t over på speedo pga feilvisning og den feilmarginen som blir trekk fra, så er jo ikke noe stort problem så lenge man klarer å følge med på hva som skjer. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Råkjøring skal man ikke godta, men straffen må stå i forhold til andre forbrytelser. Derfor er det på tide å øke de andre straffene også. Nå ligger straffene på trafikk-forseelser passe høyt, mens resten henger etter. Jeg gleder meg til den dagen pisking for drap/voldtekt/grov legemsbeskadigelse blir innført. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg tror alle mener det er en positiv ting frem til den dagen de får en bot... Og motsatt. Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Selvsagt skal boten stå i stil til forbrytelsen. Men kjører du f.eks. på rødt lys eller bryter vikeplikten, kan du i værste fall ta livet av noen. Det skal ikke tas lett på. Hvis vi alltid skal tenkte i værste fall er det best å la bilen stå.... Mange dødulykker er krasj der det ikke er midtdeler, her hjelper det lite om man holder fartsgrensa...to biler som møtes i 70 funker dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå