Gå til innhold

"Store" sagafilmer som er "dårlige"

ilpostino

Anbefalte innlegg

I løpet av de siste årene har det dukket opp et stadig økende antall "store" sagafilmen som Gladiatoren, Braveheart, Passion of The Christ, Troya, The Messenger: The Story of Joan of Arc (Jeanne d'Arc), King Arthur og Alexander.

med få unntak synes jeg mange av disse filmene ikke har levd opp til forventningene. Enten skyldes dette "dårlig" filming og/eller "dårlige" lydeffekter... kun fåtall av disse filmene er skikkelig gjennomførte på alle plan. Med dette mener jeg bra skuespill, gjennomført bra/nytenkende filming, bra klipping, lyd/lydeffekter som "sitter", bra plot, troverdighet og kostymer/kulisser.

noen som deler min oppfattning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at sånne filmer blir "dårlige(re)" er at det er lite nytt i dem for å si det sånn. Har liksom sett alt før i lignende filmer og de blir forutsigbare, det er det værste som kan skje med en film mener nå jeg.

Publikum blir også mere storforlangende, hver nye film skal liksom overgå det forrige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Jeg kan heller ikke si at Braveheart, The Gladiator og The Messenger ikke er dårlige filmer (heller tvert i mot), men King Arthur og Alexander var ikke de helt store filmopplevelsene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg tror tingen med store epos er at alle instanser av produksjonen skal være mer eller mindre individuelle, dessuten skal de sikre suksess for å tjene opp det de har brukt. Wolfgang Petersen hadde aldri turt å gamble på et eller annet plan med Troy. The Passion er et produkt av noe rimelig tabulagt, eller, en så detaljert utbredelse om Jesu død er ikke hverdagskost. The Passion var sikret suksess, trenger ikke si hvorfor. The Messenger er litt annerledes igjen, for det er av min oppfatning at Luc Besson liker å gjøre litt opprør og faktisk gjøre litt mer på sparket enn det f. eks. Scott gjorde med Gladiatoren. Resultatet var fatalt dårlig, men det får være Bessons ting å ta til etteretning.

Det handler vel egentlig om at disse eposene må treffe en så stor målgruppe at de ikke kan være så spesielle og appellerende at de blir utrolig bra. Braveheart er et unntak og det velger jeg å takke manusforfatteren for.

Jeg er uenig med deg og synes det er disse filmene som er de mest gjennomførte, teknisk sett. Manuset er gjerne forberedt i noen år, alle titler blir besatt av folk med fortid, som regel, og det meste annet blir naturligvis valgt fra øverste hylle.

Jeg tror problemet er at regissørens egentlige visjon ikke blir gjennomført. Jeg var på en "leksjon" en gang, som handlet om filmproduksjon. Den talende damen påsto at det beste, mest effektive og mest utbredte var at hver del av produksjonen passet sine egne saker og holdt kjeft om andres. Tar man f. eks. en Rodriguez produksjon er realiteten en helt annen. Det er fordi regissøren har et så sterkt fokus og er så sikker på seg selv og sin visjon at han vil ha innflytelse over alt.

Lenke til kommentar

Selv mener jeg de fleste store epos-filmene ender opp med å bli helt OK, men ikke mer...det blir liksom aldri noe mer enn 2-3 timers grei underholdning for min del.

De er teknisk briljante og ser flotte ut men regissøren og skuespillerne slipper ikke til. Noen unntak er det selvsagt.

Lenke til kommentar

Gladiatoren er jo en av de beste filmene jeg har sett. Gleder meg helt sykt til directors cutten kommer.

"DreamWorks is tentatively planning a multi-disc Gladiator: Director's Cut DVD for 2005, which will include Ridley Scott's longer version of the film (many of the deleted scenes on the previous DVD release will be edited back into the film, and there will be new bonus material as well). "

Lenke til kommentar

Synes også at Braveheart og Gladiatoren er bra filmer..

Hadde også høye forhåpninger til Kong Arthur, men da ble jeg skikkelig skuffet! Makan til dårlige greier skal du lete lenge etter.. Alle tingene i den historien var jo stort sett feil etter hva jeg kan huske å lest andre steder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...