Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Halv hastighet på trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Har kjøpt trådløst nettverk hvor jeg har en bærbar pc og trådløs router. Har 4 Mbit linje men får halv hastighet når jeg bruker det trådløse nettverket(2Mbit), plugger jeg cat 5 kabel direkte fra ruter til pc får jeg full hastighet. :ermm: Det er flere jeg kjenner som har samme bredbåndsleverandør, men forskjellige routere, dog samme problem. Hva kan årsaken være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bruker å være sånn med trådløse nettverk...

Har samme problem selv, men mitt problem består i at tilkoblingen ikke er helt stabil.. ( mottakeren treffer ikke routeren perfekt og da blir det sånn )

Jeg skal gå til innkjøp av denne , men det er vel ikke aktuelt for deg.. ;)

Bruker du pc`en over hele huset, eller har du en fast plass der du jobber/spiller?

Du kan jo prøve å finne en plass der du får gode signaler fra routeren og bare bruke pc`en der.

Evt. så kan du gå til innkjøp av bedre mottaker.

Info om trådløse nettverk

Utdrag fra FAQ`en:

Rekkevidden til et trådløst nettverk er avhengig av flere faktorer:

* Styrken på de signalene som sendes fra basestasjonen.

* Styrken på de signalene som sendes fra det trådløse nettverkskortet.

* Graden av fri sikt fra den aktuelle datamaskinen til nærmeste basestasjon.

* Typen hindringer i veien.

* Været.

Signalene som sendes i et trådløst nettverk er radiobølger, og er dermed sårbare for det samme som disse. Dette inkluderer fysiske hindringer som vegger og tak. Normalt vil ikke trevegger være noen hindring for signalene, mens mer massive konstruksjoner av f.eks. mur eller betong vil kunne redusere rekkevidden betraktelig.

Utendørs vil man også kunne oppleve at regn, sludd og tåke kan redusere signalstyrken.

En tommelfingerregel er at rekkevidden utendørs ved fri sikt er ca. 150-200 meter. Innendørs går signalene ca. 20 meter gjennom vegger og gulv/tak.

Endret av ShadowKiller
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...