dmx Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 hei! jeg er nybegynner i Linux. lastet det ned og installerte just. så skulle jeg laste ned xchat men så fikk jeg en rpm fil. åssen installerer mann den? takk! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Manuell installasjon: rpm -ivh filnavn Normalt er det bedre å bruke pakkesystemet i distroen, så hvis du f.eks kjører Fedora bør du primært bruke yum (følger med) eller installere apt. Så skriver man bare: yum install programnavn Da tar yum automatisk seg av dependencies. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Hvilken distro bruker du? Hvis du bruker Fedora eller SUSE kan du òg bare dobbelklikke på filen, så vil den bli installert hvis du har alle dependencies. Men som Langbein sier er det bedre å bruke distribusjonens pakkesystem. Hvis du bruker en annen distribusjon må du gå inn i konsoll og skrive "rpm -ih pakke.rpm". Og husk at du må laste ned RPM-filen som passer til din distro. Endret 8. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 rpm -U pakkenavn.rpm <<---installerer og oppdtater (slipper å avinstallere hvis du oppgraderer f.eks Opera). rprm -e <<---- avinstallerer rpm-pakke. Sånn for å legge til et par kjekke eksempler. Lenke til kommentar
dmx Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Hvilken distro bruker du? Hvis du bruker Fedora eller SUSE kan du òg bare dobbelklikke på filen, så vil den bli installert hvis du har alle dependencies. Men som Langbein sier er det bedre å bruke distribusjonens pakkesystem. Hvis du bruker en annen distribusjon må du gå inn i konsoll og skrive "rpm -ih pakke.rpm". Og husk at du må laste ned RPM-filen som passer til din distro. jeg bruker Suse 9.1 live. men når jeg trykker på filen så kommer det opp at jeg skal veleg mellom noen ting.. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Hvilken distro bruker du? Hvis du bruker Fedora eller SUSE kan du òg bare dobbelklikke på filen, så vil den bli installert hvis du har alle dependencies. Men som Langbein sier er det bedre å bruke distribusjonens pakkesystem. Hvis du bruker en annen distribusjon må du gå inn i konsoll og skrive "rpm -ih pakke.rpm". Og husk at du må laste ned RPM-filen som passer til din distro. jeg bruker Suse 9.1 live. men når jeg trykker på filen så kommer det opp at jeg skal veleg mellom noen ting.. Velg "Install package with YaST" øverst. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Ligger ikkje xchat i yast ? isåfall så kan det være ein fordel å bruke den pakken. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Ang. grafisk install i fedora: Den er *treiiiig*. Bruk rpm på komandolinja, så sparer du tid, i alle fall for større pakker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå