Gå til innhold

åssen installere en rpm fil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manuell installasjon: rpm -ivh filnavn

Normalt er det bedre å bruke pakkesystemet i distroen, så hvis du f.eks kjører Fedora bør du primært bruke yum (følger med) eller installere apt. Så skriver man bare:

yum install programnavn

Da tar yum automatisk seg av dependencies.

Lenke til kommentar

Hvilken distro bruker du?

Hvis du bruker Fedora eller SUSE kan du òg bare dobbelklikke på filen, så vil den bli installert hvis du har alle dependencies. Men som Langbein sier er det bedre å bruke distribusjonens pakkesystem. Hvis du bruker en annen distribusjon må du gå inn i konsoll og skrive "rpm -ih pakke.rpm".

Og husk at du må laste ned RPM-filen som passer til din distro.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Hvis du bruker Fedora eller SUSE kan du òg bare dobbelklikke på filen, så vil den bli installert hvis du har alle dependencies. Men som Langbein sier er det bedre å bruke distribusjonens pakkesystem. Hvis du bruker en annen distribusjon må du gå inn i konsoll og skrive "rpm -ih pakke.rpm".

jeg bruker Suse 9.1 live.

men når jeg trykker på filen så kommer det opp at jeg skal veleg mellom noen ting.. :cry:

Lenke til kommentar

jeg bruker Suse 9.1 live.

men når jeg trykker på filen så kommer det opp at jeg skal veleg mellom noen ting.. :cry:

Velg "Install package with YaST" øverst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...