AtroZ Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Jeg har kjøpt meg en ny sata WD 250 disk som jeg vil bruke som OS disk. Tidligere hadde jeg bare ide disker. Under installasjonen av XP er den nye disken listet som e: pga at hk velger ide enheter før sata enheter. I bios har jeg valgt sata disken som 1. disk i prioriteringen av disker.. (Jeg hadde ingen problemer med å installere på disken før jeg koblet til ide diskene. da var disken satt som c:) sata diskene begynner på Third boot master. Problemet jeg snakker om er omtalt her . Men jeg neker å godta at man må trekke ut ide diskene hver gang man formaterer. Noen som har en løsning på dette?? Tydligvis mange som har hatt problemet. MSI K8N Neo Platinum AMD 64 3400 1.5 gb twinmos ram. 6800LE skjermkort. 1*sata WD 250 GB disk 2*ide WD 250 disk Endret 8. januar 2005 av AtroZ Lenke til kommentar
miCro Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Har du oppdatert BIOS? Jeg husker det sto noe om en S-ATA fiks i hva som var nytt når jeg flashet til versjon 1.4. Vet ikke om det vil løse problemet, men det er jo verdt et forsøk.. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Start=> høgreklikk Min datamaskin=>Behandle=>Lagringsplass=>Diskbehandling. Høgreklikk på diskene og forandre bokstav og baner. (Jeg bruker å koble fra disker ved Fdisk og format fra diskett for å sikre mot feil.) Lenke til kommentar
AtroZ Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg har siste bios. Forandring av stasjonsbokstav i windows er bare tåpelig. Da blir oppstartsfilene liggende på den disken som var c: under installasjon, og Windows katalogen på valgt disk (sata disk). Løsningen jeg vil ha bør skje i bios, eller i det minste før valg av disk under installasjonen. Ved å dra ut ide diskene så kan jeg installere xp med sata disken som c: Jeg vil kunne velge sata disken som c: (det valget har ingenting med xp å gjøre) -AtroZ- Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg har også kombinert s-ata/p-ata oppsett med S-ata disk som bootdisk. K8N Neo har Award mens mitt har AMI bios, så tekstingen i biosmenyen din vet jeg ikke. Har satt boot rekkefølgen i 'Advanced bios features/ boot device select'. kontrollerstyringa finner jeg i 'Integrated peripherals/Onchip IDE config.' Der har jeg valgt 'Operate Mode: Native Mode ( med Legacy Mode forsvant brenner og dvd i windows) ATA Config.: P-ata only S-ata keep enabled: Yes ...og siste valget gjelder hvilke av S-ata kanalene (0 eller 1) du har koblet til hdd'en. Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 I bootrekkefølgen på BIOS setter du bare (f.eks) 1: FDD, 2: DVD-ROM, 3: SATA Disken din. Når du så starter installasjonen og velger SATA'en for disken du skal installere XP vil den komme som C\ Enkelt og greit Lenke til kommentar
AtroZ Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg kan ikke spesifisere at det er sata disken som er tredje boot. Kun at det skal være en hd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå