Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splittere i parallell. Ein umogleg draum?

Anbefalte innlegg

Her er situasjonen i heimen. Alle ledningar er telefonledning.

Den store verden

_____ |_____________________

Veggkontakt (med dobbeltkontakt)

|_________|_________________

ledning1 ledning2 (fastmontert)

|_________|_________________

telefon1 telefon2

Når ADSL kom inn i heimen satte eg pliktskyldig splittaren som første kobling rett etter veggkontakta. ADSL modemet står nærast telefon2, så ledning 1 fekk telefonutgången på splittaren og ledning to datautgången.

Men dette gjer at telefon2 ikkje lenger kan brukast som telefon. Ikkje kan eg legge ei ekstra ledning frå veggkontakta til telefon2 heller. Tanken min var no å sette inn to splittere, ein rett før telefon1 og ein rett før telefon2. Slik er begge telefonane etter ein splittar samstundes som det ved telefon2 er mogleg å kople på både telefon og adsl modem.

Logikken bak dette er at splittaren, slik eg forstår det, held frå kvarandre forskjellige frekvensområde i telefonlinja. Telefon1 og 2 oppfører seg "skikkelig" utan å sende eller motta signal som kan skape interferens på datatrafikken. Har denne ideen noko for seg?

PS: Utfrå innlegget "Splitter til ADSL, kort spm og gjør-det-selv" kan det synast som om eg kan løyse dette ved å trikse med ledningane inne i telefonledninga, men det er eg nok for ukyndig til å gjere :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal normalt gå bra å bruke flere splittere. Du har forstått poenget med splitteren, med hensyn til frekvensområder. Hvis jeg har forstått forklaringen din, så vil det hos deg se ut som på skissen under "Simple method", nederst på siden. "Cheaper method" er den mest brukte metoden, og som er basis for de "Gjør-det-selv"-anvisningene jeg har sett fra ADSL-leverandørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...