cybirg Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Hei Jeg har tenkt å kjøpe et s939 system m/AMD 64 3200+ som skal overklokkes til rundt 2,5 ghz (250x10). Ser dette oppsettet greit ut? CPU: AMD 64 3200+ s939 Winchester Kjøler: Zalman CNPS7000B-Cu HK: MSI K8N Neo4 Platinum RAM: Crucial PC4000 BallistiX 2x512mb Gfx: Sapphire Radeon x850 XT PSU: Thermaltake Silent Purepower 480W Kabinett: Thermaltake Tsunami VA3000SNA Viftestyring: Thermaltake 3,5" Kit 80+120mm Totalsummen blir 8188,- (innkjøpspris e.mva) Selv er jeg litt i tvil om jeg skal velge MSI hovedkort, eller ASUS A8N SLi deluxe (trenger ikke SLI). Jeg er også litt i tvil om jeg skal velge Crucial-brikkene eller Geil PC3200 UltraX. De vil uansett ikke overklokkes særlig ekstremt, det blir vel forhåpentligvis 250-260 FSB. Endret 8. januar 2005 av cybirg Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Bump Ingen som har noen kommentarer? Regner med at det ser greit ut da... Lenke til kommentar
Dario Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) du trenger ikke SLI? ikke i dag nei men kanskje om et år hadde det jo vært kjekt. Edit: men resten så greit ut, vet ikke noe om den RAMen du har valgt der da. Endret 9. januar 2005 av Dario Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Ser fin fint ut! Behold MSI kortet! Det eneste jeg stusset litt på var at du hadde "bestemt" hvor langt du skulle klokke... Det er ikke sikkert du kommer så lang, men det kan også hende at du kommer lengere en 2.5 Ghz BaX Lenke til kommentar
dmx Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 har du sjekka om at Zalman cpu kjøleren passer på det HK.? har en venn som kjøpte MSI HK og Zalman kjøler og det passa ikek sammen. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Ifølge Zalman sin hjemmeside så passer kjøleren og hovedkortet. Vurderte Thermalright XP-120 og TT Silent Tower, men var litt redd for at de ikke skulle passe... Lenke til kommentar
dmx Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Ifølge Zalman sin hjemmeside så passer kjøleren og hovedkortet. Vurderte Thermalright XP-120 og TT Silent Tower, men var litt redd for at de ikke skulle passe... men da er det bra oppsett. har du kanskje tenkt på 3400+ cpu (2.4ghz)? de har det billig på mpx.no Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 du trenger ikke SLI? ikke i dag nei men kanskje om et år hadde det jo vært kjekt. Edit: men resten så greit ut, vet ikke noe om den RAMen du har valgt der da. Jeg synes ikke at SLI er så veldig interessant fordi: - Sjelden mer enn 80-85% økning i ytelse. - Ødelegger airflow i kabinettet > høyere temperatur. - Tar mye effekt. - Mer støy fra to kjøleløsninger, i tillegg til at andre vifter må gå fortere pga generelt høyere temperatur i kabinettet. - Jeg tror at prisfallet på komplementære grafikkort vil bli lavere enn ellers fordi etterspørselen etter dem vil øke siden mange vil ha et ekstra kort til SLI. - X850 XT vil sannsynligvis holde for mine behov så lenge at det vil ha kommet kort som er vesentlig raskere enn 2x6800GT. (Vurderer det slik at kortene om 2 generasjoner vil være såpass raske). - Fremtidige kort (2 generasjoner+) vil ha støtte for ny rendering-teknologi (bedre/penere grafikk, ikke bare raskere). - Voodoo SLI gikk ikke så bra, neste generasjon kort knuste Voodoo SLI. Men for all del, jeg vil ikke starte en SLI vs non-SLI diskusjon her. En vurdering av mine behov gjør at jeg velger bort SLI. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) men da er det bra oppsett. har du kanskje tenkt på 3400+ cpu (2.4ghz)? de har det billig på mpx.no Mener du 3500+ nå? 3400+ finnes vel ikke til s939? Prisforskjellen er rundt 600,- kr, det synes jeg blir litt for mye for en prosessor som jeg mener er same shit, new wrapping (a la PC4000 ram med samme chiper som PC3200 ram). Det ser ikke ut som 3500+ generelt klokker noe lengre enn 3200+ såvidt jeg har sett og 600 er litt penger... Endret 9. januar 2005 av cybirg Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Ser fin fint ut! Behold MSI kortet! Det eneste jeg stusset litt på var at du hadde "bestemt" hvor langt du skulle klokke... Det er ikke sikkert du kommer så lang, men det kan også hende at du kommer lengere en 2.5 Ghz BaX Hehe, jo jeg har tenkt å klokke lengre enn 2,5 ghz dersom det lar seg gjøre, men var redd for å bli nedrent med poster av typen "da MÅ du ha OCZ PC3200 Rev 2" og 600W PSU Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Ser fint ut det der. CPUen kan du være uheldig eller heldig med, det kan man aldri vite på forhånd. Men hvis du er like heldig som meg trenger du ikke mer enn 260MHz HTT/FSB, så PC4000 Ballistix skulle holde. Her kan du jo også få RAM som klarer 300MHz, eller bare akkurat PC4000. Med en 3500+ kan du basere deg på lavere HTT/FSB, altså ikke behøve like ekstreme RAMbrikker for synkronklokking, ellers er det nok ingen forskjell overklokkingsmessig om de er fra samme batch. Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Ville bare si at Komplett har fått noen Nforce4 kort bekreftet om en liten uke! Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Lucky bastarda-kjøper i rikig øyeblikk nå sitter med et 754 system, noe som betyr alt nytt neste gang-selv om jeg måtte kjøpe ny ramm også til noe jeg trodde skulle bli en billig oppgradering (haddet pc2100), som vanlig gjordet jeg feil valg , bra oppsett Lenke til kommentar
Dario Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Ser fint ut det der. CPUen kan du være uheldig eller heldig med, det kan man aldri vite på forhånd. Men hvis du er like heldig som meg trenger du ikke mer enn 260MHz HTT/FSB, så PC4000 Ballistix skulle holde. Her kan du jo også få RAM som klarer 300MHz, eller bare akkurat PC4000. Med en 3500+ kan du basere deg på lavere HTT/FSB, altså ikke behøve like ekstreme RAMbrikker for synkronklokking, ellers er det nok ingen forskjell overklokkingsmessig om de er fra samme batch. 3500+ har 11 multiplier, men det er normalt å sette den til 10 om man skal klokke, av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Har også hørt rykter om at det kommer Mobile AMD 64 CPU'er på socket 939. Har fremdeles en AMD XP-m 2400+ som eg nå bruke i en HTPC. Håper bare disse ryktene er sanne og at de klokker like bra som "gamle" XP-m 2400+! Da bestiller eg en slik, regner med at disse mobile også blir produsert på 90nm! Til nå har eg bare sett mobile AMD XP CPU'er (socket 754 ) på Newegg, håper det kommer til socket 939 og at noen norske webshopper tar de inn. PS. Vet det var litt OT, men måtte bare si det! Edit: Legg merke til 1MB L2 Cache Endret 9. januar 2005 av Furyfax Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Ok, takk for alle svar. PCen går til bestilling på mandag-tirsdag! Da mangler bare en NEC 1970NX som går til bestilling om en mnd eller to Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 bare en liten kommentar: den viftestyringen...kommer den med to vifter? Tsunami kommer med tre vifter originalt! Og, jeg vil tro at du kan få problemer med å lukke frontdøren med den viftestyringen.... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 3500+ har 11 multiplier, men det er normalt å sette den til 10 om man skal klokke, av en eller annen grunn. Ehh, nei. Det er normalt å ha lavere multiplier om man har RAM som er god for DDR500 eller mer. Men om man ikke har det, er en multiplier på 11 kontra 10 bedre fordi overklokkingen ikke er like avhengig av RAM. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) bare en liten kommentar: den viftestyringen...kommer den med to vifter? Tsunami kommer med tre vifter originalt! Og, jeg vil tro at du kan få problemer med å lukke frontdøren med den viftestyringen.... Jeg vil nok ha noen vifter til overs siden viftestyringen såvidt jeg vet kommer med 4 vifter, men man får aldri nok vifter vel? Det med frontdøren har jeg tenkt litt på. Har spurt Thermaltake uten å få respons, men har en tråd ute på forumet under kabinetter. Prøver å få svar fra noen som har Tsunami. Endret 9. januar 2005 av cybirg Lenke til kommentar
Dario Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) 3500+ har 11 multiplier, men det er normalt å sette den til 10 om man skal klokke, av en eller annen grunn. Ehh, nei. Det er normalt å ha lavere multiplier om man har RAM som er god for DDR500 eller mer. Men om man ikke har det, er en multiplier på 11 kontra 10 bedre fordi overklokkingen ikke er like avhengig av RAM. han har jo det.. Endret 9. januar 2005 av Dario Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå