OogaBooga Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Min vannkjøling har snart sutlet og gått i ett år nå. Har stor radiator (46x46cm) men nå piper systemhøyttaleren fordi CPU-tempen er høy. Har satt BIOS-temp varsel til 50 grader og Shut down til 60. Har AMD XP2400 Varselet kom fordi PCen kjørte virus-scanning. Altså en smule aktivitet :!: Vanntemperaturen er ikke høy. Har stor radiator og fire liter på systemet. Antar derfor at problemet her er dårlig vanngjennomstrømming fordi pumpen har et problem eller at det er noe annet i systemet som bremser. Om problemet sitter i pumpen eller resten av systemet vet jeg ikke. Skal finne ut av dette og gi en rapport tilbake i løpet av helgen. Er det alger, vetter eller tusser og troll? Følg med... Nå er vanntemp 27,7 og CPU 43,5 Og dette er Idle (ille) Det vanlige er ca. 26 på vann og 31,5 på CPU Og det med litt aktivitet... Som dere skjønner så skal det lite aktivitet til før CPU-temp stiger dramatisk nå. Uten vifter på radiator har jeg holdt meg under 40 grader på CPU ved SiSoft Sandra BurnIn Test. Har fem 80mm vifter som blåser på radiatoren. Disse ble montert pga. den ekstreme varmen i sommer. De drives av en regulerbar 1000 mA eliminator. De får vanligvis 4,3 Volt. Nå gir jeg full guffe. Det er 18 Volt uten last. Har ikke målt med last, men lyden er ikke en lyst... Endret 8. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Det høres umiddelbart ut som om du har full stopp på sirkulasjonen? Det første jeg ville sjekket, er om pumpa i det hele tatt går. Hva slags vannblokker har du, og er disse spesielt trange? Uansett - i praksis behøves ikke rare vannmengden gjennom blokkene for at de skal fungere greit nok, generelt sett. Derfor går min mistanke først og fremst i retning av pumpa. Men det kan jo også være at en av blokkene har klogget seg helt pga alger eller annet, som du nevner. Det skal imidlertid mye til, før det blir full stopp i disse. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Vannblokkene er (unntatt en) hjemmelaget. De fleste har 9mm hull og nipler av 10mm rør som er skrudd fast med 1/8" rørgjenger. Den CPU-blokken som jeg har laget selv har smale og høye kanaler som i tverrsnitt har ca. samme dimensjon som et rundt hull på 9mm. Ca. 64 mm2 Demonterte nylig pumpen og fikset platen som holder impelleren på plass. Den hadde et knekket "øre" som førte til at den sto litt på skrå. Dette førte til knip på ene enden av impellerakslingen og samme symptomer som nå. Så ikke tegn til alger og mener reparasjonen burde holde lenger enn som så. Men det virker som pumpen er problemet. Men i samme rennet har jeg tenkt å flushe systemet med trykkluft fra et bildekk. Det kommer update om hvordan dette funker. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Trillet frem PCene i dag. Av med deksel og dør. Startet og stoppet pumpen. Det hørtes ut som om den funket. Men i slangene til PC 2 lå det store luftlommer. Og de flyttet bare litt på seg når pumpen ble startet. Pumpen har ventiler (de blå) på slangene. (Se neste innlegg). Stengte disse og tok av slangen fra ene nippelen. Fylte 2 dl. vann på pumpen. Koblet så på igjen og startet pumpen. Da ble det sirkulasjon igjen. Hadde jo tenkt på en flushing med trykkluft, og vurderte muligheten for å koble på hageslangen for enda bedre flushing. Gadd ikke da ting så ut til å ordne seg. Kjørte så SiSoft Sandra sin BurnIn Test. På begge maskinene samtidig og med viftene på minimum fart (4,3 Volt). Her er resultatet på PC 1. På PC 2 lå faktisk tempen to grader lavere. Men så har jeg jo laget CPU-kjøleren der selv Endret 8. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Av en eller annen grunn ser det ut som om det er mer slanger i PC 2 (den nærmeste) enn i PC 1. Rart, da det er det samme som er vannkjølt i begge. I den borterste er HD-kjøleren lagt i bunnen. I den nærmeste er den montert i nederste 5,25 brønn. Slik så det ut bakfra: Endret 8. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
Maad-Monster Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Har du sett så pumpen fremdeles lever ? Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Ja, det er litt liv i vannstrømmen. Men er ikke fornøyd. Det kjøler ikke like bra som før. Da lå CPU-temp vanligvis rundt 31,5 grader. Nå, etter å ha fått ut den luften, ligger tempen på 37-38 grader. Ikke dramatisk det da, men ikke så godt som det kan være. Og med varmere vær og begge maskinene i gang Edit: Eller hvis jeg vil gjøre det som jeg skryter så mye av at jeg kan, kjøre uten vifter Har bestemt meg for å trille PCene ut til badet og koble på hageslangen for en grundig gjennomspyling. Og sjekke og teste pumpen bedre. Har faktisk en enda større pumpe liggende, men den må ha ny pakning og vil ikke få plass slik den jeg nå bruker, ligger. Det er muligens noen der ute som vil ha interesse av å få vite resultatet av spylingen, så update kommer Men gidder jeg nå... like etter middag Endret 10. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Vel, det ble en tur på badet. Og en tur på Hydro/Texaco etter mer frostvæske. Fjernet pumpen og koblet slanger tur-retur dusjen. Det kom en del guffe ut. Se bildet under. Kjørte opp trykket og vann piplet ut mange plasser. Det var nok "noe" trykk på systemet. 12 blokker, over 20 meter rør i radiatoren og 2-3 meter slange gir jo litt motstand. Teitet slangeklemmene og koblet om for å spyle motsatt vei. Da var det tett. Frem med tørkepapir, føhner og 5-56. Kjørte pumpen med slanger tur-retur vasken. Funket fint den. Er nå oppe og går igjen med 31,5 grader på CPU som før Tror det var disse seige grønne og brune klumpene som bremset vannet i CPU-kjølerene. Det er jo de som har trangest kanaler. Lenke til kommentar
Raphaug Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Det der så jo ut som kobber rester da? Kobber blir jo grønnt om det får fuktighet.. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Har faktisk vurdert å lage en ny blokk som erstatning for en av dem som har gått ett år, og sage den gamle i deler for å se etter korrosjon. Tviler sterkt på at det er det, men hadde vært OK å få en avklaring. Hadde ikke kostet så mange kalorier det Det brune kan være Form-a-gasket, sånn seig pakningsgugge som ble brukt på en blokk. Kan jo ha hatt for mye på. Jaja, det har funket fint i ett år, og tror det skal funke i minst ett til. Og da vil det jo være på høy tid med nye prosjekter med nye blokker Men gjør jeg alvor av å dele en blokk, så kommer det nok en tråd og bilder, selv om disse skulle bevise det motsatte av det jeg tror og hevder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå