vegham Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hei, etter eg fjerna støv i PCen inkludert CPU vifta/kjøler så måtte eg ta den av og på for ikke å risikere å knekke min AMD XP2500 kjerne. Etterpå fant eg ut at eg ikkje hadde kjølepasta igjen eller det var lite. Tok på det som var der (sånn at det dekka hele kjernen) og festa kjølern. Når eg skulle starte PCen så starter den og slår seg av etter 3 sekunder før eg har fått noe bilde på skjermen. Er ganske så sikker på at det er CPUen som er gåen, men får ikkje testa med en anna uten kjølepasta. Gjort dette maaaaaaangen ganger før så spørsmåla er: Vist datan slår seg av etter 3sek uptime så er CPUen gåen? eller kansje det er mitt gammle MSI k3 kort som slår av PCen fordi CPU blir for varm , for fort? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Mener å ha lest at en AMD XP kan "ta kvelden" etter få sekunder uten kjøling.. Da vil jeg tro at du kan både se og lukte evt. om den er "fried".. Til info: Jeg kjørte den PC'n jeg sitter med nå.. XP2500+@3200+ uten pasta i ett par mndr.. uten å se at det hadde noe særlig å si for temp.. Da jeg monterte Akasa viftestyring la jeg på AS igjen.. som ga ett par grader høyere idle temp.. og et par-tre grader lavere load temp.. Pasta er høyst oppskrytt.. dersom du sørger for å ha en sink som er planslipt og det er skikkelig god kontakt (rett montering) mellom heatspreader og sink.. Tipper du har vært uheldig med montering av kjøler/sink... Endret 7. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
vegham Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) uff, ikke bra. Når eg slår på PCen og ser på termometeret samtidig så går den ifra 20 grader til 37 grader på 2 sekunder så slår den seg av. Kan det ikke være protection greier på HK som beskytter? En død CPU lager vell ikke varme? Endret 8. januar 2005 av Wulong Lenke til kommentar
sixx Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 En død CPU skal ikke lage verme nei. Men hvertfall på P4 CPUer er det en 4-pin ledning som må inn for å forskyne CPU med nok strøm. Har du husket på den da?(hvis den finnes til AMD) Alternativt kan det jo ha noe med hovedkortet å gjøre, men det tviler jeg litt på. Som jeg også forsto det, så virket pcen FØR du tørket støv, men ikke nå. Da kan det i verste fall ha skjedd en kortslutning eller noe i den duren. AMD cpuer tåler veldig lite har jeg også erfart(min brant opp!). Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 1 : Har du husket å koble CPU-viften sin kontakt på CPUfan-headeren og ikke PSUfan-headeren? 2: Er du sikker på at du ikke har montert HSF'en feil vei slik at den står på den kanten på ZIF-sokkelen? Lenke til kommentar
vegham Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Hadde gjort alt rett (som vanlig). Fikk tak i kjølepasta idag og fikk smurt på nytt lag da virka det. Var som eg trodde, CPU protection'en slo inn. Varmen steg for fort og det trigga'n. Men takk for alle svar Lenke til kommentar
Baleni Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 har samme cpu som deg og den skrur seg av etter jeg har kommet inn i windows...prøvde nemmlig dette, var ikke meninga men jeg hadde glømt og koble cpu vifte etter bytting av kabbinett lærte jo noe da Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Konklusjonen er at hovedkortet har en protection slik at hvis man har glemt å sette på vifte slår pcen seg på og gir ikke noen negative innvirkninger på cpu? Lenke til kommentar
christaaah Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) vet du ka: i bios, så har du på at dataen skal slå seg av om cpuviften "slår seg av". ta av det. du har sikkert(?) kolbet cpuviften på en annen plass enn du har hadde den før edit: herregud siste gang eg poster uten å ha lest gjennom hele tråden Endret 9. januar 2005 av christaaah Lenke til kommentar
vegham Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Ja Tha Sims, det er konklusjonen, men så er ikke alle HK like. Men mitt er jo gammelt så alle nyere burde ha samma funksjonen Lenke til kommentar
Maad-Monster Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Hva med¨å dytte/feste CPU Kjøleren ordentlig. Du MÅ være sikker på at den ligger intil. Endret 16. januar 2005 av Maad-Monster Lenke til kommentar
vegham Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 ehm, det virker.. som eg posta tidligere. Og man skal være forsikktig å dytte kjølern sin på CPUen vertfall vist man har en feit kobber kjøler slik som meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå