Gå til innhold

Hvordan skal jeg konfiguere serverene mine?

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål rundt konfigurasjonen:

jeg ønsker å kunne få aksess fra andre nettverk. Feks skole,venner osv. Hvordan skal jeg sette opp serverene slik at jeg kan nå dem uten i fra?

jeg har latt dem få statisk IP adresse som begynner med 192.168 (router adresser altså) Hva burde jeg sette den statiske IP adressen til?

Vi har lov med flere dataer via telenor, men neppe server da :p

noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hvilket operativsystem du kjører på dem ;)

Men du må bruke et program som gjør deg i stand til å fjernstyre pcene, som f.eks. VNC. Du må også forwarde porter fra modemet/routeren din til de aktuelle pcene.

Når det gjelder hvilken addresse maskinene dine får spiller det ikke så stor rolle, bare de er på samme subnett som resten av nettverket ditt, og at de holder seg innenfor de private ip-addressene, f.eks. 192.168.x.x som du allerede har.

Lenke til kommentar

så med enklere ord, så burde jeg heller åpne de portene som serverene oppgir? dermed så vil utenforstående maskiner kunne koble seg til serverene?

nå har jeg forsåvidt prøvd dette, men har enda problemer med hjemmesiden, multimedia streaming osv.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener med "kunne få aksess fra andre nettverk".

Jeg antar at du snakker om fjernadministrasjon av serverne fra andre nett ?

I og med at jeg bare kan Windows her (du kjører vel neppe Novell :) kan jeg kort forklare:

Dersom vi snakker om Windows 2000 SERVER eller Windows2003 Server eller Windows XP Pro så har du innebygd RDP (Remote Desktop Protocol).

RDP bruker defalut port 3389. I og med at du skal styre 2 maskiner og du (sannsynligvis) bare har en offentlig ip-adresse så må du bytte default port på en av maskinene. Det kan gjøres i registry ved å ta en titt på : Microsoft

Deretter er det bare å nat'e/pat'e f.eks port 3389 til 192.168.0.10 og 3388 til 192.168.0.11

I dette eksempelet kjører en server med ip-adresse 192.168.0.10 med default rdp-port (3389) og en annen server med ip-adresse 192.168.0.11 og "ikke-default" port 3388.

Vet ikke helt om det var dette du spurte om eller ?

For at dette ska fungere på f.eks. en skole så må jo selvsagt port 3389 og 3388 være åpnet for utgående trafikk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...