Explorer Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg har "sittet på gjerdet" og ventet med å kjøpe ny PC ganske lenge. Først skulle jeg vente på at 64 bit kom orndtlig inn i markedet (noe som skjedde for lenge siden). Så skulle jeg vente på socket 939 slik at det skulle bli mer fremtidsrettet . Så skulle jeg vente på PCIe, men nå som alt dette er kommet så tenkte jeg på å bare skaffe ny nForce 4 maskin. 1. Hovedkort. Til å begynne med så var jeg helt sikker på at det skulle bli et A8N-SLI Dlx fra Asus, men nå som blant annet DFI kommer med sine nForce 4 kort så er jeg ikke så sikker lengre Har også hatt veldig gode erfaringer med Asus i form av mitt eldrende A7N8X-E Dlx som har arbeidet godt, lenge. 2. RAM. Når det kommer til RAM så er jeg veldig usikker. Lurte litt på om jeg skulle vente på DDR2, men etter å ha lest her på hw.no at DDR2 ikke er forventet til AMD i år 2005 så får det bare være. RAMen jeg nå har er PC2700 RAM som har vært død, men har våknet opp igjen. Det er noname og er ikke bra. Tenkte jeg skulle gå for en merkeprodusent denne gangen, men har ikke så mye penger så jeg ønsker det billigst mulig. Tenkte litt på PCQ (var det det den het, som netshop har?), hvis denne er bra. Er det muligheter for å klokke med slik RAM eller må jeg opp til OCZ og Corsair? 3. Skjermkort. Tenkte på å gå for et enkelt 6800 GT eller Ultra til å begynne med. Her er det produsent jeg trenger hjelp med valg av. Har hatt et MSI Ti4800SE som døde. Deretter fikk jeg et Gainward Ti4800SE som bråker, men ellers er veldig bra. Skal ja mulighet for oppgradering til SLI. 4. PSU her håper jeg at jeg ikke må kjøpe noen ny, selvom jeg ikke har 24 pins ATX kabel. Har nå en 480W Mist ADP forsyning. 5. Harddisk. Har veldig lyst på SATA2 ettersom det høres så tøft ut. Her er det vel enda ikke kommet noe å velge mello, så her lurer jeg bare på om det er verdt å vente på at det kommer. Har nå en 160 GB Seagate SATA. Ellers hvis det er noe jeg har glemt, si fra . Til alle som tok seg tid til å lese gjennom den alt for lange posten og svarer: Takk! Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) 2. RAM Skal du bedrive noen form for overklokking av systemet? Hvis ikke står du rimelig fritt til å velge egentlig, så lenge du kan kjøre brikkene på 200 MHz. Corsairs "Value" serie er meget rimelige og sannsynligvis det sikreste valget i sin prisklasse. 3. Skjermkort. Her er det jo alltid noe nytt og spennende i vente. Pr. i dag er jo GeForce 6800GT det mest åpenbare valget for deg som kanskje satser på å få utnyttet SLI etterhvert. Ellers er jo ATI snart klar på det norske markedet med Radeon X800 XL som ser meget spennende ut. 4. PSU Hvis du etterhvert skal bruke to 6800GT kort er en 480W strømforsyning ikke stort mer enn du må ha tror jeg. 5. Harddisk. Grensesnittet S-ATA II vil nok ikke gi merkbare ytelsesforbedringer, men man vet jo aldri hvilke disker som forbeholdes dette grensesnittet når det etableres. Ville uansett ikke tenkt for mye på akuratt dette. Ellers hvis det er noe jeg har glemt, si fra Prosessor er en fin sak. Hvis du har planer om å overklokke bør du rette blikket mot Winchester prosessorne, 3000+ eller 3200+. Hvis du ikke har planer om dette ville jeg satset på en 3500+. Lykke til! Endret 7. januar 2005 av stian-hg Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Takk for svar. Glemte CPU ja . Med det første er det vel ikke planlagt noen overklokking, men det vil ikke være noen ulempe å kunne klokke den noen hakk, når systemet begynner å slite med å dra spill og programvare . Er det slik at 3500+ klokker dårligere enn 300+/3200+? Altså om det er slik at alle 3500+ klokker dårlig, ikke slik at man kan være uheldig å få en dårlig klokker (dårlig formulert ja.. )? Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Er det slik at 3500+ klokker dårligere enn 300+/3200+? Altså om det er slik at alle 3500+ klokker dårlig, ikke slik at man kan være uheldig å få en dårlig klokker Jeg tror de fleste prosessorne når ca. like langt enten man snakker om 3000+, 3200+ eller 3500+. Det er for så vidt en sjansespill å kjøpe en overklokkingsvennlig prosessor. Man kan like gjerne være heldig som uheldig, alt etter hvilke forhåpninger man har. Med en Winchester stiller man der i mot med gode odds uansett, ser det ut som. Tenker du på overklokking på sikt er jo 3500+ det sikreste valget vil jeg tro. Prisforskjellen er jo ikke så stor. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Ok. Takk. Da var det klaret opp. Så var det hovedkort.. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Ok. Takk.Da var det klaret opp. Så var det hovedkort.. ASUS A8N SLI Deluxe ser ut som et fristende kort. Det har egen molex til PCIe portene slik at de får mer stabil spenning til skjermkortene. Eller så har jeg siklet selv på et Gigabyte SLI kort som man kan sette på ekspansjonsstrøm slik at man får 6 fasers strøm istedenfor 3-4 som er normalt (dette øker stabiliteten i systemet, men koster også litt ekstra). Men hvis du ikke vil legge så mye penger i det så er vel ASUS A8N SLI Deluxe det beste alternativet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå