Arve28 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Når man knipser digitalt blir det ofte veldig mye bilder. Hvordan holder dere orden på disse? Det blir fort 5-20 bilder av samme motiv. Sletter dere da alle bortsett fra 1 bilde eller tar dere vare på alt? Om dere bruker Raw format. Hvordan gjør dere dette? Jeg får i alle fall ikke tid til å gå inn å redigere på alle bildene jeg tar, for så å lage eks en PSD fil og en JPG fil av bildet? Hva har dere lagret bidene som? Jeg har bildene på 2 forskjellige harddisker. Har også bildene på DVD og har en DVD i en brannsafe. Men bunken vokser for hver dag. Så hvordan bør jeg gripe fatt i dette? Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Hvis jeg har mange bilder som er nesten identiske beholder jeg bare de beste. Med mindre det er forskjeller i bildet som er kjekke å beholde. Bilder som er ute av fokus, veldig bevegelsesuskarpe o.l. pleier jeg og å slette umiddelbart. Dårlig fokus er det nesten umulig og fikse på og slike bilder er det lite poeng å ha. Dessuten beholder jeg alle bildene uten å gjøre noe som helst redigering på dem. Jeg gjør all bearbeiding før bildene skal printes o.l. men lagrer aldri over originalene fra kameraet. Så er jeg sikret at ikke bildene fortaper seg i kvalitet overhodet. Hvis du klarer å fylle hauger med dvder med bilder tar du mye bilder. Regner med du ikke brenner ut hele samlingen hver gang du tar backup? Går kanskje ann å legge bildene på en annen pc/server for bevaring der. Lenke til kommentar
rogerjo Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg har anskaffet 2 store harddisker (200 GB hver). Har laget et lite nettverk og plassert en gammel pc med en av diskene i en ende av huset. Her kopierer jeg ut bilder etter hvert som jeg lagrer orginalene på pc-en jeg bruker til daglig. Sjansene for at begge diskene skal ryke samtidig er minimale. Totalt nedbrent hus er vel det som kan ødelegge alt på en gang. Jeg lagrer bilder i mapper med sortering etter dato. (typisk 2005-01-08). Denne skrivemåten sorterer mappene ryddig. Ellers finnes det mange elektroniske "fotoalbum". Noen er bra, men jeg liker ikke de som lagrer bildene i en databasefil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå