Gå til innhold

S-ATA og IC7-G

LaStrada

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå i over ett år hatt IC7-G og kjørt to S-ATA disker uten noe problem.

Like før jul fikk jeg meg enda en disk jeg skulle bruke til OS. Problemet er det at S-ATA pluggene 3 og 4 på hovedkortet funker ikke. Har aldri testa disse pluggene på hovedkortet før. Så det jeg lurte på var om det fantes noen mulighet for å være sikker på at disse er defekte, eller om det feks er noe feil i bios?

Har ikke så veldig lyst til å sende det inn til reprasjon (er vel kun 1 år garanti, men det er vel en reklamasjons sak?) pga at vannavkjøling er montert på chipset, gpu og cpu, så det er mye styr å demontere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan med nesten hundre % sikkerhet si at du må ha drivere til denne. De to diskene du har fra før sitter vel på ICH5 kontrolleren (Intelkontrolleren) og så har du antakelig en Sil 3114 ? kontroller på de to andre SATA portene. Disse trenger du drivere til. Bare å laste ned hos Abit.

Edit: Mulig det fulgte med en diskett med drivere med hovedkortet ?

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Du må huske å aktivere "onboard SATA" (*eller noe sånt) i bios. Skal du boote fra disk på SATA 3/4 må du også aktivere "SATA ROM" (*eller noe sånt).

*Husker ikke helt hva de tingene heter i biosen, men du finner de nok.

Lenke til kommentar

Dette funka dårlig... Prøvde med drivere fra abit sin side, men funka like dårlig... Finner ikke disken hvis den står på port 3 eller 4. "onboard SATA" er aktivert, samme med "SATA rom".

chrisege: Har prøvd med og uten ide... Hvordan det? Er det noe forskjell?

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar

Haha! Må mobbe meg selv her...... :blush:

Jeg sjekka jo om alt var kobla i i stad, når jeg testa XP installasjonen... Men nå, etter at jeg har testa i XP fant jeg ut at strøm-støpslet til den ene S-ATA disken ikke var kobla til.. Den hadde detti ut, sikkert ikke kobla ordentlig fast... :blush:

Jaja, noen tabber må vi ha :D

Så da funka det med de driverne fra abit sin side..

Takker for hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...