Gå til innhold

PC kverket sikringen. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Jeg var i byen i dag og handlet inn et grisesvært Chieftek til min lille filserver. Kjøpte to ekstra harddisker i samme slengen. Serveren var i utgangspubktet en gammel IBM-aptiva med en P3 500 og 192 MB minne, turboladet med 2 stk Promise IDE-kontrollere og 4 stk WD200 i raid 5.

Flyttet altså alt (minus PSU, NorthQ 400W) over i det nye kabinettet, satte inn to nye disker, og to ekstra vifter, en CD-rom og en tom harddiskskuff til fremtidig bruk. Systemdisk byttes ut fra en gammal Quantum til en annen. (Jeg vil ha den gamle intakt intill ting er oppe og går. Når jeg booter og skal installere FC3 henger systemet i det jeg trykker enter for å installere OS. Jeg oppdager at butikken stenger, slår av strømmen på PSU og løper.

I butikken kjøper jeg Pizza, sjokis brus og lettøl. Jeg kommer hjem, hiver Cola og øl i fryseboks og Pizza i ovnen. Deretter går jeg inn i syua igjen og slår på PSU. "KLIKK" så blir det mørkt, helt mørkt. :whistle:

Siden sikringsskapet sitter hos naboen som ikke er hjemme har jeg ikke tenkt å koble til på en annen kurs med det første... Min teori er at en liten nisse har brutt seg inn hos meg mens jeg var på butikken og herpet et eller annen. Men jeg er åpen for andre forslag.

Altså: noen som har en ide om hva som foregår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyrest jo ut som kortslutning sidan sikringen gjekk, men det kan jo være jordfeil om kursen du har kobla til er beskytta av jordfeilbrytar.

Det må jo være PSU som er problemet (Les: Ikkje HK) når den slår ut sikringen ved å skru på hovudbrytaren til PSUen.

Kanskje PSUen fekk eit hikk og overbelasta sikringen? :lol:

Når du får fart i straumen igjen ville eg kobla ifrå PSUen og testa den igjen utan PC. Sikringane er laga for å slå ut ved kortslutning så det er ikkje så farleg.

Burde vel kanskje vært ein gnist og eit poff om det var kortslutning eller jordfeil :hmm:

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Vi håper jo på at dette bare er snakk om en overbelastning, men det virker snålt. Pleier å kjøre en vannkoker på 2,5KW på denne kursen i TILLEGG til ovn og PC uten at det blir noe problem. Og sikringene er av gammel type med smeltetråd. De ryker ikke så lett ved peaks.

Burde det være noe problem å dra 7 hd + cdrom + en p3 på en 360W Chiefteck PSU? Trodde de var ganske solide. Får se om jeg får tak i husverten i morgen, og evt prøve med den FS/NortQ-saken jeg har. Den burde i hvertfall være sprek nok.

Pokker så irriterende det er å ikke ha tilgang til sikringsskapet sitt... :mad:

Lenke til kommentar
Sitter du i mørke nå da? :roll:

Neida, lyset gikk bare i stua. Har nettop sett nattfilmen på TVNorge vha. skjøteledning. :thumbup:

Da er det ikke jordfeilbryteren for da hadde allt vært borte.

Hvis det er en eldre bolig sånn at du har 10 amp. sikringer da har du 2300 Watt til rådighet på kursen.

Hvis den er nyere så er der 16 amp. sikringer og da har du 230*16= 3680 Watt eller 3,68 KW.....

Hvis PC-en har sprengt den da har du en stor nisse i hus.

Sikringer har litt slitasje og ryker for "ingenting" nå og da. Automatsikringer spiser seg ut av "fjæren" og "faller ut" på samme måte. Hvis en av kondensatorene i PSU er oppladet og strømnettet slås på slik at det kommer i motfase så virker der som en liten kortsluttning et 1000-dels sek. Sånnt bruker å gå bra selvon det høres dramatisk ut.

Noe stilisert dette, så hvis man skal lære elektro må man finne annet lesestoff. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...