Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av 2 frontsett og 1 sub

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt inn følgende

Forsterker: 5 kanals Planet Audio Apocalypse 4 X 150 + 1 X 300 W rms (monstrum)

Frontsett: 2 stk Rockford Fosgate T152S 5,25" 100W rms

Sub: Rockford Fosgate P312D4 12" 500W rms

+ det beste av alle kabler (monsterkabler, RF høytalerkabler osv)

Dette skal monteres inn i min Mercedes 500 SEC, denne er todørs med noen utrolig solide og tunge dører (stort volum og uten skrangling)

Spørsmål:

Burde jeg montere 1 fronsett foran i dørene og 1 frontsett i sidepanelene bak eller,

fjerne diskantene fra det ene frontsettet og montere alt i fremdørene ?

Mener også å ha hørt att avstanden mellom diskantene og midbassene ikke burde være mer enn 2" ? er det noen som har erfaring med dette.

Jeg har ikke så mye erfaring med dette så jeg håper på synspunkter og anbefalinger.

post-228-1105133220_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har mulighet, og får det til monter alt fremme :)

Avstanden mellom diskant og mellomtone er ikke kjempekrise, det viktigste er at du har samme avstand og vinkling til øret..

Men som oftest er dette lettest å få til når man har det montert nærme hverandre.

Skjønte du hva jeg mente?

Lenke til kommentar

Montere alt fremme ?

mener du da begge fronsettene komplett eller: begge frontsettene og fjerne diskantene fra det ene settet så jeg sitter igjen med 2 diskanter og 4 midbasser.

Ett annet spørsmål angående plasering av delefiltre som det blir 4 stykker av totalt: Kan jeg montere disse bak ved siden av forsterkeren og så trekke ledninger fra disse til framdørene ? det vil se penere ut men vil jeg få noe signaltap.

I brosjyren til RF fronsettet er dette anbefalt, men det står ikke noe om hvor forsterkeren er montert.

En slik montering ville passet bra siden delefiltrene er ganske store.

Oppdaget også att det er noen jumpere inne i delefiltrene som jeg kan flytte på dersom midbassene plasseres lavt og diskantene høyt opp på dashbordet (smart)

Takker for alle svar.

post-228-1105186605_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan godt montere begge diskantene også,

Og det er forsåvidt greit som du sier med den jumperen, men det er litt viktig uansett at ikke diskantene er rettet rett mot deg, og mellomtonene er rettet 90 grader mot siden eller ned i gulvet.

Da vil du fort få en skarp diskantlyd og lite mellomtone, selv om delefilteret sannsynligvis har dempet den litt.

Du kan montere delefilteret bak om du vil, bare husk å ha skikkelige ledninger, gjerne 2,5mm2 til mellomtonene og diskantene.

Og da tar vi utgangspunkt i at forsterkeren er montert bak.

Lenke til kommentar

hei, enig med tech, men husker ikke helt åsen det var på 500SEC. slik ville jeg gjørt det:

- 1 sett diskanter oppå dashen, dempet og vinklet oppover mot frontruten. og hvis mulig montere 5,25 her (mener å huske at det ikke er plass til det? -stemmer?)

- 1 sett mellontone+diskat ned ved kickpanelen med vinklede elementer, her må det prøves litt fram og tilbake men regelen er at elemtene sakal helst pekke mot midten av bilen, ca hørehøyden. Grunnet at du må prøve med vinklingen/høyden er pga sprednings karakteristik -såkalt on/off aksis- på elementene.

- 1 sett mellomtoner i dørene lengst fram og nederst, nærmest kickpanelen. Det skulle helst vært større elemter men du har bare de (gjerne 8")... disse trenger ikke være vinklede.

- Filtrene nærmest elementene, BARE hvis du skal ha eller er muligheter for biwirring at det er noe vits å ha disse nær forsterkeren, dessuten er ikke "optimalt" å ha delefiltren langt unna elementene, siden mostanden i kabelen vil "øke" impedansen i elemente og igjen endre delefrekvensen... merkelig at de anbefalte det å montere nær forsterkeren?

- koble delefiltren til diskanten oppo dashen og sett jumperne til mest mulig demping. Mellontone i døren kobles ikke. Kickpanelen med begge sette kobles som normal og demping på diskanten må prøves fram men ikke så mer dempet enn diskanten i dashen. sosm nevtn litt avhengi av vinklingen.

- Forsterkeren: en 5 kanaler.

*2 kanaler som mellontone/diskant til kickpanelen og diskanten i dashen med nedre delefrekvens på rund 150-350 Hz.

*2 kanaler som mellombass koblet til mellombassen i dørene med øvre delefrekvens på 150-350Hz, -skal mer eller mindre overlappe/møtte mellontonen i kickpanelen. Sansynlighvis din forsterker har innebygd 3 veis delefilter, med mellombass. :thumbup: ellers tror ikke dine 5,25 elemtene i dørene tåler så mye bass (og mye effekt i område) men nedre delefrekvens må du prøve deg litt fram og mer den møtter subben bedre er det... så rundt minst 60-80 Hz ville vært ønskelig

*siste 5 kanalen er vel bass kanalen: musikk smaken er jo avgjørende men en øvre frekvens på ca 60-80Hz ville vært bra. foreløpig ikke flere komentarer

- jo en siste: har du tilgang til et par rimelig mellontoner så kan du montere den bak og dempe den, slik at du får en "rear filling" men viktig at disse ikke spiller hverken høyt eller med diskant, ellers vil ødelege "front lyd bilden"

Vel, slik ville jeg koblet den opp....

:thumbup:

Lenke til kommentar

Takker Techpoint og Pndjo for meget opplysende forklaring på hvordan enhetene burde koples. :w00t:

Som Pndjo påpeker så er det ikke plass til 5,25" på dashen, men han beskriver jo ett oppsett som i utgangspunktet ser veldig bra ut (tror jeg satser på dette).

Tror også jeg tar imot tipset og skaffer 8" elementer til nederst og lengst fram i dørene.

Da gjenstår det bare å ribbe bilen innvendig for å få lagt kablene skikkelig så det ikke oppstår noen forstyrrelse på disse.

Ennå en gang: Takk for alle tips (supert forum :thumbup: )

Lenke til kommentar

hehe.., tror nok du får bra lyd i SECen, Det er bare en ulempe ved bra lyd: du blir kresen! og vil fort merke kvaliteten på forskjellige plate produsenter etterhvert... dessuten er det fort gjørt å dra opp på volumen når den er reint/dynamisk og uforvrengt... det merker du nesten ikke før du skal begynne å pratte med side mannen...

apropos: bruk de 5,25 -som skulle vært i dørene- i hattehylen!

lykke til med bygningen!

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...