kenneth_rasmussen Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hallo! Jeg og noen kompiser sitter her og diskuterer om endene til høyttalerkabler bør fortinnes eller ei. Dette er da snakk om ikke spesielt dyre kabler til et stereoanlegg. Fordelene med fortinning er at man slipper "flising" av kabelen, men kan lyden bli dårligere av fortinning? Håper det er noen her med fornuftige synspunkter, før det bryter ut "borgerkrig" her... :!: Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hallo!Jeg og noen kompiser sitter her og diskuterer om endene til høyttalerkabler bør fortinnes eller ei. Dette er da snakk om ikke spesielt dyre kabler til et stereoanlegg. Fordelene med fortinning er at man slipper "flising" av kabelen, men kan lyden bli dårligere av fortinning? Håper det er noen her med fornuftige synspunkter, før det bryter ut "borgerkrig" her... :!: Altså, jo mer som er i mellom forsterker og høyttaler jo mer "forstyrrer" man signalet. Jeg kan ikke tro at fortinning har noen hensikt annet enn å hindre at kordelene splittes. Så konklusjon, drit i fortinningen hvis man skal være så veldig nøye på det Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jepp, fortinning har ingenting for seg. Om kabelen fliser seg eller begynner å irre, så klipper du berre av den biten. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 eller klipper av en liten bit og avisolerer på nytt.... Kan være det var det du mente... Men er for "tidlig" å skjønne sånt nå... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Sorry Var litt trøtt når jeg leste det å ville bare legge inn et inlegg for sikkerhets skyld... Men som sagt er fortinning kun, nok en motstand.... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jaja, men det er jo loddet inni forsterker, cdspiller, kabler og høytalere og alt. Så når signalene har gått gjennom 999 loddinger, så 2 til spiller ingen rolle. Men bruk loddetinn med sølvlegering, så blir det bra! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Du kan bruke den med sølvlegering, men da ville jeg anbefalt "bananplugger" i stedet... HVIS du kan bruke det på forsterkeren din da... Lenke til kommentar
Elimelech Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 hmm, tror at lodding ikke er et godt alternativ. Fordi man vil få mindre kontaktflate mellom kablene og høytalerterminalene. Siden en loddet kabel vill være rund, hvis dere forstår. Kabelen vil ikke bli presset sammen på samme måte. Da måtte man loddet den fast til høytaleren for å få noen effekt... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Nei.. Loddetinnet er det bedre sånn kontaktmessig... Men hvis du er lur, så dropp den fortinniga og heller kjøpt deg noen gullpletterte "bananplugger" som nevnt tidligere.. Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 De "gullpletterte" bananpluggene som de selger mange plasser er forferdelig dårlige. Taper både oppløsning og bredde/dybde i lydbildet. I tillegg demper de signalet litt. Hører det godt i anlegget mitt... Et bedre tips er å lodde høyttalerkabelen rett i delefilter på høyttaleren og på andre siden bare avisolere kabelen for så å koble den til forsterkeren. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 De "gullpletterte" bananpluggene som de selger mange plasser er forferdelig dårlige. Taper både oppløsning og bredde/dybde i lydbildet. I tillegg demper de signalet litt. Hører det godt i anlegget mitt... Et bedre tips er å lodde høyttalerkabelen rett i delefilter på høyttaleren og på andre siden bare avisolere kabelen for så å koble den til forsterkeren. Jeg har i hvert fall ikke hatt noe annet enn bra erfaringer med de... Men du må legge i en del penger i de for at de skal være bra... Åsså er det jo veldig praktisk Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Hvordan erfaringer man får med bananplugger, har gjerne med hvor mye man har lagt ned i anlegget. At det er praktisk får så være. Men jeg går ikke etter at det skal være praktisk i bruk. Best mulig lyd er det jeg jakter på. Jo flere punkter du har mellom forsterker og høyttaler, jo mere taper du gjerne... WBT har produsert noen "gullpletterte" bananplugger som en del "lettere" audiofile bruker. Disse er noen av de få som er brukende lydmessig sett. Men vanlige folk tar seg gjerne ikke råd til disse. De koster 220,- kr. pr. par. Man vil jo gjerne ha et par i hver ende av kabelen. Da trenger man 4 par. Det koster for mye for den vanlige mannen i gata. Endret 9. januar 2005 av Audioslave 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Jaja, men det er jo loddet inni forsterker, cdspiller, kabler og høytalere og alt. Så når signalene har gått gjennom 999 loddinger, så 2 til spiller ingen rolle. Men bruk loddetinn med sølvlegering, så blir det bra! Nevner denne... Det er ganske sant det som står der.. Men noen skikkelige "bananplugger" er ikke en motstand... Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 At det er loddet inni forsterker, cdspiller, kabler og høytalere er en selvfølge. Men man jakter jo allikevel å få ned antall loddinger og koblingspunkter. Men noen skikkelige "bananplugger" er ikke en motstand... Alle bananplugger er en motstand, selv de beste. Dog noen mindre enn andre... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 De bra er ikke no vesentlig motstand... Er det jeg skulle fram til... Lodding er på samme måte en liten motstand... Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) At lodding er en motstand er jeg fullstendig klar over. Derfor sa jeg også at jeg jaktet på færrest mulig av disse koblingene i systemet... De bra er ikke no vesentlig motstand... Er klar over at mange av de representerer en mindre motstand en vesentlig billigere modeller. Men hvor mange her på forumet tror du er interessert i å punge ut 220,- kr. for et par plugger? Endret 9. januar 2005 av Audioslave Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg har punga ut 300.... Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 300,- pr. par? Hva har du kjøpt? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Noen som en kompis tok inn fra statene... Det var "innkjøpspris" Trukke du får de i norge. De er DRITBRA!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå