Gå til innhold

Alle centrino = stille?

Anbefalte innlegg

Noen med peiling som kan forklare meg dette? Har nemlig tenkt å kjøpe meg ny pc innen kort tid (bare "spaner" til rette tilbudet dukker opp). Skal nemlig ha en som er så stille som mulig(!), hva resten av hw angår har jeg ikke akkurat så strenge krav.

Har sett på Whitebox CL 56, men har latt meg påvirke av all neg kritikk. Har også sett på Tundra 1556 og HP Pavillion dv 1045. Sistnevnte har en, etter min mening, meget interessant Quickplay funksjon. Burde vært oblig. Noen med erfaring fra denne? Dell Inspiron 8600 cc virker også bra.

Kandidatene i dette segmentet er mange, og jeg synes de er ganske like. Eneste er at jeg er kanskje 10.000 ganger mer interessert i en lydløs maskin enn i en maskin med et "rått" grafikk-kort. Har ingen planer om å sitte oppe hele natta og spille pc-spill. James Bond på Nintendo funker for meg :thumbup:

Er litt usikker :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer er ganske enkelt nei, fordi viftløsninger betyr like mye(mer for lydnivået) som at CPUene/skjermkortet/brikkesettet genererer lite varme.

Dersom spill ikke er viktig er kanskje bærbare fra Apple noe du burde vurdere? Både iBook og Powerbook er stille, har lang batteritid(lengre enn x86 alternativene), er fysisk mindre enn sine rivaler og holder en jevnt god kvalitet på kabinettet. Problemet er sef at du ikke får brukt windows(dersom du er avhengig av windows) og at maskinen nok vil yte mindre enn sine x86(IBM kompatible) rivaler.

Ta en titt hos www.apple.no -> store.

edit: spill x2 :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

selv om jeg er apple-hater, må jeg nok inrømme at kindings har et poeng. Mac'er er stort sett stille.

Men skal du ha stille bærbar PC (seff...) så hold deg langt unna HP. Acer travelmate er ikke så alt for ille, men jeg har ikke nok erfaring til å sammenligne den med mange andre produsenter. Har en 4-6 stykk fujitsu siemens amilo v2000 på jobb, og tror de er noe stillere enn acer'en.

edit: grunnreglene for en stillegående laptop er vel: Centrino/intel mobile, lav-hastighets disker, solid chassis og om mulig, passiv kjøling (det finnes).

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

edit: grunnreglene for en stillegående laptop er vel: Centrino/intel mobile, lav-hastighets disker, solid chassis og om mulig, passiv kjøling (det finnes).

Lav hastighets disker er ingen grunnregel , har flere ganger hørt en 5400 rpm bråke mere enn en 7200 rpm disk

Lenke til kommentar

For å si det slik, begrepet "stille" må deles opp i to kategorier her tror jeg:

1: hvor OFTE en maskin ER stille.

2: hvor MYE en maskin bråker når den IKKE er stille.

Til punkt 1, kan man trygt si at Centrino bråker SJELDNERE enn andre løsninger pga speedstep og mindre behov for å kjøre igang vifta. Dvs. en Centrino-løsninger har sjeldnere behov for å kjøre igang kjøling/vifte osv.

til nr 2: Her er Centrino ingen garanti for stillhet, Centrino-løsningen er fokusert til punkt 1, og fjerner mye av problemet, siden enkelte ikke-Centrino-maskiner kjører på topp hastighet, og topp viftekjøling konstant, mens en Centrino, uavhengig av hva slags vifte/hardware den bruker, så har en Centrino bare behov for å kjøre vifta en sjelden gang i ny og ne under vanlig bruk, muligens så mye som 90% sjeldnere enn andre løsninger, og har behov for å kjøre igang full kjøling og vifter kanskje 5-10% sjeldnere under spilling av kraftige 3D spill, så på dette området stiller Centrino likt.

Resten, dvs hva slags hardware, vifter, HD osv som bruker er da opp til den enkelte produsent. Somregel har de fleste produsenter som leverer Centrino gått inn for å stramme inn enda mere på støy og dermed gått for vifter og HD-løsninger som står i stil til Centrino konseptet.

Enkelte produsenter, som nevnt ovenfor, har enten ikke kompetanse/forståelse for dette helt, og lager Centrino maskiner som fortsatt har f.eks bråkete vifter og HD'er. IMO er de største produsentene de største synderne her, som HP, enkelte Dell-maskiner. IBM har jeg ingen personlig erfaring med, så skal ikke uttalle meg om dem, men har en mistanke om at IBM tar støy veldig mye mere seriøst enn de fleste store produsentene. IMO slik jeg ser det, er IBM en av de FÅ av de store produsentene som faktisk leverer kvalitet, mens en god del av de andre store produsentene rett og slett utnytter brukermarkedets uvitenhet ( dvs. den vanlige mannen i gata's begrensede hardware-kunnskaper ), noe jeg liker å kalle Elkjøp-syndrom. ( eller på 90 tallet Spaceworld-effekten. ).

Ettersom de store kjedene, og de største produsentene, har en så enorm markedsandel, vil antall klager drukne i forhold til antall salg/kunder, dermed har de råd til å levere dårlige løsninger og dårlig hardware uten å lide noen stor nød av den grunn. Resultatet er et helt verdensmarked som betaler langt mer enn nødvendig, for ofte dårlige løsninger og dårlige komponenter.

Nå er det sikkert noen som klør etter å motsi dette, blir irritert og tyr til personlige angrep, siden endel vil føle seg truffet, og derfor også fornmærmet, så håper det ikke blir en stygg personlig krangel ut av det, ettersom meningen er ikke å fornærme noen som har kjøpt katta i sekken, men å fortelle hva som er den faktiske realiteten. Det vil de fleste som bruker alt for mye tid av hverdagen sin på å følge med på IT/hardware-markedet (sånne som meg) se ganske tydelig. Vi lever desverre ikke i en verden hvor alle de store gutta er snille og ærlige og gir deg det du fortjener for penga alltid, og aldri utnytter uvitenheten til den gjennomsnittelige arbeidsmann i gata.

For meg henger alt dette sammen med en felles mentalitet, som gjengir seg i klassiske gjenkjennelses-tegn som går igjen og igjen like tydelig som klassiske symptoner på f.eks en psykopat.

eksempler:

En stor-produsent har nesten alltid en tendens til å gjøre sin tilstedeværesle på din personlige maskin på de mest upassende måter, fra å tvinge inn sin fullskjerms-oppstart BIOS-post logo, til å ofte ha applikasjoner brukeren aldri har bruk for, som også ofte viser en logo midt på skjermen rett etter at Windows er ferdig lastet. Disse applikasjonene kan være ting som "E-support Center" som ofte er bare beregnet for utlandet, og dermed ubrukelig for f.eks Norske kunder, eller "Compaq machine-info", joda, viser jo hardware-specs, ofte manglende, men hvor ofte ser mannen i gata på det. Hva er vitsen med å ha det som en konstant-kjørende bakgrunnsprossess, når det enkelt kunne vært et program som startes ved behov. Utallige tulle-gadget løsninger som det, ofte overfyllt med reklame og atter reklame for produsenten. Et kjent begrep for sånnt er "Bloatware".

Annet eksempel: De siste 3-4 årene har det de aller fleste STORE produsentene inngått lisensierings-avtaler med Symantec/Norton.

For de som tror at maskina er trygg med NIS/NAV må tro om igjen.

1: Den er ikke sikker , 2: Begge suger CPU-ressurser, 3: Begge har en kjent tendens til å skape konflikter med utallige Windows-applikasjoner fra andre selskaper/produsenter, alt fra tegneprogrammer, til spill osv.

4: Umulig å fjerne helt fra maskina uten å redigere registeret i Windows manuelt selv.

5: Tar seg logo-kjørings-rettigheter når Windows starter, for igjen å få sin del av reklame-kaka, som om du ikke har nok reklame på TV.

6:Skaper falsk trygghet, og dermed gjør verdens spyware og virusproblemer bare større. Har verdens antall infiserte maskiner gått opp, eller ned de siste 3-4 årene? Gjett 3 ganger...

Uansett, for å sikre deg, burde du prate med noen leverandører, uavhengig av hvor du skal handle, og her må du være klar over et par ting:

De som jobber i butikk-kjeder som Elkjøp, Spaceworld, Expert osv har ofte like lite data/IT/hardware kunnskap som mannen i gata, ofte fordi de ansetter studenter på deltid osv, og fordi de dekker et så mye større område innen salg enn bare IT-utstyr, samt at de er ikke "frelst" som flere mindre bedriftsenheter som spesialiserer seg på IT er. Det er ikke uvanlig å få svar fra butikk-kjeder som "Den har ultrahøy oppløsning, og er derfor klar for fremtiden", både i muntlig samtale, og i annonser på hardware osv. En mindre bedrift som f.eks Netshop / Psdata / Digitalimpuls osv osv vil aldri gi deg slike tullesvar, for de har teknisk kunnskap så det holder, er til å stole på og svarer deg ærlig, ikke det de tror du vil høre. Så uansett om du så skal handle i en butikk-kjede , lønner det seg å spørre hos en av de mindre leverandørene/butikkene først konkret om hva som f.eks er best/roligst av vifter og hardisker av spesifikke merker og modeller. Dermed kan du, hvis du så skal kjøpe noe i en butikk-kjede, sjekke om den modellen de selger konkret har noen av de komponentene du har fått informert at er de mest stillegående osv.

Sjansen er allikevel stor, at hvis du først har begynt å handle hos noen litt mindre, vil du aldri i verden gå tilbake til å handle i store butikk-kjeder igjen når det gjelder data-utstyr.

Beklager å utvide emnet til å anngå indirekte ting, noen ganger glemmer jeg hva jeg skriver til å begynn med og hvor jeg er :D

Karmacom.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
For å si det slik, begrepet "stille" må deles opp i to kategorier her tror jeg:

...................

Beklager å utvide emnet til å anngå indirekte ting, noen ganger glemmer jeg hva jeg skriver til å begynn med og hvor jeg er :D

Karmacom.

oisann... :eek:

Centrinoer lager mindre/lite varme... noe som krever mindre krevende kjøleløsninger... så man kan si at i teorien er de stillere.. men så kommer det til kvaliteten til kjøleløsningen.. altså hvor god vifta er... produsenter kan gjerne finne på å hive i en billigere vifte for å spare penger.. da disse bråker mer.. så er man like langt ;)

Beklager rotete inlegg.. men jeg er ikke så stabil i norsk rettskrivning :blush:

Lenke til kommentar
OffTopic: når jeg kom til slutten på kc's innlegg ante jeg ikke lenger hva topic var:P

EDIT: leif-arne

Hehe :D ..ja, der ser du.. (Jeg burde nesten legge inn off-topic advarsel i BEGYNNELSEN istedet for på slutten... lol (Se min nye signatur).

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
produsenter kan gjerne finne på å hive i en billigere vifte for å spare penger.. da disse bråker mer.. så er man like langt ;)

Nettopp, kjedelig, men sant.

Allikevel er det litt merkelig, jeg mener, det er ikke så mye penger å spare inn/innhente der for produsent, så litt merkelig at enkelte produsenter velger å gjøre livet til sluttbruker veldig surt bare for å spare en 50 lapp eller to i vifte-kostnader.

Støyete vifte, eller ustabil vifte, kan gjøre livet veldig surt og totalt "ødelegge" helhetsverdien på en maskin uansett hvor state-of-the-art den er IMO.

Karmacom

Lenke til kommentar
produsenter kan gjerne finne på å hive i en billigere vifte for å spare penger.. da disse bråker mer.. så er man like langt ;)

Allikevel er det litt merkelig, jeg mener, det er ikke så mye penger å spare inn/innhente der for produsent, så litt merkelig at enkelte produsenter velger å gjøre livet til sluttbruker veldig surt bare for å spare en 50 lapp eller to i vifte-kostnader.

Støyete vifte, eller ustabil vifte, kan gjøre livet veldig surt og totalt "ødelegge" helhetsverdien på en maskin uansett hvor state-of-the-art den er IMO.

Karmacom

Poenget er vel at man presser produksjonskostnadene ned til siste krone og øre. En besparelse på 50 kroner er mye for en produsent som produserer 1mill+ enheter i året. La oss si at en dyrere løsning(på f.eks vifter) gjør at man bare får en feilrate på 5%, mens billig løsningen gir 15%. La oss si at de billige viftene koster 50.-, mens de dyre koster 100.-. I rene delekostnader kan man forsvare 10% feilrate på den billige løsningen, men så kommer sef arbeidstimer(service). Dette reduserer sef de 50mill de sparte på å velge den billige vifte-løsningen, men man kan skifte ganske mange vifter for f.eks halve dette beløpet.

Dessuten går ofte kontrakter til lavest bydende underleverandører og ikke dem med høyest kvalitet når man presser priser. Lager man litt dyrere løsninger som f.eks Powerbook ser man kanskje også på kvalitet og undersøker hva underleverandører faktisk leverer.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Karmacom

Poenget er vel at man presser produksjonskostnadene ned til siste krone og øre. En besparelse på 50 kroner er mye for en produsent som produserer 1mill+ enheter i året. La oss si at en dyrere løsning(på f.eks vifter) gjør at man bare får en feilrate på 5%, mens billig løsningen gir 15%. La oss si at de billige viftene koster 50.-, mens de dyre koster 100.-. I rene delekostnader kan man forsvare 10% feilrate på den billige løsningen, men så kommer sef arbeidstimer(service). Dette reduserer sef de 50mill de sparte på å velge den billige vifte-løsningen, men man kan skifte ganske mange vifter for f.eks halve dette beløpet.

Dessuten går ofte kontrakter til lavest bydende underleverandører og ikke dem med høyest kvalitet når man presser priser. Lager man litt dyrere løsninger som f.eks Powerbook ser man kanskje også på kvalitet og undersøker hva underleverandører faktisk leverer.

Ja, men på en annen side:

de 50 mill de får tap på ved å velge litt bedre vifte, gir dem antageligvis

bedre verdensomtale, flere kunder og flere og mere salg som de da antageligvis vil

tjene inn på i mangfold grunnet et skikkelig renomme/godt rykte på seg i markedet.

Karmacom.

Lenke til kommentar
Om du velger en laptop med en strømsvak grafikkbrikke og sette CPU hastigheten fast til 600 MHz så vil nok de fleste modeller være helt stille.

Ja, men da er jo også litt av vitsen borte, hvis man skal kjøpe noe som konstant går på en hastighet som kan sammenlignes med 5 år gamle laptoper, og betale dagens topp-pris for det.

Det du nevner nå er ikke en løsning på et problem, bare en måte å omgå det på, kraftig på sluttbrukers, og hastighetens bekostning.

En ordentlig løsning er å ikke kjøpe av produsenter som er kjent for å levere skranglete vifter i ferdig-PC/kompett-Laptop-løsningene sine.

Beste var jo hvis alle produsenter tok det grav-alvorlig med henhold til vifter, men det ville bare skjedd i en drømmeverden.

Heldigvis er det sannsyneligvis flere produsenter som tar det alvorlig, enn de som ikke tar det alvorlig, så gjelder det bare å styre unna de som ikke tar slikt alvorlig IMO.

Karmacom

Lenke til kommentar

Karmacom, jeg ser på det som bedre bruk av ressurser. Regner med at du får nesten dobbelt så lang batteritid med så kraftig underklokking. Og det er jo det som er de to viktigeste featurene til en laptop (IMHO) støynivå og batteritid. (og vekt)

En fem år gammel laptop vil ikke ha like rask og stille HD, like stor HD, like bra integrert wlan, like bra batteri (ikke i nærheten), like mange muligheter for oppgradering, like mange utganger som TOS-link og mange USB2.0 kontakter, like bra skjerm (!), like strømgjerrig prosessor and the list goes on, så jeg syntes IKKE at en underklokket Centrino kan sammenlignes med en 5 år gammel laptop. Muligens i CPU hastighet ja, men det er jo det du trenger minst av på en laptop.

Lenke til kommentar
Karmacom, jeg ser på det som bedre bruk av ressurser. Regner med at du får nesten dobbelt så lang batteritid med så kraftig underklokking. Og det er jo det som er de to viktigeste featurene til en laptop (IMHO) støynivå og batteritid. (og vekt)

En fem år gammel laptop vil ikke ha like rask og stille HD, like stor HD, like bra integrert wlan, like bra batteri (ikke i nærheten), like mange muligheter for oppgradering, like mange utganger som TOS-link og mange USB2.0 kontakter, like bra skjerm (!), like strømgjerrig prosessor and the list goes on, så jeg syntes IKKE at en underklokket Centrino kan sammenlignes med en 5 år gammel laptop. Muligens i CPU hastighet ja, men det er jo det du trenger minst av på en laptop.

Det kommer vel ann på bruksområde tror jeg, mange som f.eks driver med kraftig effekt og 3D rendring superimposing på video i full DV-PAL eller CAD/CAD-rendring/3D-applikasjoner, MM Flash, PS osv osv. når man er ute i felten og jobber f.eks.

Uavhengig av hva man antageligvis gjør mest, som er dagligdags surfing, mail, litt skriving osv, så skal man kunne f.eks kunne sette seg ned og spille i ny og ne også hvis man ønsker uten at det skal ule eller skrangle av vifta på f.eks en Centrino-basert maskin når man har tross alt betalt kanske 15-20.000 for den IMO, det er ikke akseptabelt.

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Jeg har en Zepto 4200 Centrino 1,7Ghz, og ble faktisk sjokkert over hvor stille den er, det er så godt som ingenting bortsett fra når man bruker dvd/cd, og et par sekunder ved boot. Harddisken er på 7200rpm og den er også stille, noe søkelyd innimellom, men ikke sjenerende/irriterende i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Svarer er ganske enkelt nei, fordi viftløsninger betyr like mye(mer for lydnivået) som at CPUene/skjermkortet/brikkesettet genererer lite varme.

Dersom spill ikke er viktig er kanskje bærbare fra Apple noe du burde vurdere? Både iBook og Powerbook er stille, har lang batteritid(lengre enn x86 alternativene), er fysisk mindre enn sine rivaler og holder en jevnt god kvalitet på kabinettet. Problemet er sef at du ikke får brukt windows(dersom du er avhengig av windows) og at maskinen nok vil yte mindre enn sine x86(IBM kompatible) rivaler.

Ta en titt hos www.apple.no -> store.

edit: spill x2 :)

Nvm leste feil ;)

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Noen med peiling som kan forklare meg dette? Har nemlig tenkt å kjøpe meg ny pc innen kort tid (bare "spaner" til rette tilbudet dukker opp). Skal nemlig ha en som er så stille som mulig(!), hva resten av hw angår har jeg ikke akkurat så strenge krav.

Har sett på Whitebox CL 56, men har latt meg påvirke av all neg kritikk. Har også sett på Tundra 1556 og HP Pavillion dv 1045. Sistnevnte har en, etter min mening, meget interessant Quickplay funksjon. Burde vært oblig. Noen med erfaring fra denne?  Dell Inspiron 8600 cc virker også bra.

Kandidatene i dette segmentet er mange, og jeg synes de er ganske like. Eneste er at jeg er kanskje 10.000 ganger mer interessert i en lydløs maskin enn i en maskin med et "rått" grafikk-kort. Har ingen planer om å sitte oppe hele natta og spille pc-spill. James Bond på Nintendo funker for meg  :thumbup:

Er litt usikker  :hmm:

Dell 8600c har en god del støy har jeg hørt, dårlig kvalitet også. Men skjermen skal visst være helt fantastisk! :hmm: Har du sett på Fujitsu Siemens eller Acer? :)

Edit: og Asus?

Sjekk tester på Notebookforums og Notebookreview, de har masse info om bærbare! :)

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
de 50 mill de får tap på ved å velge litt bedre vifte, gir dem antageligvis

bedre verdensomtale, flere kunder og flere og mere salg som de da antageligvis vil

tjene inn på i mangfold grunnet et skikkelig renomme/godt rykte på seg i markedet.

Karmacom.

Min erfaring fra dette forumet er at bare prisen er lav nok, betyr omtale omtrent ingenting. Whitebox er vel kroneksemplet på dette, folk har hatt problemer med dem fra omtrent da de åpnet(kan sikkert bekreftes med ett søk), men prisene er lave, så folk kjøper uansett.

Ett godt rykte er nok nyttig, men historien viser igjen og igjen at for å selge store kvanta er det hovedsaklig pris som teller. På bærbare i x86 verden(apple er litt spesielt), så kan vi ta Dell og IBM som eksempler. IBM har alltid etterstrebet høy kvalitet på produktene og har som følge av dette sjelden svært bra priser. Dell på den andre siden er som billigmerke å regne(i denne sammenheng) og blir vel ikke akkurat regnet som ett kvalitetsmerke(ikke at Dell er dårlig, men det er ikke dette de er kjente for). Jeg tror vi alle vet hvem som er den største leverandøren av disse to. Trikset til Dell har vel vært å finne en mellomting mellom ekstremt bra kvalitet og ekstremt lave priser, du får tross alt det du betaler for uansett(mer eller mindre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...